Režie:
André ØvredalScénář:
André ØvredalKamera:
Hallvard BræinHrají:
Otto Jespersen, Glenn Erland Tosterud, Johanna Mørck, Tomas Alf Larsen, Robert Stoltenberg, Urmila Berg-Domaas, Hans Morten Hansen, Knut Nærum, Eirik Bech (více)Obsahy(5)
Ačkoli zbytek světa zná troly především jako figury z fantasy či malé roztomilé skřítky s velkými bříšky a naježenými vlasy, v Norsku jsou postavami národního folkloru, vystupujícími v báchorkách, které čtou rodiče dětem před spaním. Mají vlastní propracovanou mytologii a existují v různých podobách, od dobrotivých bytůstek po gigantická krvežíznivá monstra. Jenže co když trolové opravdu žijí a norská vláda jejich existenci tají? Tříčlenný tým studentů se vydává po stopách bizarních medvědích útoků v horách a lesích Norska a setká se s podivínem, jehož pomlácený džíp se smradlavým karavanem je vždy poblíž podobného incidentu. Muž, jehož mají v okolí za pytláka, o sobě tvrdí, že je lovec trolů, a dovolí štábu, aby ho doprovázel. Důmyslně vystavěný mystifikační pseudodokument se vedle samotných trolů zaměřuje také na otázku, jak by dnes žili bájní rekové bojující s monstry. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (612)
Veľmi príjemné prekvapenie. Trolljegeren je naozaj zaujímavý a dokázal film o Troloch ukázať aj z iného než len s detského či komediálneho uhlu. Vážny film na spôsob moderného dokumentárneho trendu, ktorý zaujme hlavne svojou netradičnosťou, dokáže diváka zaujať aj krásnou Nórskou prírodou a samozrejme napätím, ktoré sa každým posunutím sa hlbšie do lesa stupňuje. Samotní Trolovia mi priši trochu komický, ale to je zrejme jediná negatívna vec, ktorú môžem spomenúť. Síce to nie je žiadny The Blair Witch Project či REC, ale pri niektorých scénach sa dá napätie ozaj cítiť a to je počuť len zvuky. Strach z neznáma tu funguje ako švajčiarske hodinky. Ukážka dokonalého využitia skvelého nápadu a malého rozpočtu, tak ako nie až tak starý a rovnako kvalitný Monsters. Po filme som mal chuť zobrať tú svoju kameru a vbehnúť do najbližšieho lesa a len tak natáčať. ()
Těžko říct, co tohle provede s turistickým ruchem v Norsku. Spoustu (křesťansky založených) rodin, to zřejmě od návštěvy odradí. Na druhou stranu, dostat tohle k narozeninám, ve formě víkendového zážitkového voucheru, neváhal bych ani vteřinu.__ Rozebírat tohle vážně, (snad) ani nejde. Přesto se tu o to (ne)překvapivě velká část snaží. Max v sedmé min, při pohledu na mrtvého medvěda s vypláznutým jazykem, (vám) musí začít svítat a pokud ani po narážce na hádanku nemáte jasno, není (vám) pomoci. Trošku nadhledu, lidi. Narozdíl od snímků jako je Cloverfield , The Blair witch project apod. je právě tohla ta nedostižná výhoda Trolljegeren. Na jejich největším problému tj; samotné těžké uvěřitelnosti, postavili tvůrci základ a právě jejím (ne)jednoznačným popřením, ji následně přetavili v největší přednost. Lví podíl na konečném úspěchu, má hlavní představitel O. Jespersen, coby nejlepší (jediný) lovec trolů. Sledovat jeho, za každé situace, vážný výraz, kdy se stoickým klidem, bez pohnutí brvou, zodpovídá zvídavému novináři, jednu otázku za druhou (biolog žasne, laik se diví) popř. stěžujícího si na nevděčnou roli jeho zaměstnání, je zážitkem hodným (d)ocenění.__ Zkrátit snímek o nějakých patnáct minut, šel bych snad i do plných. I díky všudypřítomné nadsázce a skutečnosti, s jakou hravostí k jejich národní látce tvůrci přistoupili. Patrné je to zejména v podobě myšlení i na takové detaily, jako je vyplňování dotazníků po odstřelu. Nic naplat, stavy je potřeba hlídat. Navíc i samotní trolové nepůsobí směšně a potřeba je taky ocenit odvaha, kdy jsou divákům ukázáni v „plné síle a kráse“, bez třesoucí se kamery a nikoliv v podobě černých obrysových čmouh. Bát se u Trolljegeren zřejmě nebudete, byť, že umí André vystavět i napětí, jednoznačně dokazuje ve scéně v dole. Přesto si snímek převážně užijí koutky vašich úst. Pouze by mě zajímalo, jak na snímek nahlíží samotní norští diváci. Zda-li s potřebným nadhledem nebo jako na pošpinění jejich legendy.80%[Na svou podzimní zahraniční dovolenou, si budu muset přibalit i domácí kameru, neboť, jak vidno, nejen norská vláda, něco (úspěšně) tají. __Co se zdejších luhů a hájů týče, máme taky kam sáhnout. Své o tom ví i Ivan Mládek. Tak nashle za rok....v kině.] ()
Rád by som dal plný počet, ale nedá sa. Všetko sa mi páčilo: cez námet, prostredie, kameru až po samotných trolov. Je tu však jeden problém a to je ten, že to nebolo ani trochu napínavé. Horor? Nežartujte. Skôr som mal pocit, že sledujem fantazijnú rozprávku. Trolovia boli zlatí, akoby vystrihnutí z rozprávkovej knižky. Bolo to milé, zaujímavé a zručne natočené, ale tu to žiaľ končí. Taktiež sa mi to miestami zdalo naťahované. Ale potešilo ma to, taký film tu ešte nebol a len za samotnú originalitu by si zaslúžil aspoň 80%. ()
Tak tu si asi nešľahol len režisér, ale všetci zúčastnení, vrátane sponzorov. Neuveriteľné filmové bláznovstvo, ktoré nám približuje bájnych trollov ako na pohľad sympatické chlpaté obludy, lusknutím prsta meniace sa na zlovestné príšery. Naozaj som netušil do akej pozície sa snaží režisér postaviť diváka a zároveň mi nie je jasné, či on sám vôbec vedel z akého uhla pohľadu vlastne tento príbeh uchopiť. Originalita a vynaliezavosť sa snímku nedá uprieť, ale akosi to celé išlo mimo mňa. Neodkázal som sa dostať na vlnu pozitívneho pohľadu na vec, nedokázal som uchopiť to posolstvo, nech už malo ísť o pokus o fantasy, dobrodružnú haluz alebo čokoľvek iné. Navyše kamera a celkový štýl prevedenia na plátno dnes bohužiaľ už nieje také terno ako 10 rokov dozadu. Takže odo mňa len zvedavých 60%. ()
Velmi strašidelný začátek ve stylu Blair Witch se nakonec přetranformoval v témeř fantasy dobrodružství. Bohužel ale s každou další přibývající minutou ztrácí na zajímavosti, začíná se trochu opakovat a ke konci přes krátkou stopáž i lehce nudit. Dokumentární styl a roztřesená ruční kamera byly výbornou volbou a všudypřítomná nadsázka a sebeironie (tohle prostě nikdo nemyslel vážně, stačí si přečíst prolog a epilog) taktéž. Navíc v sobě ukrývá jednu dobrou radu do života cestovatele - pokud jste křesťan, vyhněte se radši Norsku velkým obloukem... 70% ()
Galerie (37)
Photo © SF Norge A/S
Zajímavosti (9)
- Dle režiséra André Øvredala se tým okolo natáčení snažil celý projekt držet v tajnosti. Název filmu a herecké obsazení tajili do premiéry a místo klasické propagace využili tzv. virálního marketingu. (Dzegr)
- Nedlouho po uvedení filmu v USA zakoupily společnosti CJ Entertainment & Media a 1492 práva pro vytvoření remaku. Na scénáři začal rok po uvedení originální verze pracovat Marc Haimes a prvním stanoveným termínem premiéry byl rok 2014. (Martrix)
- Název filmu se objeví až před závěrečnými titulky. (griph)
Reklama