VOD (3)
Série(4) / Epizody(12)
Obsahy(4)
Excentrický detektiv z příběhů Sira Arthura Conana Doyla hledá důkazy v ulicích moderního Londýna. (Netflix)
Videa (36)
Recenze (1 754)
Sherlockův z bezmezného ideálu osvícenství vzešlý deduktivní duch coby literárně živoucí oslava čiré racionality a životní zkušenosti se v interpretaci tvůrců z BBC změnil v arogantního mladého nerda, který v intencích dnešní doby posunul genialitu za hranici lidsky přijatelného a tak devalvuje Doylem adorovanou deduktivní metodu jako takovou, neboť tento x-tý klon doktora House se narozdíl od doktora House nemýlí nikdy, ani ve stadiu oznamování hypotéz. Kam se poděl prostor pro mystéria, naznačovaná tajemství, napětí, kouzlo staré detektivky, při němž pracuje také mozek čtenářův, potažmo divákův? Tak jako viktoriánskou éru nahradila kulisa současného Londýna, tak původní duch největšího literárního detektiva všech dob nahradil avatar modernismu. Dedukcím detektivovým ale lépe sluší dýmka v ústech a občasné mlčení... ()
Čistý průstřel. Sherlock není jen brilantně zvládnutá televizní série, pokud se jí tři díly ob rok dají ještě nazvat. Probudil ve mě tu část filmového diváka, která poslední dobou v kinosálech dříme, kolébána sázkou na producentskou jistotu a strachem zkusit něco osobitého. Asi je na čase přečíst si Douglasovu diplomku. ()
prostě brilantní a ten závěr dává předzvěst velkých věcí. Už se opravdu těším. A to sem si skoro nevěděl představit, jak chtějí Sherlocka (už jen to jméno) přenést do současnosti. Ono to šlo a překvapivě snadno. A hlavně sakra dobře. Sason 2: i přes jemné zaváhání a pro mně nesympatickou odbočku na venkov a do hororových vod, prostě speechless.. Všechno, co bylo v první sérii výborné, je dotaženo do naprosté dokonalosti, Ben a Martin předvádějí výkony století, stejně tak jako Andrew, který se zcela jistě zařazuje do žebříčku nejlepších, nejšílenějších a nejděsivějších záporáků vůbec, kamera, střih, detaily a dedukce také perfektně dotaženy a vůbec, kromě HBO jsem ještě nikdy neměl ze seriálu tak filmový pocit... pocit, který z lehkostí překonává veškeré pocity, které jsem měl z filmů v celém roce 2011. A závěr znovu vyrazil dech a zanechal bezradné fanoušky v hromadě neřešitelných problémů. Rychle Moffate, přijď už a neotálej. Vyhlížím třetí sérii... ()
S01E01: Silné čtyři hvězdičky. To jsem opravdu jediný, kdo si v jinak parádně promyšleném scénáři všímá těch ohromných děr? Cumberbatch je možná totálně nejchytřejším člověkem v Anglii, ale když mu někdo s větším důvtipem křičí do ucha, kde je zakopaný pes, detektiv jen kroutí hlavou. Střih, a jedeme dál, vrah mohl být dopaden po 40-ti minutách. Nemohu specifikovat, jinak bych se nevyhnul spoilerům, jen jsem měl prostě 2x pocit, že do scénáře připsalo pár vět uslintané batole. A pochybuji, že to bylo pomrkávání na fanoušky nebo sebeparodie... Jinak se ale jedná o skvělý, a hlavně VELMI originální seriál. SMSkování, košaté dialogy a hříčky s divákovou myslí jsou sexy, a Ritchieho Downey by po tomhle výstupu mohl klidně odstoupit od smlouvy na druhý díl nejnovější filmové adaptace. A ta hudba, panejo! Je to přesně jak již kdosi podotknul v komentáři níže: C.S.I. po anglicku. S01E02: Líbilo o něco málo více, než první část. I když je to více "kriminálkové" než o něco originálnější A Study In Pink, přišlo mi to zároveň zábavnější a promakanější. Akční závěr potěšil, moderní dvojka z Baker Street si zaslouženě získala mé sympatie... S01E03: Bravo. I když přihlédnu k tomu, že žalostnější cliffhanger jsem v životě neviděl, i tak jsou první tři díly výborného seriálu dohromady perfektní. ()
Once you rule out the impossible, only the improbable remains... Zdá se nemožné přijít na poli kriminálních seriálů přijít s něčím novým. Ne v éře mentalistů a anatomů lži, kteří, aby dodrželi zákon a pořádek a nestaly se z nich odložené případy, musí procestovat všechny kouty světa, aby navštívili kriminálku v každé díře a stejně není jisté, zda nebudou jenom sbírat dávno ohlodané kosti. Naštěstí Moffatovi s Gatissem došlo, že originalita za každou cenu se ne vždy vyplácí a že když se osvědčilo navléknout nový kabát starému doktorovi Jekyllovi a panu Hydeovi, proč troškařit a nezkusit totéž s nejslavnějším čmuchalem všech dob. "Není nad původnost. Každý po ní touží. Lidé chodí přes most. To já půjdu louží," napsal svého času o vyhraňování se za každou cenu Karel Havlíček Borovský a tak zatímco nám Ritchie v té louži se svým druhým Sherlockem vymáchal čumák (tím tě nechci nějak shazovat, Guyi, naopak jsem tě v době tvého prvního příběhu o obyvateli Baker Street 221 hájila, když jiní distinguovaně zvraceli do svého čaje o páté), Moffat a Gatiss nad tou louží vystavěli elegantní moderní most na pevných pilířích. Prvním je vědomí, že akcie excentrických géniů s diagnózou potácející se někde mezi autismem, sociopatií, bipolaritou a schizoidní poruchou, IQ mezi Stephanem Hawkingem a Da Vincim a sociální a emoční inteligencí kdesi mezi ploštěnkou potoční a paúhořem elektrickým jsou dlouhodobě na vzestupu ("měla jsem Aspergera dřív, než to bylo cool," zkonstatovala na toto téma moje sestra). Druhým úcta k předloze a zapracování i nejmenších detailů do nového rámu, takže pravověrný holmesovec spokojeně vrní v souzvuku s moderním divákem. Třetím využívání Sherlockova nového habitu v Londýně jednadvacátého století a mobily, Google a taxíky hrají první housle v příběhu spolu s Holmesovými stradivárkami. Čtvrtým bezchybné herecké obsazení a postavy, kde žádná není jednorozměrná a vztah Holmes-Watson je posílen vědomím, že stojí sami proti světu, do kterého obtížně hledají cestu. Pátým dialogy a jazyk celkově. Šestým... ále kašlu na to, nebudu tady rozebírat cihlu po cihle, podívejte se sami. Druhá série hravě přeskakuje nastavenou laťku a obohacuje humor a napětí předchozích tří dílů o emoce v celé jejich ne/kráse. Skandální čtvrté Sherlockovo a Johnovo dobrodružství dokazuje, že rozum a chtíč nemohou zůstat v opozici natrvalo, i když mezi námi, být zrychlený tep a rozšířené zorničky důkazem lásky, tak jsem hluboce zamilovaná do finančního úřadu při jeho pravidelných návštěvách naplněnými děsem, co ti Vogoni zase vymyslí. Psi baskervillští zase nechtěně dokazují, že starého psa novým kouskům nenaučíš a tak je postihlo prokletí prostředních dílů a v Dartmooru protentokrát poněkud chcípl pes. Ale může to být čistě tím, že tenhle případ zná každý do detailů a neobčůrávat tisíckrát označkovaný plot je hodně těžká práce, takže dost možná štěkám na nesprávný strom. Každopádně přeměna Sherlocka z antisociálního magora ve frajírka, kterému všechno projde, protože velký bratr se dívá a v případě potřeba uhladí cestičku, mi nepřijde úplně nejšťastnější. Ale vem čert všechny výhrady, Reichenbach Falls coby londýnská varianta Temného rytíře dělá čest svému titulu a po setkání s Moriartym, unikátním mixem Alexe z Mechanického pomeranče a Jokera dosvědčujícím, že some men just want to watch world burn, se budete cítit jako po pádu z hodně velké výšky a povzneseně současně - konečně slovy mistra "falling is just like flying, except there's a more permanent destination." A na okamžik zůstane i prostor na pochyby, než si vzpomenete na ďáblův nejpovedenější trik spočívající v tom, že lidi přesvědčil, že neexistuje. Tenhle luxus ale máme jen my, kteří vidíme víc než postavy v Sherlockově univerzu, zatímco tam zůstal Sherlock osamoceně s vědomím, že pavouk i v lidské podobě mívá víc párů očí než jeden. V duchu grimmovského ladění závěrečného dílu tedy rytíř vyráží do boje proti drakovi, kterému nestačí utnout jednu hlavu a my si musíme povzdechnout s vědomím, že dobrého pomálu a počkat si na rozuzlení po konci světa. Vědomí, že než se zase shledám se svým oblíbeným hrdinou, bude můj syn už chodit a mluvit, to moc neusnadňuje, ale snad mi do té doby ještě zůstanou nějaké nehty. () (méně) (více)
Galerie (412)
Zajímavosti (107)
- Tvorcovia seriálu sa rozhodli, že namiesto tradičného oslovenia Holmes a Watson, ktoré sa používa vo väčšine kníh a filmov, budú používať krstné mená hlavných postáv. (Greenpeacak)
- Ve 3. sérii se objeví rodiče Sherlocka Holmese. Jejich představitelé Wanda Ventham a Timothy Carlton jsou skutečnými rodiči Benedicta Cumberbatche (Sherlock Holmes). (Miriam)
- Případ Vermeerova obrazu padělaného nizozemským malířem Hanem van Meegerenem (1889-1947) je rovněž zpracován v 16. díle českého detektivního seriálu Dobrodružství kriminalistiky (od r. 1989) s názvem Paprsek. Skutečný případ talentovaného padělatele znemožnil mnohé odborníky na umění, kteří jeho podvrhy uznali za pravá Vermeerova díla. Že jsou obrazy falešné, vešlo ve známost až po letech, kdy visely v uznávaných galeriích nebo u movitých kupců. (stration)
Reklama