Režie:
Eduard GrečnerScénář:
Eduard GrečnerKamera:
Vincent RosinecHudba:
Ilja ZeljenkaHrají:
Radovan Lukavský, Gustáv Valach, Emília Vášáryová, Viliam Polónyi, Jozef Čierny, Mikuláš Ladižinský, Ján Mildner, Andrej Mojžiš, Milan Mach, Ľudovít Reiter (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Balada o láske, nenávisti a hľadaní cesty z osamelosti. Dramatický príbeh uzavretého a neprístupného hrnčiara Martina Lepiša, ktorého okolie obviňuje zo skutkov, ktorých sa nikdy nedopustil. Po rokoch sa vracia, ale ani jeho statočná záchrana majetku dedinčanov pred lesným požiarom mu neprinesie dôveru, ani miesto medzi ľuďmi. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (68)
Zvláštní film. Působí spíš jako obrazová báseň, zaostřená na osoby, takže pozadí občas působí až fantomově nereálně. Mluví se tu málo, ale práce se zvukem (či jeho absencí) je velmi originální. Ať už jde o ruchy, hlasy anebo parádní hudbu. Postav je tu více, ale důležité jsou jen tři. Příběh je zase něco jako existenciální horský western. V každém případě unikátní dílo! ()
Dokázat plout na stejné vlnové délce po celou dobu s filmem je velmi náročné, možná dokonce nemožné. Divák bývá často ponechán, aby si domyslel. Možná až příliš často. Tak trochu Godardovské kašlání na diváka. Samostatnou kapitolou je ovšem audio složka filmu, nejen samotná hudba, ale celá zvuková kompozice je naprosto úchvatná. Tolik nápadů a hravosti se jen tak neslyší. Kdyby existovalo něco jako šarmantní zvuková stopa filmu, tak já tady mám svého vítěze této pomyslné soutěže. ()
Šílenost. Pohanský western, ve kterém se podřezávají beránci, Vašáryová ani necekne a Lukavský celou dobu jede McQueena řízlého Davidem Carradinem. Skoro desetiminutová scéna z hořícího lesa plná kravského bučení a úderů bičem svou intenzitou ve slovenské kinematografii zřejmě nemá obdoby. Ten, kdo Grečnera za normalizace zatíp, by si zasloužil Bory. ()
...Ty tomu nechápeš. Sú ľudia, ktorí aj keď žijú s ostatnými, zostanú sami... Martin Lepiš(Drak) se po letech vrací do své domoviny. Nedá se ale říct, že by ho tady vítali s otevřenou náručí. Právě naopak. Je zde stále cítit nenávist a staré křivdy. Drak sa vracia je filmem kterej se mi rozhodně zaryje do paměti. Scény s naháněním krav hořící krajinou nebo pohanské rituály jako pálení chleba či podřezávání beránka mi v paměti utkví určitě. Jde o film kterej potřebuje jen minimum slov k tomu aby vyjádřil svůj obsah a přesto je vše jasně čitelný. Kamera je dechberoucí. Nesmím opomenout pochválit ústřední hereckou trojici E. Vašáryovou, G. Valacha a všem tu jasně gazdoval Drak R. Lukavský. Tip na tenhle film jsem dostal od filmového kolegy darkrobyk za což mu tímto velice děkuji. ()
K vyprávění někdy netřeba slov. Mnohdy stačí obraz, pohyb a výraz. V tomhle filmu se, samozřejmě, mluví, ale mnohem více řekne jen samotná kamera. A naprosto úchvatná hudba, kterou kdybych poslouchal samotnou někdy v noci, tak se poseru strachy a umrznu mrazením. Výpravná stránka filmu je parádní, naprosto mě uchvátila. Že je zápletka, v podstatě samotná dějová linka, hodně prostá vůbec nevadilo, naopak, jen to pasovalo k celému tomu kontextu náhledu do starých (ne nutně dobrých) časů. I to několikaminutové nahánění krav z lesa nakonec mělo své kouzlo. A z dnešního hlediska jedno příjemné pozitivum - spousta známých tváří (od nichž si už ani nepamatujete jméno) "zamlada". ()
Galerie (6)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (10)
- Filmovému skladateli Iljovi Zeljenkovi stačilo pouze jedno zhlédnutí k tomu, aby dokázal složit hudbu k filmu. Částečně se na ní podílel i sám režisér, jenž přiznává, že bez stylizované hudby by film ztratil na své tajemně poetické atmosféře, která byla jeho záměrem. (mchnk)
- Eduard Grečner, který se zařadil mezi první slovenské studenty na pražské FAMU, psal scénář tohoto snímku ještě v době, kdy netušil, že příběh bude sám režírovat. (hippyman)
- Hoci sa dej odohráva v Pribyline a Tichej doline, film sa točil vo Vlkolínci, Jánskej a Vrátnej doline. (corona)
Reklama