Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velitel koncentračního tábora Walter Kraft (M. Krug) je amatérským boxerem. Kondici si udržuje v dobře zařízené posilovně, zatímco podvyživení vězňové musejí celý den tvrdě pracovat. Pokusy o útěk se zde trestají okamžitou smrtí. Jedním ze skupiny dopadených uprchlíků je i Slovák Ján Komínek (Š. Kvietik). Kraft jen náhodou zjistí, že vychrtlý mladík je také amatérským boxerem. Jelikož velitel potřebuje k tréninku sparingpartnera, ušetří Komínka smrti i povinnosti pracovat a pověří svého asistenta Williho (E. Marian), aby vězně „vykrmil“. Zesláblý Komínek se zpočátku veliteli nemůže v ringu rovnat, avšak zanedlouho se ukáže, že Kraft je mizerným sportovcem a že Komínek je schopen jej poslat k zemi. Jenže tady nejde o vítězství v boxu a už vůbec ne o pravidla fair play. Komínek dobře ví, že bojuje o život – a to nejen o svůj… (Česká televize)

(více)

Recenze (97)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Netradične som tomuto filmu po opätovnom zhliadnutí pridal hviezdičku, pretože je v našich pomeroch výnimočný a nadčasový. Vyniká nielen famóznym herectvom Štefana Kvietika a výbornou kamerou Tibora Biatha, ale najmä tým, že to nie je ani koncentráčnický, ani športový film. Je to film o tom aké podoby môže nadobúdať človek v extrémnych životných situáciách. Páčil sa mi ten autentický jazykový Babylon, ktorý by americký divák vzdal po pár minútach a tiež to, že na filme spred polstoročia čas nehlodal. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Výborně zpracované téma. Při srovnání se starším snímkem Přežil jsem svou smrt dává Boxer a smrt k.o. na všech rovinách - Kvietik podává daleko soustředenější výkon než Peterka a má možnost vytvořit skutečně plnokrevnou postavu, oproti Jasného snímku Solan vytváří naprosto koncentrovanou dějovou linii, kde je box skutečně alfou a omegou a navíc získává i pozoruhodně symbolickou roli, po technické stránce navíc Boxer a smrt předbíhá soudobou kinematografii - především neustále pohyblivá a někdy až nepříjemně intimní kamera skutečně dvěma nohama vězí v modernismu šedesátých let. Je zajímavé sledovat, jaký pokrok znamenaly pouhé dva roky, které snímky od sebe dělí - zatímco Přežil jsem svou smrt patří mezi stěžejní díla obnoveného socialistického realismu v kinematografii a slibné téma záhy opouští pro oslavu komunistické solidarity a apriorně negativní vztah k nelidským Němcům, Boxer a smrt se zbavuje jakékoli ideologie a nahrazuje ji otázkou pragmatismu, obecným tématem fair play, který dokáže dosud znetvořené kategorie přesáhnout a relativizovat. Navíc nápad ponechat všechny jazyky v původním znění a vytvořit tak jakýsi babylon snímku výrazně dodává na věrohodnosti. Boxer a smrt jasně patří mezi špičku československých okupačních dramat, přesto ho od nejvyššího hodnocení dělí nepříliš vzrušivý děj, zvolnění v cílové rovince a dosti opomíjené vykreslení tábora a reakcí ostatních na hrdinovu pozici - ta by pro mě byla stejně zajímavá jako paradoxní vztah dvou soupeřů v ringu a mimo něj. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Strhující příběh je působivou kombinací skvělého scénáře, nápadité režie, skvělých herců ve středoevropském rozměru (zejména vynikají v titulních úlohách Štefan Kvietik a Manfred Krug, jimž zdatně sekunduje dnes prakticky neznámá Valentina Thielová. Přes určité politizující momenty - v dané podobě pochopitelné - je BOXER i zajímavým vhledem do anatomie všednodennosti koncentráčnické komunity i jejích dozorců. Náznak lásky k polskému děvčeti splývá do otevřeného konce civilního hrdinství titulní postavy, pro kterou jsou životy nevinných spoluvězňů důležitější než vlastní přežití. Ilegální elity, jak víme z uveřejněných vzpomínek někdejších vězňů (např. ze strhující knihy Jiřího Beneše V NĚMECKÉM ZAJETÍ), se tak skutečně chovaly. Filmy ražení a kvality BOXERA se stávaly ve své době další známkou dovršující se slovenské národní emancipace v česko-slovenském soužití. Zakládaly se tu nové, na kultuře a vědě založené vzájemné tradice a přátelství, která přetrvávají i dnes, více než 20 let po politováníhodném ukončení existence československé státnosti. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

A opat skvost 60. rokov 20. storocia Boxer a Smrt. Scenar je neskutocne silny, filmy o koncentracnych taboroch a gulagoch ma budu vzdy pritahovat .... Reziser Seter Polan natocil fuckt kvalitny film, a rezia je miestami az genialna. Mrazive sceny len dotvaraju silny zazitok. Filmu dominuje hlavny Herec Kvietik, ktoreho spoluvazni nenavidia a vrchny velitel Kraft ma nad nim absolutnu moc. Zasady Fair Play su v koncentraku cista fikcia, vo filme dominuje hlavne pribeh ludskosti a solidarity. 92 % ()

Rakosnicek77 

všechny recenze uživatele

Docela překvapení hlavně proto, že jsem film neznal. Pro hlavního hrdinu Komínka celkem beznadějná situace. Kraftovi nemůže dělat rovnocenného sparingpartnera i kdyby chtěl, pro ostatní vězně, je obyčejný špicl a udavač. Boxovat, nechat se vykrmovat s vědomím, že stejně jednou půjdu pod kudlu, asi nedávalo velkou sílu v chuti přežít. Dokonalý film s velmi silným příběhem. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (23)

  • Keď režisér Peter Solan premietol skladateľovi hudby Wiliamovi Bukovému hrubý zostrih, vyhlásil, že tento film hudbu nepotrebuje. Nakoniec skomponoval asi 5 minút hudby, čo bolo dosť neobvyklé. (gogo76)
  • Štefan Kvietik (Jan Komínek) pri prezentovaní filmu na festivale v Írskom Corku spoznal Petera O'Toolea. S boxermi z miestneho klubu sa bavil až do rána. Dostal i lukratívnu ponuku na spoluprácu v zahraničnom filme, ale z ideologických dôvodov z toho nakoniec nič nebolo. (gogo76)

Reklama

Reklama