Režie:
Andrej LettrichScénář:
Andrej LettrichKamera:
Tibor BiathHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Štefan Kvietik, Emília Vášáryová, Ivan Rajniak, Karol Machata, Július Vašek, Ivan Krivosudský, Dušan Blaškovič, Ľudovít Greššo, Jozef Čierny (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Osudy vinařské rodiny Habdžových na počátku 20. století. Slovenský seriál, natočený podle stejnojmenného románu Františka Hečka. Příběh mladých manželů Kristíny a Urbana Habdžových začíná roku 1913 ve vinařském kraji jižního Slovenska. Urban se oženil z lásky, jeho otec však nevěstu nemá rád a nedá se obměkčit ani vzájemnou láskou manželů, ani svým krásným vnukem. Hrdý Urban se jednoho dne raději zadluží a z rodného domu odejde i s rodinou do malé vinařské vesničky Vlčindol. Zápas o vlastní živobytí začíná. Kristína je těhotná, na domě i na vinohradu je spousta práce a mezi sousedy ve Vlčindole také zůstalo několik starých bolestí...
Třídílný film podle románu Františka Hečka natočil v bratislavských studiích na Kolibě v roce 1972 slovenský režisér Andrej Lettrich. V hlavních rolích Kristíny a Urbana Habdžových si připomeneme skvělé slovenské herce Emílii Vášáryovou a Štefana Kvietika, v dalších rolích uvidíme např. Ivana Rajniaka, Zdenu Grúberovou, Karola Machatu, Zuzanu Kocúrikovou a mnoho dalších.
(Česká televize)
Recenze (29)
Drsný příběh o osudech jedné rodiny z první poloviny dvacátého století z oblasti jižního Slovenska. Život v té době rozhodně nebyl jednoduchý a s hlavními hrdiny se nemazlí. Jedna nesnáz stíhá druhou, a když už se pomalu blízká na lepší časy, přijde další pohroma. Přesto hrdí vinaři statečně bojují a s pomocí rodiny a dobrých lidí přežívají. Kromě toho, že je mi tohle prostředí velmi blízké, bych na seriálu ocenil především obsazení a herecké výkony představitelů. Jednotlivé složité charaktery postav dokázali všichni vyjádřit skvěle, i když to nebylo vůbec jednoduché. I ti „kladní“ měli své stinné stránky a ve „zlých“ se občas hnulo svědomí. ()
Výborný seriál zobrazujúci realitu života Slovákov na začiatku 20. storočia. Príbeh z prostredia rozhádanej vinárskej rodiny s presvedčivými hercami a realisticky vykreslenými postavami - po počiatočnom entuziazme a nadšení dvoch mladých ľudí, ktorí sa rozhodli osamostatniť (čím si pohnevali mužovho otca), prichádzajú živelné pohromy, spoločenské problémy, závisť, vojna... Výsledkom je seriál, ktorý nám zobrazuje kruté podmienky života v tých časoch, postupné upadanie rodinného citu, stratu nádeje, dôležitosť priateľstva a ochrannej ruky ale aj hyenizmus a závistlivé neustále podrážanie nôh susedmi a okolím, čím nás núti priznať si, že sa za ten čas vlastne nič nezmenilo. ()
Prvý diel s trochu pomalým dejom, ale v druhom už nie je núdza o dramatické situácie z dediny na pozadí vojnového odobia. Tretí diel, povojnový, sa venuje aj deťom, ktoré vyrástli, a majú svoje vlastné osudy spojené so školou, prácou a láskou. Kolektivizácia, voľby a ďalšie politické radovánky mi do filmu akosi nesedeli. Všetci herci podávajú bezchybné výkony, dedinské prostredie a atmosféra sú vytvorené dokonale. Vo filme je dostatok minút aj na román, na vývoj postáv a množstvo udalostí, ktoré treba zachytiť v dlhom časovom období. –––– Vojnu trafil šľak. –––– Pi, kartuj, bi ma, len ľúbiť ma neprestaň. ()
Pěkná úvodní orchestrální hudba Zdeno Lišku. Mohl slovenský film o vinařích dopadnout jinak, než že tam jsou pořád vožralý? Podle tohoto filmu vinař = alkoholik a to né ledajaký alkoholik ale těžký alkoholik v posledním stádiu. Vždyť tady přímo na následky pití alkoholu zemře několik lidí! A kolik se toho tam v důsledku opilosti rozmlátí? A kolik lidských vztahů je tam v důsledku pití poškozeno nebo zničeno? Další nepříjemností je, že to je těžký politický film. Smrdí to falešnou a prolhanou politikou na sto honů. Pak tady máme katolické náboženství zde zastoupené modloslužebným klaněním se svatému Urbanovi a Mikulášovi, vypaseným farářem a čarodějnicí drmolící růženec. A co měla znamenat ta banda žebráků, kterou si pozůstalí pozvali domů, aby se u mrtvého opíjeli kořalkou? 40 % max. ()
"Toto dielo bez veľkého zveličenia prezentuje defilé slovenského herectva. Je radosť dívať sa na každú postavu, na každého herca, s akým odovzdaním, s akou úctou a s akým nasadením ponúkol svoje danosti, talent, svoje ambície pre to, aby mal film u divákov čo najlepší ohlas. Nielenže je tematicky veľmi zaujímavý, ľudsky, charakterovo a obsahovo bohatý, ale prezentuje sa tam kus našej povahy, našej histórie, nášho života. A hlavne - podľa môjho skromného názoru - vonia to človečinou" Takto jeden z najznámejších a najobľúbenejších filmov slovenskej kinematografie (14 666 predaných kusov DVD) charakterizoval Štefan Kvieitk, predstaviteľ jeho hlavnej roly, a k jeho slovám vlastne len ťažko čosi výstižnejšie dodať. Takmer rapsódia na (západo)slovenský spôsob o živote i živorení ; a ak niečomu film vďačí za svoj mimoriadny úspech, nebude to ani tak technická stránka ( i keď trebárs hudba Zdenka Líšku by si zaslúžila osobitný komentár ), ako výborne nadávkovaná zmes všemožných ľudských emócií a zážitkov rámcovaná ľúbezným, no zároveň -a najmä- drsným časopriestorom. Dodajme ešte, že v celých takmer troch hodinách filmu sa naozaj neobjavil nikto, koho herecký výkon by bol rozpačitý či nedajbože vyslovene zlý. Počnúc už spomínaným Kvietikom ( ktorému film naozaj ponúkol úžasnú príležitosť filmovej premeny z optimistického silného mladíka cez životom nalomeného vojaka až po absolútne zničenú, alkoholu sa oddávajúcu ľudskú trosku) a jeho filmovou ženou Emíliou Vašáryovou, ktorá poctivo a verne odohrala život ustráchanej, obetavej, pokornej a v svojej krehkosti predsa len silnej Kristíny. Za povšimnutie a obdiv stojí i Eva Krížiková ( čoby zosobnenie pernamentných životných omylov ), Karol Machata ( ako nešťastný a nešťastie spôsobujúci dávny Kristínin milenec ) či Július Vašek, ktorého slizká a prízemná postava je tak majstrovsky zahraná, že naozaj len málokto k nej nemôže cítiť odpor. Podobne výborne stvárnil svoju rolu v podstate dobráckeho, no v rodine tyranského chlapa Ivan Rajniak. Skrátka, nech je ako chce, pre mňa Červené víno ostáva tou najvyberanejšou filmovou sortou od, o a pre Slovákov ()
Galerie (7)
Photo © Rozhlas a televízia Slovenska
Zajímavosti (4)
- Režisér Andrej Lettrich získal za trojdielnu verziu Štátnu cenu Klementa Gottwalda v roku 1973. (Raccoon.city)
- Natáčelo se mimo jiné na železniční stanici Stupava. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
- Kameraman Tibor Biath nebol spokojný s farbou vína. Na obraze malo trochu inú farbu, ako malo mať. Keď to videl prvýkrát v projekcii, farba vína jednoducho nebola živá, preto tam pridávali farebný prášok do pečiva. Toto víno hercom vôbec nechutilo. (Raccoon.city)
Reklama