Reklama

Reklama

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • Česko Muž, který zastřelil Libertyho Valance (více)
Trailer
USA, 1962, 118 min

Režie:

John Ford

Předloha:

Dorothy M. Johnson (povídka)

Hrají:

John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, Andy Devine, Ken Murray, John Carradine, Jeanette Nolan, John Qualen, Willis Bouchey (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Když se legenda stane faktem, platí legenda… Kariéra velkého amerického režiséra Johna Forda (1894–1973) začínala v době rozkvětu němého filmu a končila v šedesátých letech, kdy hollywoodský studiový systém procházel vleklou krizí a zástup mladých tvůrců čekal na svoji příležitost. Stálou součástí jeho rozsáhlé tvorby byl žánr typický pro americkou kinematografii jako žádný jiný – western. A jedním z posledních velkých Fordových westernů se stal film Muž, který zastřelil Libertyho Valance (1962). Snímek byl v době své premiéry většinou kritiky odmítnut jako mistrovo šlápnutí vedle, ale čas dal za pravdu těm, kdo v něm od počátku viděli důstojný příspěvek legendárního filmaře k pomalu se měnícímu žánru. Muž, který zastřelil Libertyho Valance je totiž poněkud atypický zástupce westernu. Černobílý snímek, natočený převážně ve studiu, bez širokých plání i bez režisérovy oblíbené lokace, jíž bylo Údolí monumentů, je vyprávěn jako vzpomínka na starou událost, kdy mladý právník Ransom Stoddard (James Stewart), který sice neuměl zacházet se zbraní, ale odvahy měl na rozdávání, zastřelil místního zločince Libertyho Valance (Lee Marvin), jehož se všichni báli. Že skutečnost byla jiná, to v té době věděl jediný muž, chovatel koní a zručný pistolník Tom Doniphon (John Wayne)… O rozpačitém přijetí filmu svědčí i jediná oscarová nominace (navíc neproměněná), kterou dostala legendární Edith Headová za černobílé kostýmy. V roce 2007 byl snímek pro své nepopiratelné kvality zařazen do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (113)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Western černobílý jak smrtky poslední případ. Ze začátku hodně naivní, později ale zlo vystrčí drápky a rozjede se poctivá napínáková soustava. Film je zajímavý třeba i tím, že místo koltů se tady snaží hlásit o slovo politika, což mě příliš neoslnilo. Nicméně co naplat, právě možná díky tomu na něj jen tak nezapomenu. Pochybuju, že takových westernů někdo natočil víc. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Bydlím tam, kde si sundám klobouk." Liberty Valance byl zkrátka svůj a já bych bych mu svůj steak a volební hlas s koltem u hlavy asi taky dobrovolně přenechal. Jenže na Divoký Západ právě dorazilo právo. Tedy spíše jeho podivný předvoj - fyzicky nepříliš vyvinutý právník Stoddart. A tak vznikla legenda, která je důležitější než pravda. Na můj vkus se přitom moc kecalo a málo střílelo, ale když tomu chce někdo říkat western, tak proč ne. Hrál tam přece John Wayne, tak to western být musí. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Rozvoj nebo úpadek žánru obvykle představuje dlouhodobý proces, který se nedá symbolizovat jediným titulem nebo jménem tvůrce. Určitou výjimku představuje klasický western, který by na případném pomníku mohl mít uvedené jako datum úmrtí premiéru snímku Muž, který zastřelil Liberty Valance. Ne, že by western už pár let nechřadl, ale právě tento titul dokonale vystihuje jeho strnulost, vyčerpanost a především neschopnost bavit. Vůbec přitom nepomáhá, že se na jeho natáčení podílela silná osvědčená sestava v čele se zkušeným režisérem Johnem Fordem a hereckou legendou Johnem Waynem. Snímek se neumí vymanit z pasti žánrových schémat a jeho tvůrci nedokážou přesvědčivě a působivě porušovat žánrové konvence dokonce ani tam, kde se o to snaží - jako je motiv zastřelení padoucha Valanceho ze zálohy a neprávem získaná sláva hrdiny za zneškodnění zločince. Film atakuje hranice směšnosti tam, kde vzdává hold americkému právnímu řádu a politickému systému, v určitém smyslu mi připomíná éru budovatelských československých snímků 50. let. O renesanci žánru se o několik let později zasloužil Sergio Leone svými spaghetti westerny, když do nich přinesl nové nápady, energii a hravost. Doporučuji zhlédnout v jednom dni Liberty Valanceho a Leoneův snímek Hodný, zlý a ošklivý. V té konfrontaci se nejlíp vyjeví, co všechno je na Fordově dramatu špatně. Celkový dojem: 40 %. ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý balansuje medzi westernom, politickou drámou, groteskou a poriadnym trapasom...No našťastie má Jamesa Stewarda, ktorý aj v tých slabých momentoch vie strhnúť pozornosť na seba a dokazuje, že bol vynikajúcim hercom. Nerozumiem prečo je John Wayne ikonou westernu, nie je ani dobrý herec, tú jeho drsnosť mu neverím (Clintovi nesiaha ani po päty!!!) a presvedčivosť už vôbec nie... Skôr priemerný western, o nejakej klasike nemôže byť reč...aj keď záver bol pekný! ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Na tú dobu by som už čakal trochu lepšiu výpravu. Miestami mi to prišlo, ako keby som pozeral na western o 15-20 rokov starší. V tomto ohľade sa to napr. s takými Siedmimi statočnými (1960) nedá ani porovnať. To by však nebol až taký veľký problém. Problém bol najmä v nezáživnosti dejovej linky, kde mi všetky veci okolo príbehu o mužovi, ktorý zastrelil toho grázla prišli len ako také nudné pletky o ničom, navyše dosť často preložené mne nesympatickými rečami o politike, voľbách, práve... No skrátka obsahová stránka snímku bola pre mňa jedno veľké utrpenie. Na druhú stranu však vyzdvihujem sympatické herecké osadenstvo, aj keď herci sa od práce moc nepretrhli. Veľmi slabý priemer. 50/100 ()

Galerie (38)

Zajímavosti (13)

  • V scéne, kedy Liberty Valance opúšťa jedáleň, hrá v pozadí pieseň "Little Brown Jug" od Glenna Millera (posledná skladba, ktorú zložil). James Steward pred tým hral v biografii Príbeh Glena Millera. (Gor'seye)
  • Poslední film Stuarta Holmese. (Kulmon)
  • Poslední Fordův černobílý film. (Kulmon)

Reklama

Reklama