Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V městečku Tonto zastavil dostavník mířící do Lordsburgu a nabírá cestující. K Lucy Malloryové, která jede za manželem, přistupuje obchodník Peacock, tajemný karbaník Hatfield, a místním ženským mravnostním spolkem z města vykázaní doktor Boone, který více pije než léčí, a slečna Dallasa, která ohrožuje mravopočestnost. Na poslední chvíli ještě nastupuje bankéř Gattewood, který právě vykradl vlastní banku a potřebuje rychle zmizet. Tou dobou se místní šerif dovídá o útěku Ringo Kida (JOHN WAYNE) z vězení a o tom, že má namířeno právě do Lordsburgu, aby si to vyřídil s těmi, kdo jej dostali za mříže. Šerifovi tedy nezbývá, než nastoupit také. To ještě netuší, že Ringo přistoupí cestou. Ale mají vůbec cestující šanci se do cíle své cesty dostat, když musí projet územím, kde zrovna řádí z rezervace prchlí Apači v čele s Geronimem? (Historik)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (101)

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Klidně to vykecám hned na začátku, finální přestřelka chybí! A to jde prosím pěkně John Wayne sám proti 3. Jízda dostavníkem jinak slušně odsýpá a Apači nakonec taky dorazí, ani nevadí že se na ně delší dobu čeká. John Ford by specialista na westerny a jeho díla by si nějaký ten remake určitě zasloužily. 65% ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Tahle cesta dostavníkem je nejen dobrodružná, ale i zábavná, poměrně vtipná a sem tam také i napínavá.. Cestující jsou parádním vzorkem lidské populace a jejich konverzace mě vyloženě bavila.. Herecký ansámbl sympatický, plno postaviček skvěle zahraných, za zmínku stojí nepochybně Thomas Mitchell v roli věčně zpitého doktora, zajímavý je i John Carradine a mladý John Wayne.. Přeprava dostavníku u spáleného přívozu pro mě byla dech beroucí, totéž pak samotné přepadení, moc hezky natočené.. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Jestli tenhle ansámblový western napěchovaný vším, co by měl klasický western obsahovat (Monument Valley, Indiáni, přestřelka na ulici), něco brzdí, pak dostavník napěchovaný vším, co před válkou představovaly Spojené státy. Mikrovzorek společnosti Fordovi sice umožňuje charakterizovat Kida jako nezávislého individualistu stojícího mimo zavedené sociální struktury a zároveň rozvést jeho oblíbené téma zrození amerického národa, ale na maupassantovskou komedii mravů nejsou vztahy mezi postavami dost prokreslené a na jejich „vyřešení“ je poněkud neférově užito deus ex machiny v podobě tlupy divošských Indiánů (kteří zde oproti Stopařům nejsou ničím víc než překážkou na cestě k civilizované společnosti). Málo jízlivé melodramatické vsuvky a málo vtipné záblesky fordovského humoru jsou ovšem během dlouhé akční scény zadupány do země nepřehlédnutelnou ukázkou prvotřídní filmařiny. Zadní projekce a exteriérové záběry s kaskadérskými kousky jsou zkombinovány tak obratně, že přechody mezi realistickým a „umělým“ prostředím neruší a sekvence pádí takovým tempem, že Fordovi rádi odpustíte i matoucí překročení osy. Možná je škoda, že ve stínu této velkolepé sekvence zůstává nejen sociálně-kritický rozměr filmu, ale také bravurní režie úvodní části. Ford Přepadení režíruje částečně jako němý film. Vesměs se spoléhá na statické záběry, namísto slov nechává promlouvat pohledy, které si postavy vyměňují a které mají o to výraznější vypovídací hodnotu, že detaily a jinými stylistickými oživeními se ve filmu neplýtvá (uvedení Wayneovy postavy je nezapomenutelné právě díky ojedinělému použití prudkého nájezdu kamery). Každý střih, každá změna velikosti záběru má při Fordově výrazové úspornosti své opodstatnění. Styl k sobě zbytečně nestrhává pozornost, z do hloubky komponovaných záběrů (které měly údajně velký vliv na Občana Kanea) se dozvíme výhradně to, co je třeba pro konstrukci fabule. Přehlednost a srozumitelnost vyprávění působí naprosto samozřejmě, v čemž tkví nejen jedinečnost Fordovi režie, ale také záludnost jejího postihnutí slovy. Zkuste popsat něco neviditelného. Přestože se vám jeho kvality mohou zdát málo nápadné, Přepadení zůstává filmovým mezníkem. Snímkem, který zahájil revival westernového žánru a jednoho béčkového herce strnulých výrazů a sošných póz proměnil v nesmrtelnou filmovou ikonu. 85% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pomerne vážny, psychologický western. Ford skúma rozvíjajúcu sa spoločnosť, ktorá sa začína hierarchizovať. Ukazuje, že nie majetkom a postavením je človek človekom. Na western z dôb dávno minulých úctyhodný nápad. V protiklade psychologizácie postáv tu stavia chudákov apačov, ktorí sú ako bolo neskôr u Forda zvykom, čisté zlo. Je to škoda, asi za to mohlo štúdio, pretože diváci ešte neboli pripravení na demýtizáciu divokého západu. Dilema medzi 60% a 80%. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Western, v ktorom je povinná akcia zatlačená do úzadia, s myšlienkou viac sa sústrediť na psychológiu postáv. Action sa dostaví asi 25 minút pred koncom ( prepad dostavníka ), nieje dlhá, ale zato kompozične a choreograficky zdarilá. Klasika, ktorá zaujala svetové obecenstvo niečim úplne iným, ako čakalo. ()

Galerie (86)

Zajímavosti (31)

  • Klobouk, který John Wayne (Ringo Kid) nosí, byl jeho vlastní. Během příštích dvou dekád ho nosil v mnoha westernech, než ho po filmu Rio Bravo (1959) odložil, protože se začínal rozpadat. Poté byl klobouk vystaven pod sklem v jeho domě. (Marek06)
  • John Wayne hrál v té době v druhořadých westernech a vydělával 16 000 za film. Za Přepadení však dostal jen 6 000. Chtěl se zalíbit studiu Republic, toužil po nové smlouvě. (KIT.HL)
  • Film je zařazen na seznamu "nejvýznamnějších filmů", který vydal Vatikán v roce 1995 na přání papeže Jana Pavla II. Nachází se v kategorii filmů, které jsou významné svou uměleckou hodnotou. (gjjm)

Související novinky

Poslední jízda Johna Waynea

Poslední jízda Johna Waynea

11.07.2006

\"Více jak půlstoletí byl John Wayne světem považován za symbol Ameriky jak v morálních standardech, tak ve věcech moudrosti naší společnosti,\" řekl o Johnovi na jeho pohřbu Frank Sinatra a s tím… (více)

Reklama

Reklama