Režie:
Štefan UherKamera:
Stanislav SzomolányiHudba:
Svetozár ŠtúrHrají:
Milka Zimková, Veronika Jeníková, Ľubomír Paulovič, Peter Staník, Marie Logojdová, Anton Trón, Ján Mildner, Marián Geišberg, Jaroslav Sypal, Oľga Vronská (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Děj slovenského filmu se odehrává v zapadlé vesnici a líčí život činorodé matky a její dospívající dcery poznamenaný trpkými zkušenostmi s mužskou bezohledností. Zápletka vzdáleně připomíná Feničův debut Džusový román: sedmnáctiletá Pavla (v podání Veroniky Jeníkové) - pocházející z dávné nemanželské známosti - otěhotní s nezodpovědným vojákem z Čech, který se musí ženit s jinou dívkou... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (97)
Ta vychodniarská lyrika je samozřejmě snesitelná jen s lehkou mírou nadsázky, ale "pozorovatelské" pasáže z normalizační všednosti jsou výtečné, skličující a přitom prosté jakékoli křeče. Absolutní vrcholem jsou svatební sekvence a nonšalantní filozofování o emancipaci a vlivu Žigulíka na manželský sex. Příběh matky a dcery, kterou jsou odsouzeny opakovat stejné chyby a bojovat s předsudky okolí není tak silný, ale Uherova fragmentárnost mu celkem svědčí - v celku se jediná o netypicky lyrický pohled na prozaickou dobu. ()
Ja viem, že je to pomaly náš kult, ale prečo? Je to jeden hnoj, bez príbehu, humoru, hereckých výkonov... Jednoducho grc nudných, trápnych rečí bez zmyslu, cieľu, nápadu. Ďalšia úbohosť z našej úbohej filmografie. Takej "Nevere po slovensky" nesiaha ani po prvý úd. Max 10% a aj to len tak z ľútosti. ()
Nějak nevím, jestli chtěl Uher jen zobrazit tehdejší vesnický život nebo se pokusil o něco víc, třeba tenhle styl života zkritizovat (což by se mi zrovna nelíbilo) nebo o feministickou osvětu... Ať je to tak nebo tak, ten film má své kouzlo a dost poetiky, kterou tvoří spousta nádherných záběrů. Podstatné je ale to, že jsem (na 3 pokus) konečně od Uhera viděl něco, co se mi fakt líbilo. Sice Panna zázračnica a Slnko v sieti nějakou poetiku mají, ale moc mě neoslovila a proto ani jeden z těch dvou filmů pro mě není zrovna významný. Zato tenhle už mě konečně nějak víc oslovil a pokud šlo skutečně jen o to lyricky zobrazit život na tehdejší slovenské vesnici, dal bych 4*. Protože si tím ale nejsem zrovna jistý, tak jsou ty 4* slabé. Ale líbilo se mi to, to jo. ()
"Kto to bul? Ktory kuň? .... Ta kedz tu dakto kuň, ta ši to ty!!!" To je len jedna zo skvelých hlášok v tomto filme. Najviac sa mi na ňom páčilo to verné zobrazenie života na východoslovenskej dedine komunistickej doby. A keďže tento film rozpráva o mojom rodnom kraji, tak musím dať minimálne 4*. Dobrá oddychovka aj po rokoch. 80 % ()
že by to byla vysloveně komedie se říct nedá, spíš taková sociologická sonda do života (žen) na východním okraji ČSSR... Pro mně to bylo spíš takové retro, podívat se, jak se tehdy na vesnici žilo.... Stojí asi za zmínku, že mi vždycky přišlo, že čím víc jede člověk na východ, tím hezčí jsou tam holky, což tenhle film vcelku potvrzuje. jen poznámka - pro Čechy, zvlášť pro ty, kteří už nezažili federaci, by si film skoor zasloužil titulky. občas jsem měl potíže i já, a to slovensky rozumím slušně... ()
Galerie (15)
Photo © Slovenská požičovňa filmov
Zajímavosti (16)
- Režisér Štefan Uher chcel zo scenára vyškrtať konkrétne erotické scény, ale scenáristka, autorka diela a predstaviteľka hlavnej úlohy v jednej osobe, Emília Zimková, mu to nedovolila. (Raccoon.city)
- Dom, v ktorom bývala Johana (Emília Zimková) a Pavlínka Ovšená (Veronika Jeníková), si vyhliadli filmári dopredu a pôvodnej majiteľke, 82-ročnej dôchodkyni, povedali, že sa vrátia o dva týždne, len aby sa ničoho nedotýkala. Neskorší majiteľ domu pán Marcel Jenča si uchoval ako pamiatku z natáčania bábiku, ktorá bola ozdobou na svadobnej torte, obalená cukrom z pamätnej svadby Pavlínky. (Raccoon.city)
- Emília Zimková (Johana) videla film iba jediný raz pri preberaní na Kolibe. (Raccoon.city)
Reklama