Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Noomi Rapace, Michael Fassbender, Charlize Theron, Idris Elba, Guy Pearce, Logan Marshall-Green, Sean Harris, Rafe Spall, Emun Elliott, Benedict Wong (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V roce 2089 archeologové Elizabeth Shawová a Charlie Holloway objeví nástěnnou malbu v jeskyni ve Skotsku, která se podobá několika dalším malbám jiných kultur. Elisabeth a Charlie považují postavy na nich ztvárněné za Stvořitele lidí z jiných planet. Stárnoucí boháč Peter Weyland financuje výpravu vesmírné lodi Prometheus na vzdálenou planetu LV-223, z níž Stvořitelé údajně pocházejí. Na palubě cestuje skupina vědců, Weyland, velitelka mise Wickersová a android David. Prometheus přistane na opuštěné hornaté planetě, kterou posádka začne zkoumat. Naleznou zde válcovité nádoby, kamennou sochu humanoidní hlavy a neznámé bezhlavé tělo, o němž se domnívají, že patřilo jednomu ze Stvořitelů. Vědci najdou i další těla, což je přivede k domněnce, že Stvořitelé patrně již vymřeli. Členové posádky Millburn a Fifield se rozhodnou vrátit zpátky na loď, ale cestou se ztratí. Spustí se draslíková bouře, expedice musí být přerušena a posádka se vrací na loď. David tajně vezme jednu z nalezených nádob, v nichž se nachází tajemná tekutina. V lodní laboratoři je objevena shoda mezi DNA Stvořitelů a lidskou DNA. David zkoumá válce s tekutinou a její vzorek nepozorovaně přimíchá Charliemu do pití. Krátce poté se spolu Charlie a Elizabeth vyspí. Mezitím hadovité zvíře zaútočí na ztracené vědce Millburna a Fifielda. Millburn zemře a Fifielda pohltí temná tekutina. Při dalším průzkumu planety David objeví další tělo Stvořitele, tentokrát ovšem přežívajícího ve stázi, a spolu s ním i vesmírnou mapu, na které je zvýrazněna Země. Mezitím se u Charlieho projeví příznaky neznámého onemocnění a znetvoří mu obličej. Wickersová odmítne ho dále držet na palubě a upálí ho plamenometem. Testy ukážou, že Shawová je těhotná, ovšem v jejím těle je ukrytý mimozemský zárodek. Pomocí chirurgického robota se podaří zárodek z jejího břicha vyoperovat. Shawová poté zjistí, že Weyland se chce setkat s posledním žijícím Stvořitelem, aby ho zachránil před blížící se smrtí stářím... (TV Prima)
(více)Videa (39)
Recenze (2 875)
Jo, jo! Postavy se chovaly ploše bez špetky vnitřní psychologie, scénář stál za vyližprdel, protože konverzace s plechovou hubou trvala jen půl hodiny místo Tarkovského tří, jak jsme zvyklí, herci hráli hovno, poněvadž von Sidol nebo Natálka tímhle pohrdli, neboť jsou karakterní, režisér jen plagiátořil místo režírování, hudba nebyla vůbec hudební, výprava výpravná, kamera nečuměla dvacet minut do jednoho bodu a střihač to přestříhal. Prostě sračka bez hlubšího filosofického poselství! Je to všechno, nebo jsem na něco zapomněl, vy přechytřelé mimozemské entity? ()
Musím uznat, že studio Asylum tentokrát šlo do sebe. Scénář je sice stejně dementní jako v ostatních jejich flácích typu "Megažralok versus crocosaurus" nebo "Bitva o Los Angeles" a samozřejmě i tentokrát celý projekt okatě parazituje na zavedené mainstreamové značce, ale nyní tvůrci zainvestovali do krapet lepších herců a hlavně nalili víc peněz do efektů. Ani slepota z třpytek dokonale renderovaných obrazů ovšem nemůže zastínit klasické trademarky "ústavových" filmů jako jsou scénář vzpírající se jakékoli logice, herci křiklavě přehrávající šablonovité figury, jejichž motivace lze stěží shrnout na delším prostoru než je holá věta, schémata ohlodaná na samu esenci a samozřejmě zcela fantasmagorické a spoustou koksu vydupané absurdní nápady vyvolávající salvy smíchu (zde vládne útěk před gigantickou pneumatikou). Zatímco ostatní tituly od Asylum budou za třicet čtyřicet let zapomenuté, "Prometheus" bude mít stejný statut jako dnes nejtřeskutější a nejabsurdnější padesátková sci-fi béčka v čele s "Plán 9 z vnějšího vesmíru". Už se těším, jak ho budeme coby roztřesení pamětníci uvádět na Festivalu otrlého diváka pro pobavené publikum další generace. ----- Dobře, a teď trochu vážněji: "Prometheus" není nic jiného než "Ztracení", které někdo vyfutroval Erichem von Dänikenem a plácnul do universa inspirovaného vetřelčí ságou. Ve výsledku to znamená maximální dřenění atmosféry, permanentní tahání za fusekli, komplikované blafování hloubky a hlavně princip, kde divák je navnazen příslibem odpovědí, ale místo nich dostane jen stále absurdnější kontra-indicie a ještě více otázek. Ostatně není náhodou, že jedním ze scenáristů je právě člen losťáckého pisálkovského týmu. ----- Pokud bychom hledali koherentní interpretaci filmu, lze říct, že se jedná o velmi sofistikovaný výsměch filmovým fandům. Postavy starého Weylanda a androida Davida jsou ekvivalenty filmových fandů (první investuje nemalé prostředky do svých obsesí, druhý absorbuje veškeré vědění, stylizuje se podle oblíbených postav, neustále trousí hlášky a vše, co ví o lidech a životě, má z filmů). Jejich společným cílem je vydat se na bájné místo, kde byl stvořen jejich vesmír, aby se setkali s Tvůrci (jak příznačné označení), kteří jim mají zodpovědět veškeré otázky. A když se k nim konečně dostanou, Tvůrce je jejich otázkami akorát popuzen a vyjebe s nimi. Rovina reálného života je zde také zastoupena postavou Elizabeth. Coby obraz manželky filmového fandy je démonizována jako lůno, z něhož vzejde zdeformovaná bestie, ale když fanda přijde o všechno po traumatizující a vpravdě kastrační zkušenosti s Tvůrcem, nakonec stráví zbytek své existence jako impotentní schránka, která jen bude vozit starou za jejími zájmy. ___ Více v recenzi pro Cinepur. ()
Ze scénáře, vlastně už z námětu jsem trochu rozpačitý - především všechny ty mytologické prvky nemají ve vetřeleckém univerzu co dělat. Ale jednotlivé scény jsou skvostné a film jsem si užil (zejména porod chobotničky - po této scéně jedna paní středního věku odešla ze sálu a už se nevrátila). S konečným hodnocením ale počkám až na Special Director´s Cut Ultimate Edition na DVD.______Infografika pro lepší orientaci v původu druhů._____ btw...potěšil mě Dettifoss. Stál jsem na stejném místě jako sám Tvůrce a bylo to hypnotické, wtz:-) ()
Choďte na to ako na Alien vs. Predator 3 bez Predátorov, a budete nadšení. Obaja scenáristi ostatne pochádzajú z tých vôd... Prvá tretina absolútny sci-fi orgazmus – vzrušujúci, epický, atmosfericky podmanivý, vizuálne odzbroujúci, herecky oku lahodiaci, s prísľubom veľkých vecí. Všetko je tu každým milimetrom dokonalé až sa chce človeku šťastím plakať, nechýbajú ani pekné myšlienky v dialógoch (a monológoch). Druhá tretina spomalenie, komornejší tón, medzičas so snahou predstaviť nám postavy. Posledná tretina prasácky zostrihaný akčný horor, uponáhľaný a skratovitý, bez potreby dávať zmysel pôvodne načrtnutým témam, a navyše s rúškou žánrového klišé či emmerichovského heroizmu. Záverečný mostík do pokračovania našťastie rozčarovanie trochu utlmí. ___ Po druhom zhliadnutí znižujem na tri hviezdy. Je to fantasticky nakrútené scenáristické lajno. A od Scotta podraz. ()
Třetiřadá hororová srajda. Podotýkám, že kampaní jsem nepoznamenán a očekávání byla zhruba jen v tom smyslu "Sci-fi od Scotta, to by mohlo být docela fajn." Ale není, je to fail na tak mnoha levelech, že vážně pochybuji o duševním zdraví Scottově i producentů, kteří si naprosto nesmyslným scénářem rozhodli špinit si jméno. Vlastně to není ani scénář, spíše splácaná fanfiction dvou fandů, kteří viděli Vetřelce, četli Lovecraftovo V horách šílenství a dali to dohromady. Není tam jediná originální myšlenka, jen to ze začátku klade mnoho zajímavých otázek. Ale pak si tvůrci uvědomili, že vůbec neví, jak je zodpovědět, tak tam rozjeli krvavou řežbu a mutanty a výbuchy a přerostlé žížaly a doufali, že lidi budou omlouvat nelogičnost a zmatenost tím, že "je to sci-fi a to přece není reálný, tak jakýpak copak." Alibismus, nic jiného, tohle prostě není chytrý, ani zajímavý blockbuster, tohle je čiré zoufalství. Pláč nad tím, že Director's Cut to napraví neberu - když už teda musím film přestříhávat, měl by dávat v kině smysl, odmítám to totiž absolvovat znovu na domácím kině a doufat, že to možná pochopím. ()
Galerie (492)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation / Kerry Brown
Zajímavosti (84)
- Na designu filmu se podílel i švýcarský malíř, sochař a návrhář H.R. Giger, který stvořil i vzhled původního vetřelce. (S.U.E.S.)
- Člen posádky popisuje dýchání na planetě LV-223 jako dýchání "skrz výfukové potrubí". Dodává, že oxid uhličitý je nad 3 % a naznačuje, že 2 minuty bez skafandru znamená smrt. Ve skutečnosti člověk dokáže přežít v prostředí s koncentrací oxidu uhličitého kolem 5 %. Ve 3 % je ve stavu mírného nepohodlí. (Ignus.cz)
- Michael Fassbender se pro roli Davida inspiroval hereckým výkonem Dirka Bogarda ve snímku Sluha (1963), který mu doporučil Ridley Scott. Dále pak zpěvákem Davidem Bowiem, hereckým výkonem Sean Youngové ve filmu Blade Runner (1982), kde hrála androidku, a potápěčem Gregem Louganisem. Na filmy z vetřelčí série se údajně znovu nedíval. (Brousitch)
Reklama