Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 178)
Přestože jsem uchvácen Formanovou režií, hereckými výkony (nejen) obou hlavních protagonistů, Mozartovou hudbou i debilním smíchem Wolfganga Amadea Mozarta, nemohu dát filmu plný počet. Nedokážu to zdůvodnit, patrně vnitřní rozpoložení, které mne ani při druhém zhlédnutí verze Director´s Cut nezlomilo. ()
Společně s Přeletem nad kukaččím hnízdem a Mužem na Měsíci, je pro mě Amadeus nejlepším filmem našeho velikána Miloše Formana. Kolikrát už jsem ho viděl, ale díky zajímavě napsanému příběhu, uvěřitelným hereckým výkonům, honosné výpravě, pestrým kostýmům či uhrančivé hudbě - mi ty tři hodiny pokaždé utečou jako voda (i navzdory trošku slabší druhé polovině). ()
NFR 2019, Oscar 8 : Nejlepší film, Režie, Herec HR - F. Murray Abraham, Výprava - Karel Černý, Patricia von Brandenstein, Kostýmy - Theodor Pištěk, Masky, Zvuk, Scénář - A + 3 nominace: Herec HR - Tom Hulce, Střih, Kamera - Miroslav Ondříček ...... První Formanova reakce, když ho přátelé pozvalii v Londýně na divadelní představení, prý byla :" Proboha, životopis umělce! To snad radši zůstanu doma. " No, naštěstí nezůstal a já jsem získal k opeře mnohem pozitivnější vztah. ()
Úžasnej film, neni divu že se Miloš Forman dokázal prosadit v americe, když točil takovýhle filmy. Dokonce i vážná hudba, kterou jinak moc nemusim se mi tady docela líbila a skvěle zapadla do už tak dokonalýho filmu a i když je to drama, tak je to občas proložený nějakou tou vtinpou scénkou. Celý to táhnou skvělými herckými výkony F. Murray Abraham a hlavně Tom Hulce pro kterýho to byl jeho první velkej film a i proto je to obdivuhodnější, že to dokázal takhle zahrát. Scénáři se snad nedá vůbec nic vytkout a režii samozřejmě taky ne a proto se při sledování filmu snad ani nedá nudit, takže ani ty tři hodiny nejsou nijak nepřekonatelnou překážkou. Pro mě to je jeden z nejlepších filmů všech dob ()
Fenomálne spracovanie o majstrovi klasickej hudby bez prehnaného prikrášľovania historických udalostí a bez viditeľne komerčného nátlaku - tak to na mňa aspoň pôsobilo. To, čo predvádzal Tom Hulce, je neskutočné a pri pohľade naňho som si predstavovala skutočného Mozarta ako obyčajného človeka, ktorý v žiadnom prípade nezožne veľké úspechy, ale krôčik po krôčiku sa túži stať najlepším viedenským skladateľom a v ceste mu stoja prekážky a najmä závisť. Týmto filmom ma Forman zasiahol a najmä konečná gradácia s unikátnym spojením jeho hudby ma dojala k slzám. Krásny film, ku ktorému sa ešte určite raz vrátim. ()
Galerie (79)
Photo © Filmarchiv Austria
Zajímavosti (118)
- Každý tón, ktorý vo filme zaznel z klavíra, bol skutočný. (srbak)
- Vodiči, ktorí boli produkciou zamestnaní, mali tuzemské autá. Do nich bol pred prenajatím inštalovaný odposluch. Väčšina vodičov členom štábu poradila, aby v aute radšej nič nehovorili. (Raccoon.city)
- Jedním z velikých "hrdinů" ve štábu tohoto filmu byl tvůrce kostýmů Theodor Pištěk. Svůj obdiv (a vzpomínku na jeden z mála konfliktů) vyjádřil i Miloš Forman: "Ve scéně, kde se svlékne Constanze, jsem ohromeně zíral, že má na nohou dobové, kytičkami vyšívané ponožky. Dóda jí je dal, aniž by věděl, jak se to přesně bude točit. Takovéhle detaily úžasně fungují díky své autentičnosti, v tom byl Dóda dokonalý. Jen jedinkrát jsme se strašně chytli." Filmaři totiž potřebovali pořídit některé pražské exteriéry pod sněhem, jen ten onoho roku téměř nepadal: "Čtrnáct dní byla veškerá technika připravená na to, že se okamžitě změní natáčecí plán, kdyby najednou napadl, a pojednou se točit scény ve sněhu. Když konečně začal padat, bylo potřeba rychle natočit scénu, jak si všichni berou masky a vybíhají na zasněženou ulici. Vyběhnout měla i Constanze, která měla na hlavě takovou labuť. Ta labuť vypadala perfektně, akorát neměla na krku takové to divoké peří. A to Dóda nepřenesl přes srdce, trval na tom, že se nesmí točit, dokud nebude mít ten pták divoké peří. Říkali jsme mu, že to je jedno, že si toho nikdo nevšimne, ale byl jako beran." (NIRO)
Reklama