Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Drama natočené podle skutečných událostí, které se odehrály v nacisty okupovaném Lvově (tehdy Polsko, nyní Ukrajina). Leopold Socha, malý polský zlodějíček a zároveň údržbář místních kanalizací, schová za peníze v podzemním labyrintu skupinu Židů, kteří se snaží uniknout likvidaci lvovského ghetta. Zpočátku je hlavním Leopoldovým motivem cynická snaha vydělat, postupně ale vzniká mezi ním a skupinou zvláštní pouto, které se s každou novou dramatickou událostí v podzemí prohlubuje. Když skupině dojdou peníze, Leopold vidí, že je nemůže opustit a skrývá její členy dále, za což jemu i celé jeho rodině hrozí smrt. Film diváka díky skvělé režii a kameře doslova vtahuje nejen do atmosféry tmavého lvovského podzemí, ale i do výjimečného příběhu mužů, žen i dětí, kteří se čtrnáct měsíců snaží za neustále vzrůstajícího nebezpečí vyhnout smrti. Snímek se vymyká obvyklým hollywoodským schématům, ve kterých jsou pouze dobré a špatné postavy. Zde mají hrdinové obě stránky, o to jsou ale lidštější, působivější a nám bližší. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (7)

Trailer 2

Recenze (144)

misterz 

všechny recenze uživatele

Je mi jasné, prečo má snímok tak relatívne vysoké hodnotenie. Na to je jednoduchá odpoveď... lebo Agnieszka Holland. Pre mňa to ale bola studená sprcha. Nevedel som, že sa dá až do takejto miery sprzniť a pohnojiť moja obľúbená téma a obdobie. Za najslabší článok tu považujem absolútne zlú réžiu. Ono keď sa človek veľmi snaží tak to niekedy dopadne presne opačne akoby chcel. Obsah snímku zdobí veta - ...snímok sa vymyká obvyklým hollywoodským schémam.... No, podľa mňa sa im toľko vyhýbal až do toho spadol úplne. Minimálne keď sa bavíme o emotívnej stránke, koncipovaní deja a vykreslení postáv. Zo snímku je cítiť urputnú snahu v tomto smere čo najviac zapôsobiť na diváka a v niečom sa od ostatných filmov podobného razenia odlíšiť, avšak jedinými výsledkami sú všeobecný chaos, bordel v postavách a neprehľadnosť väčšiny scén, čo je korunované častou nudou, znechutením a tiež nemalou mierou primitívnej účelovej sentimentality (inak tak obľúbenej v hollywoodskych schémach). Miestami som mal dojem, že ľavá nevie čo robí pravá. Jediné väčšie pozitívum vidím len v peknom posolstve a ústrednej myšlienke. Inak je to len strata času. 35/100 Videné v rámci - Project 52 Films by Woman. ()

boshke 

všechny recenze uživatele

Za mne je chvályhodné nedělat po miliónté koncentráky nebo život v ghettech. Dvě a půl hodiny Temnoty mne však minuly. Za mne byla lepší než celý film vtipná a zajímavá beseda se sympatickou Agnieszkou (obzvláště její vztah k Němcům). Osudy Poldekových Židů mi byly srdečně ukradené. Zřejmě proto, že než zalezli do kanálu, nebyli nijak vykresleni, tudíž pro mne byli pouhou indiferentní skupinou Židů, která nebyla celý film vidět a hystericky hulákala. Jediný zajímavý byl Poldek... 50% ()

Reklama

hellstruck 

všechny recenze uživatele

Zase jednou film o člověku, který se pro záchranu židů brodil sračkami (a tentokrát doslova). Přesto jeho úmysly alespon zpočátku nebyly vylíčeny úplně nesobecky, tím pádem konečně vzniká realistický film a žádná přikreslená limonádová pohádka jako Schindlerův list. Postavy nejsou černobílé, nikdo není ukázán úplně v nejlepším světle, takže žádná manipulace s diváky. To je sice bod k dobru, jenomže by to mohlo být klidně o hodinu kratší a nic by se nestalo. Navíc o postavách nic moc nevíme, jsou od sebe chvílemi špatně rozeznatelné a tak je docela zatěžko s nimi nějak více soucítit. Na můj vkus tam navíc bylo až příliš sexu (naprosto zbytečného a rušivého). Prostě zase jednou film, kdy je téma daleko lepší a silnější, než jeho zpracování. Dvě hodiny+ je prostě příliš. Alespon, že se našly opravdu silné momenty ("Ale tati,to je pro Židy..", "Když je třeba použít kulku,použijte ji chytře."..). Nebýt té "vaty" a stopáže, šla bych o hvězdičku výš. Škoda. Moji Židé! ()

castor 

všechny recenze uživatele

Bohužel, téma je silnější než samotný film. Izolace v ghettu, každodenní strach o život, blížící se transport a jeden šílený plán – prokopat se a nějaký ten pátek vydržet v kanalizačním systému. Ve stokách skupinka, která tam nakonec nezkysne jen nějaký ten pátek, potkává údržbáře kanálů – ziskuchtivého hajzlíka, ze kterého se nakonec vyklube dobrák od kosti. Kosmopolitní režisérku Agnieszku Holland zajímá vedle něj právě různorodá skupinka útěkářů, kteří mají své vlastní problémy, spory, potřeby. A rozhodně to nejsou žádná neviňátka. Holland nicméně potvrzuje svou kvalitu srozumitelnou, chytrou a divácky vděčnou látkou!! Být o půlhodinu kratší, chválil bych jí víc. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Ono se nejedná o žádný zázrak a co se té proklamované temnoty týče, tak ta se také nějak výrazně nekonala. A stejně tak jsem postrádal napětí, jehož náznaky tu sice byly, ale ta snaha skončila kdesi na půl cesty. Výhradu bych měl i ke stopáži, kde byla půlhodina navíc.Na druhou stranu se jedná o poctivou evropskou válečnou filmařinu prostou zbytečného patosu, nepostrádající sugestivní atmosféru ghetta a navíc perfektně zahranou. V případě Furmanna se jedná asi o nejlepší výkon v kariéře. Líbilo, ale čekal jsem mnohem víc. 70% ()

Galerie (57)

Zajímavosti (16)

  • K natáčení v kanálech Agnieszka Holland poznamenala: "Ve studiu byla strašlivá zima, to v kanálech bylo tepleji, navíc jsme točili v nesmírně stísněných prostorách a opravdu ve tmě. To byl ovšem můj nápad, šlo mi totiž o to, aby měl film punc pravdivosti, ta temnota pro mě byla skutečná výzva." (JoranProvenzano)
  • Film byl natočen podle scénáře Davida F. Shamoona na motivy knihy „In the Sewers of Lvov“ z roku 1990 Roberta Marshalla. Agnieszka Holland ho nejdříve odmítla, pak však po obdržení přibližně sedmé verze a s podmínkou natáčení v originálních jazycích uznala, že "jí je film souzen". (JoranProvenzano)
  • Film byl roku 2011 nominován na Oscara americké Akademie filmového umění a věd v kategorii nejlepší cizojazyčný film. Nakonec však cenu vyhrál film Rozchod Nadera a Simin (2011). Na Oscara za nejlepší cizojazyčný film byly nominovány i předchozí tituly režisérky Holland o holokaustu Bittere Ernte (1985) a Evropa, Evropa (1991). (JoranProvenzano)

Související novinky

Oscar 2012 - výsledky

Oscar 2012 - výsledky

27.02.2012

84. udělování zlatých sošek, ke kterým se po letech vrátil Billy Crystal jako průvodce, bylo ve znamení tradice. Jedna z nejočekávanějších a nejsledovanějších televizních show roku se vrátila ke svým… (více)

Oscarové nominace 2012

Oscarové nominace 2012

24.01.2012

84. udělování výročních cen Americké filmové akademie se blíží. Ať už se vám to líbí nebo ne, pořád jde o nejsledovanější a z jistého pohledu i nejprestižnější filmové ceny na planetě. Takže, kdo se… (více)

Reklama

Reklama