Režie:
André ØvredalScénář:
André ØvredalKamera:
Hallvard BræinHrají:
Otto Jespersen, Glenn Erland Tosterud, Johanna Mørck, Tomas Alf Larsen, Robert Stoltenberg, Urmila Berg-Domaas, Hans Morten Hansen, Knut Nærum, Eirik Bech (více)Obsahy(5)
Ačkoli zbytek světa zná troly především jako figury z fantasy či malé roztomilé skřítky s velkými bříšky a naježenými vlasy, v Norsku jsou postavami národního folkloru, vystupujícími v báchorkách, které čtou rodiče dětem před spaním. Mají vlastní propracovanou mytologii a existují v různých podobách, od dobrotivých bytůstek po gigantická krvežíznivá monstra. Jenže co když trolové opravdu žijí a norská vláda jejich existenci tají? Tříčlenný tým studentů se vydává po stopách bizarních medvědích útoků v horách a lesích Norska a setká se s podivínem, jehož pomlácený džíp se smradlavým karavanem je vždy poblíž podobného incidentu. Muž, jehož mají v okolí za pytláka, o sobě tvrdí, že je lovec trolů, a dovolí štábu, aby ho doprovázel. Důmyslně vystavěný mystifikační pseudodokument se vedle samotných trolů zaměřuje také na otázku, jak by dnes žili bájní rekové bojující s monstry. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (612)
Neuvěřitelná kokotina s těžce komediálním nádechem. Jediné, co si zaslouží ocenit je poměrně příjemné horské prostředí, kde se celý tento nesmysl odehrává. Digitální trolové jsou vrcholem filmové trapnosti. Všichni zúčastnění mi byli krajně nesympatičtí. Kdejaký neúspěšný komparzista by to zahrál lépe. Příběh těžce kulhá a atmosféra není nikde žádná. Pokud se rozhodnete na film kouknout, tak dokonalé usnutí a nepěkné sny jsou zaručeny. Probudí vás maximálně nepříjemně ostrá zelená produkovaná z kamer pro noční vidění. Vážně není o co stát. Žánr horor zde sídlí omylem. ()
Příjemná blbinka bez vyšších ambicí, v níž při zpětném zkoumání krásně funguje prolínání filmového a dokumentárního jazyka, samotná autenticita ale příliš dlouho nevydrží (tím spíš, že autoři zásadní zvrat odhalí vlastně už v samotném názvu filmu). Rozhodě ale potěší atmosféra, parádní promyšlenost fikčního světa a v neposlední řadě také spousta drobných fórků a narážek, které vlastně v prvním plánu vůbec vtipné nejsou... 7/10... ()
V Norsku jsou stále ještě oblasti, ve kterých žijí trolové a tajná vládní organizace dělá vše proto, aby se obyčejní plebs o jejich existenci nikdy nedozvěděli. Zbraní této organizace je především Lovec trolů, chlápek, který ví jak na ně a na své ultrafialové lampě má už pěknou řádku zářezů za zkamenělé potvory. Bohužel, Lovce už jeho zaměstnání příliš nebaví a tak uvítá, když se mu do cesty připlete skupinka studentů filmařiny, kteří jeho počínání zdokumentují a seznámí s existencí bájných bytostí celý svět. Už trailer sliboval, že Trolljegeren bude něco, co se denně nevidí. A měl pravdu jen napůl. Nápad je opravdu vynikající a trolové samotní vypadají skvěle (velké plus za funkční triky), bohužel příběh lehce drhne a jeho zpracování je vyloženě blbé. Blablabla nalezené záznamy blablabla filmaři zmizeli blablabla....handycam na nás poslední roky kouká z každého druhého filmového políčka a začíná to být už trochu nuda. Navíc skřípe i tempo vyprávění, ve chvíli kdy zrovna neprobíhá lov nastupuje absolutní vata, tu a tam okořeněná kvalitním vtípkem, který však od zívání nezachrání. Srovnám-li s ideově podobným Rare Exports, tak Trolljegeren prohrává na celé čáře. ()
Teprve někdy v půlce filmu jsem si uvědomil, že je Lovec trolů vlastně ze všeho nejvíc komedie. Její humor je takový hodně nenápadný, takže divák moc neví na čem je, ale já mám takovouto, nejednozančnost rád. Třeba typologie nebo životní cyklus trolů v podání lovce opravdu pobaví, ale také zaujme tím, jak to mají tvůrci do hloubky promyšlené. Daří se jim totiž ukázkově navodit dojem oné ve filmu zmiňované špičky ledovce, kdy kromě událostí zachycených kamerou tušíme rozsáhlé pozadí vládních spiknutí atp. Zajímavá je i hlavní role, kdy Otto Jespersen skvěle vytvořil samotářského nespolečenského podivína, žijícího na okraji společnosti a hlavně vykonávajícího odpudivou práci za mizerné peníze. Když k tomu přidám nádhernou krajinu, která má takový potenciál, že diváka dostává, byť jen z roztěkaných dokumentárních záběrů a solidní efekty, dám filmu nadprůměrné hodnocení. Čím více na film vzpomínám, tím lepší se mi zdá. ()
Spojení handycam dokumentární formy s ryze fantasy tématem (skandinávští trollové) je už samo o sobě natolik střeleným nápadem, že si tenhle film buď vůbec nepustíte, nebo ho budete 103 minut milovat (či nenávidět, pokud jste si nedali říct - dobře vám tak). Provedení by možná mohlo být o něco energičtější, nicméně vážně pronášené "what the fuck" repliky vám i tak zajistí dostatek zábavy. Groteskně se pitvořící obří trollové jdou snadno do rozporu s analytickým a technickým lidským týmem, který vážný ksicht prakticky neodloží a střílí od boku pamětihodné průpovídky ("Lovit trolly je mizerná práce, navíc mizerně placená" / "Je někdo z vás křesťan? Trollové cítí křesťany"). Trolljegeren je de facto parodie na všechny handycam filmy, jimž se nenápadně a škodolibě vysmívá, po trikové stránce se přesto může směle měřit s americkým Cloverfieldem. 8/10 ()
Galerie (37)
Photo © SF Norge A/S
![Lovec trolů - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/767/159767507_e65051.jpg)
Zajímavosti (9)
- Nedlouho po uvedení filmu v USA zakoupily společnosti CJ Entertainment & Media a 1492 práva pro vytvoření remaku. Na scénáři začal rok po uvedení originální verze pracovat Marc Haimes a prvním stanoveným termínem premiéry byl rok 2014. (Martrix)
- Niektoré postavy vo filme stvárnili známi nórski komici: Otto Jespersen (lovec trolov), Knut Naerum (pracovník elektrárne), Robert Stoltenberg (dodávateľ poľského medveďa) a Hans Morten Hansen (Finn, šéf lovcov trolov). (Carol Pifková)
- Na konci titulkov si môžeme všimnúť upozornenie v angličtine "No trolls were harmed during the making of this movie," čiže počas natáčania filmu nebolo trollom nijako ublížené. (Carol Pifková)
Reklama