Režie:
Woody AllenKamera:
Andrew M. CostikyanHudba:
Marvin HamlischHrají:
Woody Allen, Louise Lasser, Jacobo Morales, Charlotte Rae, Axel Anderson, Allen Garfield, Sylvester Stallone, Danny DeVito, Anthony Caso, Jára Kohout (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Už samotný název filmu naznačuje, že nepůjde o vážný příběh, nýbrž o komedii. Poměrně lehce můžeme objevit jakousi příbuznost se slovy potrhlý, blázen, pošuk, cvok? Hrdinou je Fielding Mellish, který se pokouší bez velkých nároků nějak nenápadně protlouct životem. Kromě toho, že již delší dobu hledá pevnější milostný vztah a práci, nemá žádné ambice. Téměř systematicky se vyhýbá politice a vlivu televize i rozhlasu. Ještě jedno je na něm pozoruhodné - je věčný nešika a smolař. Ironií osudu způsobí zlom v jeho životě mladá aktivistka Nancy. Od okamžiku, kdy se Fielding do dívky zamiluje, mění se nejenom jeho vztah k okolí, ale i touha navždy zůstat jen nenápadným kolečkem ve společenském dění? Woody Allen vytvořil bláznivou parodii, v níž se místem děje stala smyšlená banánová republika San Marcos. Vysmívá se nejrůznějším vzbouřeneckým hnutím a také politice s jejími viditelnými i utajovanými metodami, mechanismy, rituály. Režisér si také s velkou chutí zahrál Fieldinga Mellishe. Nejeden satirický šleh se dotýká praktik nejmocnějšího společenského média - televize (komentování nejrůznějších zpráv a ovlivňování mínění veřejnosti). Film nezapře, že režisér velmi dobře zná světovou kinematografii a po svém si zažertoval s nejedním filmovým klasikem. A tak můžeme vidět svérázné citace z Bergmanovy Sedmé pečeti (snová scéna Filedinga odnášeného na kříži), proslulého Ejzenštejnova Křižníku Potěmkin (dětský kočárek řítící se po schodech dolů) či křížové výslechy, jak je známe z filmu Kdo seje vítr. Woody Allen tu ovšem vzdal také hold mistrům světové grotesky Charliemu Chaplinovi (etudou na známou Moderní dobu) a bratřím Marxům (připomenutím slavných titulů Psí suchary, Kachní polévka), jejichž gagy se inspiroval při zachycení jednoho lidského údělu a lidské společnosti. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (214)
Skvělá komedie bavící pochopitelně především gagy Woodyho Allena. Často mě během filmu napadlo srovnávat ho s Monty Pythony nebo i s Chaplinem - třeba scéna se sportem v kanceláři mi velice připadala inspirovaná krmícím strojem z "Moderní doby". Na začátku a v závěru film paroduje dryáčnické televizní reportáže (viz. uřvaný reportér, který se snaží dostat nějaké dojmy z umírajícího člověka). Bohužel asi ve třech čtvrtinách filmu už jsem trochu zazíval a čekal konec, taktéž legrace v podobě poprav už pro mě byla v tomto případě přece jenom silné kafe. 7/10 ()
Absurdní ptákovina. Mé první posezení s Woody Allenem sice nedopadlo špatně, na další skleničku se ale hned tak nepohrnu. Vždy mi přišel jako neduživý chlapík, který své nedostatky ve věčné sebeobraně staví na odiv, aniž by o to posluchač stál či k tomu zavdal příčinu, cítí se pak bezpečněji a nad věcí. Ve společnosti takového člověka se cítím trapně a mám chuť mu tu masku rozdupat a nastavit zrcadlo. Ovšem to jsem trochu moc zabrousil do bahna svých vlastních nepodložených představ. Navíc si uvědomuju, že za a) tahle jeho sebestylizace může býti pouze záměrem a za b) vůbec se tak nestylizuje a já jsem úplně mimo. Nicméně Banáni , ač jsou především lehkým koktejlem všemožných tu více, tu méně vtipných scének a nejen na téma: Podívejte jaký JÁ a zase jen JÁ jsem idiot , mi tímhle stylem už trochu zaváněli. Shrnu-li to, mám rád idioty, na takového Pierra Richarda nedám dopustit, ale "idioti" s pečlivě promyšlenou sebepropagandou mi nesedí. Překvapivé čtyři hvězdy, opravdu jsem se často smál nahlas, a to i přes výše zmíněné. A na závěr slib, že u dalšího Allenova filmu už se nebudu vypisovat z vlastních předsudků. Viděno během Challenge tour 2015 Speciál: Filmový lov ()
Na jednu stranu skvělá parodie na politické dění v jižní americe, ale na druhou stranu moc velká fraška a satira. Chybí mi zde ten klasický Woody z konverzačních komedií. Nechápu proč v dokumentu o Woody Allenovi říkají "hodnotitelé" že jejich nejoblíbenější film, nebo jeden z nejoblíbenějších, jsou právě Banány. ()
Kvůli hloupější polovině lidstva (čti ženy) děláme hlouposti: předstíráme, že nás romantika bere, kupujeme květiny, nebo se stáváme diktátorskými prezidenty v malé jihoamerické zemičce. No poslední se už asi všech netýká, ale Fielding Mellish Woodyho Allena zajde až k této možnosti. Fielding je klasický Allenův hrdina, který je roztržitý, nepříliš chytrý neurotik, který se všelijak protlouká životem. V případě Banánů se živí jako pokusný králíček, kdy zkoumá nové vynálezy. Jedná se o velice příjemnou komedii, ale abych byl úplně objektivní, tak se na ní budu muset podívat ještě jednou, protože jsem druhou polovinu snímku trochu víc ,,promrkal" kvůli pozdní hodině. Přesto si ty 3* zaslouží za skvělou hudbu, cameo italského hřebce a převážně groteskní humor. ()
Vcelku zdařilá politicko-vojenská satira. Veškerý humor je postaven na hlavní postavě totálního smolaře. Sem tam vtípek padne na úrodnou půdu, sem tam zase ne. Nejvíc jsem se bavil zřejmě při hledání důvodů, pročpak Woodymu nefunguje vztah s dost šerednou feministkou, respektive copak dělá Woody zle. V pěkné roličce lumpa se mihne dokonce i Sylvester Stallone. Průměrná komedie každým coulem. ()
Galerie (27)
Photo © United Artists
![Banáni - Fotosky](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/646/164646753_178bad.jpg)
Zajímavosti (14)
- Scéna, kdy Fielding Mellish (Woody Allen) nad večeří svádí jednu z partyzánek, je parodií na "jídelní" scénu z filmu Tom Jones (1963). (Oktavianus)
- Postava generála Vargase (Carlos Montalbán) se objevuje i ve dřívější Allenově povídce „Viva Vargas!“, jejíž variací snímek je. (Oktavianus)
- Woody Allen tento film vůbec nepovažoval za politický, proto byl velice překvapen, když jej přijel propagovat do Evropy a tamější média chtěla v souvislosti s tímto „přihlouplým filmem pro zasmání“ mluvit jedině o politice, kterou si do něj promítala. (raininface)
Reklama