Režie:
Icíar BollaínScénář:
Paul LavertyKamera:
Alex CatalánHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gael García Bernal, Luis Tosar, Karra Elejalde, Raúl Arévalo, Najwa Nimri, Juan Carlos Aduviri, Cassandra Ciangherotti, Ezequiel Díaz, Vicente Romero (více)Obsahy(1)
Ve snímku režisérky Icíar Bollaín se prolínají dvě dějové linie. Zatímco první je zasazena do období španělské kolonizace Latinské Ameriky, druhá se odehrává v současnosti a zachycuje režiséra a producenta, kteří připravují v bolivijském městě Cochabamba snímek o Kryštofu Kolumbovi. Jejich práci však naruší nepokoje, které se v městě rozhoří kvůli privatizaci vodovodního systému.
Snímek vyslaný Španělskem do boje o sošku Oscara porazil u akademiků taková díla jako napínavé vězeňské drama Cell 311 nebo životopisný snímek Lope o dramatikovi Lope de Vegovi. Ve filmu zaujme svojí typickou hereckou živelností především Gael Garcia Bernal v jedné z hlavních rolí. (MFF Cinema Mundi)
(více)Videa (1)
Recenze (48)
Nešťastně zvolený koncept filmu, dva paralelně rozvíjené příběhy, jeden v minulosti, druhý v současnosti, v nichž styčným prvkem je indián aktivista, zavání přílišným akademismem, občanskou statečností k ochraně lidských práv lze přispět v podobě nějakého konkrétního činu, ne sledováním mezinárodně koprodukovaného filmu o natáčení mezinárodně koprodukovaného filmu... ()
Jako jó-proč né? Pět ať nežeru. Na dané téma je to jedna z nejméně pokryteckých, pathetických a nuceně černobílých agitek. Tvůrci tady docela dobře odhadli své limity v míře moralizování tak aby to pořád neslo myšlenku a přitom si to nehrálo na něco neskutečně(až falešně) přemoudrého. Film si uvědomuje, že obě strany mají své myšlenkové hranice a přesto, že je jedna ve zcela evidentním "morálním(hahá-řekněme radši lidském nebo přesněji přírodním)"právu, několik staletí budovaný problém nelze vyřešit lusknutím prstů... Zápaďácký film postavený na dolarech nic nezmění, a tenhle se tak ani nehodlá tvářit-a právě tuhle sebereflexi oceňuju. "Vrátíte se tady?".."Myslím, že ne." (upřímnost nade vše..) ()
Bollainová natočila film, kterým si až trapně přímočaře říká o Oscara. Narvala tam všechny ingredience, které páprdové z Akademie milují: dojímání se nad smutným osudem chudiny, lehce čitelné emoce a "humanistické" poselství v závěru, s patřičnou dávkou naivní víry, že všichni jsme v jádru dobráci, jen holt nevíme, jak to dát najevo. Konejšivé a přesně vypočítané na efekt. ()
Hodně dobrý nápad si Španělé vybrali. Španělští herci jedou natáčet film o Kolumbovi. Nakonec zjistí, že mají v ruce dobrý scénář, ale ještě ten lepší jim prochází kolem rukou během natáčení samotného filmu. Musím říct, že jsem se musel první půlhodinu adaptovat, abych pochopil, jak se režisér rozhodl provázat dva naprosto rozdílné světy, respektive realitu s minulostí. Nakonec jsem se do filmu ale tak zabral, že jsem nad ním musel přemýšlet ještě dlouhou noc po shlédnutí. Hodně dobrý a zajímavý film, který donutí přemýšlet snad každého. ()
Skoro až do konce filmu jsem byla přesvědčená, že to bude za tři hvězdy. A pak mě Luis Tosar úplně rozebral, že jsem v závěru hledala kapesník. Velmi zvláštně pojaté dílo o filmařích, kteří jedou do autentického venezuelského prostředí natáčet film z kolumbovských začátků o knězi, který se jako první postavil běsnění Španělů na Indiánech.Indiáni jsou třeba a tak Tosar coby producent a Bernal coby režisér vyhlásí konkurs, na který se sjede pár stovek indiánů a začnou mírné problémy. Když je natočeno třičtvrtě filmu, ve městě vypukne konflikt o pitnou vodu ,ke které byl indiánům znemožněn přístup a oni sami vykopou sedm kilometrů dlouhý kanál na její přivedení.Což se nelíbí městské radnici a zapojí policii. Vzniknou střety, v nichž největším aktivistou je Indián, hrající hlavní roli, čímž se nechtěně celý filmový štáb dostane též do konfliktu, jež se rozroste v celonárodní.Mohou i ostřílení lidé, kteří si myslí, že se jich to netýká, změnit názor?Dívejte se.Všichni herci byli totiž báječní. ()
Reklama