Režie:
Samuel FullerScénář:
Samuel FullerKamera:
Hal MohrHudba:
Harry SukmanHrají:
Cliff Robertson, Dolores Dorn, Beatrice Kay, Paul Dubov, Larry Gates, Robert Emhardt, Tom London, Peter Brocco, Richard Rust, Neyle Morrow, Cosmo Sardo (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Podsvětí USA vypráví příběh Tollyho Devlina, muže, který se narodil ve vězení a život za mřížemi se mu stal osudem. Jako čtrnáctiletý chlapec byl svědkem brutální vraždy svého otce a od té doby jej pohání touha pomstít se jeho vrahům. Predestinací prostoupený film vykazuje výraznou noirovou vizuální stylizaci – hra světel a stínů protagonistu neustále vrhá za mříže, kamkoliv se hne. Tolly Devlin, další „zjizvená tvář“ americké kinematografie, je misogyn par excellence a insider, který to hraje na obě strany zákona. (Noir Film Festival)
(více)Recenze (18)
Klasickej revenge movie. Klady jsou setsakramentsky charizmatický drsňák Cliff Robertson, vizální stránka a svižné fullerovské tempo (skvostný úvod). Akce je ale bohužel málo, stejně tak prostředí se začne brzy zajídat, až moc interiérů, žádné pořádné scény venku. Stylovost tomu naštěstí nechybí, ale ze stejného kinematografického období doporučuji radši podobné a zábavnější The Killers od Dona Siegela, při některých sekvencích si na ně nelze nevzpomenout. Slabší 4*. ()
Studie podsvětí, příběh pomsty. Opět klasický Fuller. Tentokrát možná s formou nepracuje tak násilně, ale stále si udržuje výrazný styl. Vražda zobrazená pomocí stínů, násilí a nápadité scény zabíjení. Naprosto nezapomenutelný je závěrečný tanec/běh smrti. Mimoto se Underworld U.S.A spíš uchyluje k jakémusi komornímu vtipkování, což není vůbec špatně. Film je tím i velmi zábavný. ()
Jeden z nejlepších Fullerových filmů se zabývá organizovaným zločinem. Jsou tu znázorněny různé paradoxy - na straně jedné podplacení policisté, na straně druhé neúplatný prokurátor... Do toho je zasazen příběh msty vraždy otce. Takto závažné téma je místy odlehčeno dvojsmyslnými narážkami (podobně jako v případě Čtyřiceti pušek) a také reakcí na manželství a rodičovství. Klasický happy end se nekoná, přesto je spravedlnost jistým způsobem vykonána. Ženská hrdinka je opět krásná blondýna - možná jako kontrast k jejímu "řemeslu", která na rozdíl od již zmíněných Čtyřiceti pušek či Zátahu na Jižní ulici hraje víceméně pasívní roli. ()
Pozdní revenge noir, co také stojí za pozornost. Hlavní hrdina, posedlý pomstou, rozkrývá zločinecký syndikát a vyřazuje jednotlivé bosse. Zaujme v hlavní roli přesvědčivě zarputilý Robertson, Dolores Dorn i zlomyslný tlustý Emhardt. V závěru to lehce zakolísá, viz. milostná pojďme se vzít a chci mít tvoje děcka odbočka, bral bych větší prostor pro tehdejší L.A., přesto ale dobrá gangsterka z počátku 60. let. #Noirvember ()
Tolly se nechá naverbovat mafií a zároveň spolupracuje s policií. Kupodivu ani chladnokrevný zabiják, který ho má hlídat na každém kroku, si ničeho nevšímá. Mafiáni svou hloupost kompenzují krutostí a přímočarostí a kupodivu jim to prochází, snad proto, že se lidé bojí svědčit. Do toho všeho ještě naštěstí jen poloromantická linka. ()
Galerie (18)
Photo © Wild Side
Reklama