Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Jan KlusákHrají:
Ladislav Smoljak, Miloň Čepelka, Jaroslav Weigel, Pavel Vondruška, Genadij Rumlena, Josef Koudelka BergsteinObsahy(1)
V luxusně zařízeném salonním coupé mezinárodního rychlíku cestují tři pasažéři: slavný český policejní inspektor Trachta, průmyslník Meyer, který vyrábí všechno pro zahřátí (kožichy, rum, šamotové cihly), a továrník Bierhanzel, výrobce masti pro houstnutí vlasů. Ve stanici Istanbul přibude k této trojici inspektorův žák, policejní praktikant Jindřich Hlaváček, dokončující svou diplomovou práci o vlakové kriminalistice. Cesta probíhá klidně až do chvíle, kdy továrníka Bierhanzela rozbolí zub. Vlakový steward - jakýsi konduktér pro boháče - přispěchá se šlapací vrtačkou a továrník se po zákroku cítí mnohem lépe. Záhy bolest pomine úplně, neboť Bierhanzel zemře. Takto efektně otevřel Jára Cimrman svou detektivní hru "Vražda v salónním coupé", v níž zúročil své zkušenosti z policejní služby na vídeňské "čtyřce". O jeho kriminální a kriminalistické kariéře nás poučí série fundovaných přednášek, polemizujících s rakouským středoškolským profesorem E. Fiedlerem. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (172)
Dosud sem neviděl všechny hry ale tahle na mě zatím zapůsobila neslaběji.Moc tradičních perliček sem v ní nenašel.Citelně hře chběl pan Svěrák a Smoljak mi připadal moc vážný.Sedí mu mnohem více role blbečků a rebelantů.Ale i tak se jedná o nadstandartní zábavu v zaplavě dnešních seriálu a ság na tisící ppokračování. ()
Úvodný seminár nás zoznámi s geniálnym Cimrmanovým nápadom s odľahčeným drevom. Potom nasleduje hra – v štýle Vraždy v Orient Exprese. Tie dlhé tunely - ako stvorené na vraždu! Asistent vyšetrovateľa v oddelení Ustalovač, postup do oddelenia Vývojka. Skvelý Miloň Čepelka. „A tvoje matka?“ „Matka byla běhna, pane.“ „Poctivé řemeslo! Také jsem chtěl... Nohy si mohla uběhat!“ ()
Musím upřímně přiznat že v tomto složení ( Smoljak = inspektor / Čepelka = Hlaváček / Vondruška = Meyer ) se mi představení moc nelíbilo. Mnohem - neporovnatelně - lepší bylo představení kdy Trachtu hrál Svěrák, Meyera hrál Čepelka a Hlaváčka si zahrál hostující Brodský mladší ( který si Hlaváčka zahrál i ve filmu Rozpuštěný a vypuštěný ) I celý seminář v tomto konkrétním složení, byl nějaký pozvolnější a ne tak geniální. Jináč se samozřejmně jedná o pekelně výbušné představení. ()
Asi bych se shodnul s mnohými, co mají Vraždu v salónním kupé za slabší Cimrmanovu hru; je nutné podotknout, že jsem se oproti jiným zas tolik nesmál. Viděno ze záznamu, v němž nebyl Svěrák (netuším, zda v tomto někdy hrál), a netuším, zda je to tím. Nicméně celé to humorné pojetí detektivního žánru má své kouzlo a bylo by hříchem to hodnotit jako slabší hru, když to má své nesporné kvality a hodnoty. Miluju herectví Miloně Čepelky. ()
„Zamkl dveře třídy tak, že nešli odemknout. Únor: Odemkl dveře třídy tak, že nešli zamknout.“ Absenci Svěráka jsem vůbec nepocítil. Smoljak je naprosto geniální. Hra skvělá, přednáška výjimečně trošku slabší. „Ty, že máš les Meyere? - Mám - Ho*no Meyere, Ho*no máš!“ [Viděno naživo] (82 %) ()
Galerie (7)
Zajímavosti (11)
- V této hře se nachází nejdelší seminář. (mnaucz)
- Námět na hru dal Jaroslav Weigel. (Kulmon)
- Zdeněk Svěrák v jednom rozhovoru řekl, že prý hry jak stárnou, tak se občas objeví něco, co diváky neúmyslně rozesměje. Zdeněk Svěrák uvedl přímo příklad: „No a když ten Mayer řekne: ‚Říká každému obžalovanému Miloši, to bylo nesnesitelné,‘ tak to v publiku zašumí a to tahle věta v textu je už od premiéry.“ (mnaucz)
Reklama