Reklama

Reklama

Vražda v salónním coupé

(divadelní záznam)

Obsahy(1)

V luxusně zařízeném salonním coupé mezinárodního rychlíku cestují tři pasažéři: slavný český policejní inspektor Trachta, průmyslník Meyer, který vyrábí všechno pro zahřátí (kožichy, rum, šamotové cihly), a továrník Bierhanzel, výrobce masti pro houstnutí vlasů. Ve stanici Istanbul přibude k této trojici inspektorův žák, policejní praktikant Jindřich Hlaváček, dokončující svou diplomovou práci o vlakové kriminalistice. Cesta probíhá klidně až do chvíle, kdy továrníka Bierhanzela rozbolí zub. Vlakový steward - jakýsi konduktér pro boháče - přispěchá se šlapací vrtačkou a továrník se po zákroku cítí mnohem lépe. Záhy bolest pomine úplně, neboť Bierhanzel zemře. Takto efektně otevřel Jára Cimrman svou detektivní hru "Vražda v salónním coupé", v níž zúročil své zkušenosti z policejní služby na vídeňské "čtyřce". O jeho kriminální a kriminalistické kariéře nás poučí série fundovaných přednášek, polemizujících s rakouským středoškolským profesorem E. Fiedlerem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (172)

Radiq 

všechny recenze uživatele

Oproti filmu Rozpuštěný a vypuštěný je to dost osekané a vůbec ne tak vtipné. Pak mi tam vadily z různých důvodů: Vondruška coby továrník Meyer (já prostě Vondrušku nikdy neměl moc v lásce), Smoljak v roli inspektora Trachty, která by se víc hodila pro Svěráka, Čepelka v roli Hlaváčka, v které byl sice ok, ale když jsem zjistil, že ho alternuje Brukner, raději bych preferoval ho a Genadij Rumlena, kterej se sice snaží, ale moc mu to herectví nejde. Prostě Trachtou neboli "Jamesem Bondem přelomu století" pro mě navždy zůstane jedinečný Jiří Zahajský. Jinak je to takové, jak jsme u cimrmanů zvyklí - odlehčené a vtipné... ale mohlo být vtipnější. "Támhle stojí. Ten s těmi Uhry. Ale né ten uhrovatý. Ten mezi těmi Maďary." Už seminář seminařil docela suše a dost se to táhlo. Nevím, jestli je to obsazením nebo opravdu obsahem, asi bych musel vidět verzi s jinými herci. "Hledej, šmudlo." ()

Devadesát Dva 

všechny recenze uživatele

Jedna z těch, nechci úplně říct, slabších, ale pro mě ne až tak zábavných, respektive, svůj potenciál plně využívajících her. V rámci kompletní opětovné projekce DJC bych ji umístil na pomyslném žebříčku níže. I přesto jde pořád o skvělou zábavu, která je svou úrovní jinde, než drtivá většina toho, co dnes kdokoliv v tuzemsku vypotí: -Jindro, jestlipak už se holíš? -Vyšetřující: Holím. (...) -... a tvoje matka? -Matka byla běhna, pane... (Smoljak) ____ 72% (1970) ()

Reklama

IvoP 

všechny recenze uživatele

Je pravda, že člověk to má zažité s danou sestavou, ale najdou se tací (jako třeba já), kteří by to rádi poznali s alternačními protějšky. Hlaváčka jsem měl spojeného s Bruknerem a zajímalo mě, jak to podá Miloň Čepelka. (na audiozáznamech bývá často obsazení semináře jiné než ve hře). Takže si zkouším představit Petra Bruknera v kapitole o přívěsku pro arcivévodu anebo třeba Bořivoje Pence v kapitole "Revoluce v němém filmu". Zajímavosti: V roli stevarda bylo kdysi občas možné zažít Ladislava Smoljaka. Stalo se tak například 18.6.1974, kdy účinkovali v brněnském Divadle u Netopýra. Trachtu hrál onehdy Zdeněk Svěrák (pochopitelně), Hlaváčka Miloň Čepelka, Bierhanzela Oldřich Unger a Mayera Pavel Vondruška. V současnosti je někdy možné zažít v roli stevarda Josefa Koudelku, který si tuto roli zahrál i před svou emigrací. Docela by se mi na to hodil i Robert Bárta nebo Andrej Krob. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Slyšel jsem na vlastní uši, že steward nikdy neřekl: Eréč piklóš neméči, huňár scépeň kámoš." Tak jsem to slyšel taky, takže je to jinak a vrahem je houslista. To dává smysl, pokud tedy použijeme šrapnel. Ten je zkrátka jedinečný, ale není v tom sám. Je v tom skok přes vyděšeného koně nadél, pátrání v třídních knihách a zejména Vilma, která schovala vyšetřujícímu Hlaváčkovi tužku. Já se tedy přiznám, že dvojici Trachta - Hlaváček mám raději ve složení Svěrák - Brukner, ale tato alternativa je nakonec taky docela erömü. ()

Parabot 

všechny recenze uživatele

Je velká škoda, že se nedochoval starší obrazový záznam Vraždy v salónním coupé. Jednak je zde publikum zcela marné ale také aktéři působí unaveně a znuděně. A zároveň uspěchaně. Jakoby to chtěli mít co nejdříve už za sebou. Existuje audiozáznam z osmdesátých let, kde herci hýří daleko větším temperamentem, humorným "flow" a mazlí se s každou replikou. Seminář je rovněž svižnější, protože postrádá určité sekce, jako třeba o kůrovci nebo předvedení zhudebnění přiznání. Ačkoli Ladislav Smoljak většinou exceloval, do role inspektora Trachny se přece jen víc hodí cholerický Zdeněk Svěrák a zvládl ji, dle mého názoru, lépe. A také pro Petra Bruknera jako velmi nesmělého policejního praktikanta Jindřicha Hlaváčka to byla role, která výrazně definovala jeho následující repertoár. :) ()

Galerie (7)

Zajímavosti (11)

  • Báseň Maralík se jmenovala původně Minařík. Objevil se však v divadle důstojník StB se stejným jménem a autoři název raději změnili. (Kulmon)
  • Zdeněk Svěrák v jednom rozhovoru řekl, že prý hry jak stárnou, tak se občas objeví něco, co diváky neúmyslně rozesměje. Zdeněk Svěrák uvedl přímo příklad: „No a když ten Mayer řekne: ‚Říká každému obžalovanému Miloši, to bylo nesnesitelné,‘ tak to v publiku zašumí a to tahle věta v textu je už od premiéry.“ (mnaucz)
  • Seminář „Dočká se Praha Cimrmanovy sochy?“ byl v roce 2009 přeřazen do Cimrmanovy hry „České Nebe“. (mnaucz)

Reklama

Reklama