Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Drama
  • Komedie
  • Krátkometrážní
  • Horor

Poslední recenze (8 262)

plakát

Housata (1979) 

Další film z ranku příběhů dospívajících holek, který tu tvořil určitý subžánr, jelikož Housatům jsou dost podobné pozdější filmy jako Pásla kone na betoně nebo Džusový román. Problém je, že v nich vše stojí na stejných prvcích (možné těhotenství/nenaplněné lásky/tehdy populární hudba/kruhové vedení (vše končí kde začalo)/nešťastná zůstane nešťastnou/mezigenerační nepochopení...), takže už mi Housata místy splývala s oběma výše zmíněnými filmy, že jsem až čekal, kdy tam bude hrát Okno mé lásky. To tehdy ještě nevzniklo, ale zjistil jsem to až teď. Když tyto tři filmy budu řadit, tak Housata bych řadil doprostřed. Pásla kone na betoně mi přijde nejpropojenější a nejpropracovanější, Džusový román zase námětem zajímavý, ale příliš okázalý, zatímco Housata mají dobře zpracované pozadí (tedy to mezigenerační nepochopení) a zajímavě načrtnuté postavy, ale k ničemu zásadnějšímu nevygradují. Co mi vadí obzvlášť je odsunutí Šárky na druhou, třetí kolej, jelikož mi ze všech postav přišla nejzajímavější, s největší nadějí do života a odlišnými osobními prioritami oproti ostatním postavám. Jelikož ale nezapadala do těch vztahových propletenců, tak se její touha po rodině a vlastní posteli ztratila, resp. rychle vyřešila, přitom jsem pořád čekal, že se k ní film ještě vrátí, ale ono nic... Silné 3*

plakát

Třicet panen a Pythagoras (1973) 

Film, který mate tělem, co je vlastně zač, aby vám to v závěru vlepil jasně do obličeje. A jde na to skvěle. Absurdně parodicky pojaté téma zastaralosti systému školství, které ale vede k tomu, že přílišné inovace mu zase berou hlavní funkci, je zde pěkně a vtipně vystižené - namísto zpomalení ve formě prohry hlavního hrdiny nebo uvědomění studentek se nechává všechna vážnost a možný patos stranou a zůstává neřízená absurdní komedie, která neustále graduje. Až si říkám, jestli pro tvůrce nebyl vzor film Privilegium (pokud se sem dostal), jelikož obří fotka na škole je dost podobná té ze závěru Priviligeia a osud Ludolfa taktéž. Tak jako tak jsem se u toho dost bavil, nikdy netušil, co na mě čeká dál a tu nespoutanost jsem si skutečně užíval. Nebyla sice dokonalá a pár míst je hluchých (třeba to, kdy to vypadá, že Ludolfa studentky dostaly), ale nadmíru zdařilá určitě. Silné 4*

plakát

Sonatine (1993) 

Poetická gangsterka, která Kitanovu tvorbu víc proslavila v zahraničí a která povedeně míchá prvky z Ten chlap je magor i ze Scén u moře. Vznikl tak asi sice ne zrovna nejvstřícnější Kitanův film, ale film, který umí dát každému něco. Pro mě to byly třeba ty srandičky na pláži nebo scény ze silnice, kde mi to maličko připomínalo až Kiraostamiho. Pořád je to ale gangsterka, takže se zde umírá a nechybí ani násilí. A i když nemůžu říct, že by mě to úplně odrovnalo, tak i tak se mi to líbilo. Něco z toho se pak dál rozpracovává v Ohňostroji, avšak Sonatine mi sedlo víc svou upřímnější existenciální krizí, která, vzhledem k tomu, že ji má zasloužilý jakuzák, vede sice k očekávatelnému, zato ale jedinému možnému vyústění situace. A jelikož sám ví, že se ona chvíle blíží, prostě užívá dne. Zní to teď možná jako klišé, ale v tomhle podání rozhodně není, zvlášť když se to týká postavy, se kterou se z mého pohledu nedá sympatizovat, pouze jen upřímně zajímat o její osud. A vtipné scény to příjemně oživovaly. Z Kitanovy tvorby u mě stále vedou Scény u moře, ale Sonatine mám mezi top 3 nejlepšími, společně ještě s Kikudžirem. Tenhle styl mi prostě sedí, jen jsem mu zatím ještě úplně nepropadl. 4*

Poslední hodnocení (11 221)

Housata (1979)

16.05.2024

Třicet panen a Pythagoras (1973)

15.05.2024

Sonatine (1993)

14.05.2024

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

14.05.2024

Eventide Media Center (2020) (seriál)

13.05.2024

Zmrzlina na klacku (1978)

13.05.2024

Als twee druppels water (1963)

12.05.2024

Kouzelný den (1960)

12.05.2024

Mutant (2006)

11.05.2024

Reklama

Poslední deníček (21)

DEKÁDY ASIJSKÝCH FILMŮ

Během zkoumání dekád japonského filmu jsem dostal nápad - co kdybych takhle příští rok prozkoumal dekády zbytku Asie? Zahrnovalo to samozřejmě velký úsek a spoustu zemí naráz, ale řekl jsem si, že bych si něco takového sestavit mohl. Našel jsem tedy dost filmů, které bych rád viděl a ten jsem musel smrsknout na výběr toho nejzajímavějšího, abych si toho nedal zbytečně moc. A navzdory tomu, že se mi teď některé filmy budou shánět těžko a určitě se mi několikrát stane, že vybraný budu muset nahradit jiným, rozhodl jsem se Dekády asijských filmů skutečně zrealizovat. Oproti Dekádám japonského filmu jsem ale pozměnil pravidla. Mým cílem zde bude ne stihnout všechny vybrané filmy, ale stihnout aspoň jeden z každé dekády, vzhledem k těžšímu shánění některých filmů. Taky jsem se rozhodl vynechat seriálové bonusy, jelikož mě v tomhle okruhu (aspoň teď) nezajímá nic až tak zkoumat jako u Japonska, kde byly seriálové bonusy určené hlavně k rozkoukání pár anime. Kategorii Bonusů nechávám tentokrát opravdu jen na bonusy, tedy na filmy, které uvidím náhodou, mimo oficiální výběr a se kterými předem nepředpokládám. Může se stát, že jich bude hodně, ale taky že nebude žadný a tak tu tato kategorie ani nebude. A taky se stále chci dostatečně věnovat i japonským filmům. Změnil jsem také počet maximální počet filmů na dekádu z 5 na 7, přičemž v případech, kde mám přesně 7 filmů, jsem se snažil o to, aby sedmý něčím výrazně vynikal (např. v devadesátých letech to platí o Salaam Cinema, který je zde jediným dokumentem, v další dekádě zase o Skutečné fikci, která je experimentální apod.). O žánrovou pestrost jsem se ale snažil stále, stejně jako o pestrost zemí, která nemohla obsáhnout všechny země a tak některé výběry z malých zemí mám jako náhradníky, ačkoli spoustu z nich ve stejných dekádách. Takhle mi zde chybí třeba Singapur, Kambodža nebo Bhútán, ale rozhodl jsem se upřednostnit země, ze kterých jsem ještě žádný film neviděl, jako třeba Libanon nebo Uzbekistán. Spolu s tím budu i pokračovat nezávisle na tomhle v Hororovém výběru, kde jsou taktéž asijské horory ze zde nezastoupených zemí. Snažil jsem se taky o to, aby poměr "filmařsky vyspělejších" zemí byl vyrovnaný, což se mi asi úplně nepovedlo, jelikož miluji íránskou kinematografii a tak jsem ji zde upřednostňoval, pak se mi zde nastřádalo dost filmů z Jižní Koreje, s jejichž filmografií mám špatné zkušenosti, ale filmů z ní jsem měl uložené dost a Čína zase naprosto dominuje v nejstarších dekádách, jelikož je jedinou zemí, ze které se mi povedlo najít dostatek starších filmů - a starší film než z roku 1922, který by byl dostupný a ještě jsem ho neviděl, jsem taky nenašel. Ať už vše dopadne jakkoli, těším se na vše, co mě čeká, doufám, že oficiální výběr bude mít co nejméně změn a že mě čeká podobný filmařský zážitek jako minulý rok u Japonska, ale tentokrát z více asijských zemí :-)

1920 - 1929
Zhi guo yuan (1922, Čína, Krátkometrážní/Komedie/Romantický, r. Shichuan Zhang)
Prapancha Pash (1929, Indie, Drama/Romantický, r. Franz Osten)

1930 - 1939
Shen nu (1934, Čína, Drama, r. Yonggang Wu)
Ye ban ge sheng (1937, Čína, Horor, r. Weibang Ma-Xu)

1940 - 1949
Tie Shan Gongzhu (1941, Čína, Animovaný, r. Wan Laiming, Guchan Wan)
Maeumui gohyang (1949, Jižní Korea, Drama, r. Jun Jong-gju)
Mahal (1949, Indie, Drama/Horor/Mysteriózní/Romantický, r. Kamal Amrohi)

1950 - 1959
Giv'a 24 Eina Ona (1955, Izrael, Dobrodružný/Drama/Válečný, r. Thorold Dickinson)
Žalozpěv stezky (1955, Indie, Drama, r. Satyajit Raj) 
Ila Ayn (1957, Libanon, Drama, r. Georges Nasser) - 3*
Lei yu (1957, Hongkong, Drama, r. Wui Ng)
Jonube shahr (1958, Írán, Drama, r. Farokh Ghafari)

1960 - 1969
Gabi ng lafim (1960, Filipíny, Horor, r. Tommy C. David, Larry Santiago, Pablo Santiago)
Hanyeo (1960, Jižní Korea, Drama/Horor/Krimi, r. Ki-Young Kim)
Akce Kalimantan (1962, Indonésie, Válečný/Dobrodružný/Drama, r. Vladimír Sís) - 2*
Idol (1966, Indie, Drama, r. Satyajit Raj)
Taekoesu Yonggary (1967, Jižní Korea, Sci-Fi, r. Ki-duk Kim (ne ten, jiný))

1970 - 1979
Květinářka (1972, Severní Korea, Muzikál/Drama, r. Hak Pak)
Zátiší (1974, Írán, Drama, r. Sohrab Shahid Saless)
Manila ve spárech světa (1975, Filipíny, Drama, r. Lino Brocka) - 4*
Větrné šachy (1976, Írán, Drama/Mysteriózní, r. Mohammad Reza Aslani) - 3*
Mistrův syn (1978, Hongkong, Komedie/Akční, r. Woo-ping Yuen)
Zmrzlina na klacku (1978, Izrael, Drama/Komedie, r. Boaz Davidson)

1980 - 1989
Nemožňák (1982, Filipíny, Akční/Komedie, r. Eddie Nicart)
Nosič reklamy (1983, Tchaj-wan, Drama/Povídkový, r. Siao-sien Chou, Jen Wan)
Police Story (1985, Hongkong, Akční/Komedie/Thriller/Krimi, r. Jackie Chan)
Magický krystal (1986, Hongkong, Akční/Sci-Fi, r. Jing Wong) - 2*
Kosmický syn Bej Bej (1988, Čína, Drama/Sci-Fi, r. Chong Song, Luming Wen)
Voda, vítr, prach (1989, Írán, Drama, r. Amir Naderi)

1990 - 1999
Život na struně (1991, Čína, Drama/Poetický, r. Kaige Chan)
Digeh che khabar? (1992, Írán, Komedie/Sci-Fi, r. Tahmineh Milani) - 3*
Salam Cinema (1995, Írán, Dokumentární/Drama, r. Mohsen Makhmalbaf) - 4*
Bo Ba Bu (1998, Uzbekistán, Komedie/Drama, r. Ali Chamrajev)
Joyonghan gajok (1998, Jižní Korea, Horor/Komedie/Krimi, r. Jee-woon Kim) - 2*
Nang nak (1999, Thajsko, Horor/Romantický/Válečný, r. Nonzee Nimibutr)
Vítr nás odvane (1999, Írán, Drama, r. Abbas Kiarostami) - 5*

2000 - 2009
Donggam (2000, Jižní Korea, Romantický/Sci-Fi, r. Jeong-kwon Kim)
Skutečná fikce (2000, Jižní Korea, Krimi/Drama/Experimentální, r. Ki-duk Kim, Cheol-woo Kang, Dae-yun Ma) - 2*
Ostrov (2000, Jižní Korea, Drama/Thriller/Poetický, r. Ki-duk Kim)
Už někoho mám (2003, Indie, Komedie/Romantický/Sci-Fi, r. Rakesh Roshan) - 3*
Šílený detektiv (2007, Hongkong, Krimi/Mysteriózní/Psychologický/Thriller, r. Johnnie To, Ka-fai Wai)
Melancholie (2008, Filipíny, Drama, r. Lav Diaz)
Vrabčí cvrlikání (2008, Írán, Drama, r. Majid Majidi)

2010 - 2019 
Život je jen jeden (2011, Indie, Road movie/Komedie/Drama/Romantický, r. Zoya Akhtar)
Duše (2013, Tchaj-wan, Horor, r. Mong-hong Chung)
Ukolébavka pro bolestné tajemství (2016, Filipíny, Drama/Dobrodružný/Fantasy, r. Lav Diaz)
Inrang (2018, Jižní Korea, Drama/Sci-Fi/Thriller/Válečný, r. Jee-woon Kim)
Období ďábla (2018, Filipíny, Drama/Muzikál, r. Lav Diaz) - 3*
Vzplanutí (2018, Jižní Korea, Drama/Mysterozní/Thriller, r. Chang-dong Lee)
Bor Mi Vanh Chark (2019, Laos, Drama/Sci-Fi/Thriller, r. Mattie Do)

2020 - 2024
Dny (2020, Tchaj-wan, Drama, r. Ming-liang Tsai)
Deep (2021, Thajsko, Drama/Mysteriózní/Sci-Fi/Thriller, r. Sita Likitvanichkul)
Alkhallat+ (2022, Saudská Arábie, Komedie/Drama/Mysteriózní/Thriller, r. Fahad Alammari)
Nástupkyně (2022, Írán, Drama/Mysteriózní/Thriller, r. Arian Vazirdaftari)
Čung_E (2023, Jižní Korea, Akční/Drama/Sci-Fi/Dobrodružný, r. Sang-ho Yeon)
Hladoví po úspěchu (2023, Thajsko, Drama/Thriller, r. Sitisiri Mongkolsiri) - 3*

 

BONUSY
Obyčejná událost (1974, Írán, Drama, r. Sohrab Shahid Saless) - 4*
Tlačit rukama (1991, Tchaj-wan, Komedie/Drama, r. Ang Lee) - 3*