Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHrají:
Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter (více)Obsahy(2)
Velký příběh vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která propukla na začátku sedmdesátých let osmnáctého století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou, a která nezasáhla pouze královský dvůr. Dánsko v té době bylo jednou z posledních bašt konzervativního myšlení, jež tvrdě odolávala osvíceneckým tendencím. Osvícenec Struensee naopak využil svého vlivu na krále, který doposud chod státu ponechával plně v rukou státní rady, a inicioval proměnu Dánska na vzor osvíceneckého státu... Příběh milostného trojúhelníku v královském sídle a jeho provázanosti s historií patří v Dánsku mezi obecně známá fakta a součást školních osnov. Ačkoli se mu věnovala řada beletristických i faktografických knih a byl převeden do formy baletu i opery, až doposud se nedočkal filmového zpracování. Nelehkého úkolu se chopil režisér a scenárista Nikolaj Arcel, který téma zakázané lásky a společenských reforem zpracoval moderním stylem, ale současně se inspiroval v klasických historických filmech ze čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Cílem bylo vytvořit obraz historie očima postav, pro které jsou okázalé kostýmy a život u královského dvora každodenností. Ve výsledku se tak film neopájí výpravou, která má pouze roli přirozené a nerušivé kulisy, ale soustředí se výhradně na empatický vhled do hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (308)
Aféra Johanna Struenseeho a Karolíny Matildy, nebola pre mňa neznámou, aj to bol dôvod prečo som na tento film bola veľmi zvedavá. A nesklamal ma! A nebolo to len skvelým herectvom ale aj jednoduchým a ľudským podaním príbehu, ktorý v skutočnosti taký jednoduchý nebol. Z celého filmu som po jeho skončení mala neustále pocit, že je to akési dánske ospravedlnenie. Obzvlášť pri scéne Struensseho smrti, ktorá bola vzhľadom k historickým faktom podaná veľmi jemne a jasanie davu nahradené tichom vo mne evokovalo akési tiché prepáč....V histórii národov existujú rôzne postavy, ktorých osud bol podobný. Vo svojej dobe nepochopené a kontroverzné z historického pohľadu však veľmi významné. Posúvajúce vývoj celej spoločnosti dopredu... ()
Nádherná historická záležitosť, ktorá mi kvalitným spracovaním pripomenula prvotriedne britské kostýmovky. Film zachytáva veľmi zaujímavé obdobie z prostredia dánskeho kráľovského dvoru, ktorý nie je schopný akceptovať pokrok a moderné osvietenské myšlienky. Do tohto politického kontextu je výborne zakomponovaná romantická línia s nádychom tragickej lásky, ktorá v očiach povrchnej šlachty nemá žiadny význam. Už len precítenú tanečnú scénu s pomalou kamerou, jemnou hudbou a vrúcnymi pohľadmi nešťastne zamilovanej dvojice považujem za jednu z najúžasnejších. Chvíľami dokonale úsečný, presný a mrazivo krutý, chvíľami zas nežný a pôvabný film, ktorý ma očaril na plnej čiare (nielen preto, že mám pre historické kostýmovky takú bytostnú slabosť). Pre mňa veľký ašpirant na Oscara a Mads Mikkelsen v úlohe slobodomyseľného doktora priam znamenitý. ()
Být osvícený může být někdy kurva řehole. Jeden aby furt řešil nějaká dilemata, například jestli si omotávat kolem prstu krále, t.č. hysterického psychopata, a zavádět reformy, nebo si omotávat kolem prstu královnu, t.č. těžce nemrdanou, a zavádět ji frankfurtskou klobásu. Obojí naráz prostě tak nějak nelze sloučit, což nakonec pochopil i tenhle Herr Štrunce, nicméně satanžel až v okamžiku, kdy jej vděční Dánové sekali do karbošů. Co se zfilmování oněch bouřlivých a dramatických událostí týká, od Arcelora bych tedy čekal hutnější matroš, ne jen divnou kostýmní prudu, za kterou by měli dramaturga lámat v kole a v níž i jindy solidní kašpaři selhávali qůli neschopnosti loutkovodiče. A taxe ke vší té otravě k žehlení ještě Vikanderka celou hrací dobu konstantně tvářila, jako by ji trápil hnisavý genitální opar, a Mads jako by ji právě vylízal. ()
Naozaj zaujímavá časť dánskych dejín, sfilmovania hodná, a ja sa čudujem, že ku tomu došlo až v roku 2012. 128 minút újde ako voda, stále sa niečo deje a dej človeka nenudí. Mikkelsen ako vždy prevýborný, Følsgaard veľmi presvedčivý, no a Vikander ... tá sa narodila pre historické filmy. Má zaujímavú tvár, ktorou dokáže zahrať všetko, ani nemusí rozprávať. Je naozaj dobrá, veľký talent. ()
Upřímně mě historická dramata nějak moc neberou, ale tohle byla trochu jiná liga, srovnám li to například s Bathory. Naprosto úžásná výprava, kamera, scénář (netuším jak moc podle pravdy to je a kolik si přidali) a herecké výkony. Tohle je teprve můj druhý film s Aliciou Vikander a začínám tu holku fakt žrát. Hádám, že brzo dám další film s ní. I ten skoro šílený král hrál opravdu skvěle, ale prostřední část začínala být trochu nudná. Nebo ne nudná, ale bylo to bohužel strašně dlouhé, přepálená stopáž. Kdyby ubrali třeba o 20 minut budu spokojený, ale velmi povedený konec filmu to vylepšil. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (15)
- Při prvním setkání krále (Mikkel Boe Følsgaard) a lékaře (Mads Mikkelsen), v přibližně 24. minutě, si oba velmi porozumí při citování oblíbeného autora. Všechny vyřčené citáty pochází od Williama Shakespeara. (Ganka)
- Pro Madse Mikkelsena to bylo již 4. natáčení v České republice. (morgos)
- Švédská herečka Alicia Vikander se pro roli královny Karolíny Matyldy naučila mluvit dánsky, a aby byl i její přízvuk přesvědčivý, po několik měsíců před začátkem natáčení žila v Kodani. (ellegrey)
Reklama