Režie:
Jim JarmuschScénář:
Jim JarmuschKamera:
Yorick Le SauxHrají:
Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Anton Yelchin, Mia Wasikowska, John Hurt, Jeffrey Wright, Slimane Dazi, Georges Claisse (vypravěč), Aurélie Thépaut (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Adam - talentovaný hudebník ve stylu 60. let, žije v ponurém Detroitu. Zoufalý z toho, kam ten svět spěje, čím dál častěji přemýšlí o sebevraždě. V teplém Tangeru žije jeho tajemná, stylová přítelkyně Eva, co miluje poezii a ráda večeří s Christopherem Marlowem. Adamu i Evě je více než tisíc let. Před několika staletími, se dohodli, že kvůli čerstvé krvi nebudou zabíjet lidi a dobývat krev budou v nemocnici. Není to tak dávno, co se rozhodli žít odděleně. Moc dlouho jim to ale nevydrželo a Eva už vystupuje z letadla v Detroitu. Oba cítí, že se má stát něco nebezpečného. Brzy přijíždí do města i mladší sestra Evy - nekontrolovatelný šílený upír, který neumí ovládat své emoce. Ve městě začínají podivná úmrtí a tak musí Adam i Eva uprchnout do Alžírska. Problémy teprve začaly a vypadá to, že konec světa přeci jenom nastane a smrt není daleko... Smrt? Není příliš brzy? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (7)
Recenze (594)
Uhrančivá upírská romance o lpění na starých věcech, knížkách a hudbě. Film o neukojitelné touze po krvi a lásce plný rozprav o věčnosti, nesnesitelné lehkosti bytí a promarněných příležitostech s božskou Tildou Swinton. Jim Jarmusch ví, jak rozproudit krev v žilách. Adam a Eva vyhnáni z ráje na cestě po věčnosti. ()
Nemám tušení, zda se jednalo o autorský záměr, ale nápad a myšlenku snímku, kterou jsem z něj vnímal a odnesl si, tak ta byla naprosto úžasná. Tento snímek zachycuje v mých očích krásně zobrazenou upíří evoluci. A to hezky od počátečních úžasných zajímavých a hrůzu nahánějících krvelačných monster, až po novodobé nablýskané a těžce polidštěné buzeranty, kteří přišli prznit filmový svět s příchodem sraček typu Twilight a upíří žánr dokonale pohřbili hluboko pod zem, odkud už není návratu. Divák tedy sleduje osudy několika upírů, pro které už ve světě přestává být místo, neboť ve snaze o přizpůsobení se dnešní zvrácené době, která mimochodem směřuje i ke ztrátě pohlavní identity (muži začínají být ženami a ženy začínají být muži - je otázkou času, než bude existovat jedno jediné pohlaví), jsou nuceni zcela popřít svoji pravou zvířecí identitu a namísto tradičního lovu, tak raději preferují pytlíkovanou krev z blízkých nemocnic. V tomto vidím velkou paralelu s debilní sračkou Twilightem, kde jsou naši hrdinové také nuceni se stát otravnými čůráky, aby se zalíbili dnešní zdegenerované mládeži. Naštěstí, Jarmuschovi upíři si tento úpadek dobře uvědomují. Samotný závěr je poté jakousi optimistickou nadějí pro vzkříšení do sraček se řítícího světa. Pochválil bych i nesmírně sympatický Casting, kde mi nevadil vůbec nikdo ze zúčastněných. Naopak výtku bych směřoval k hypnotické a nesmírně pomalu se vlečící stopáži, která mě dvakrát spolehlivě ukolébala ke spánku. Proto dávám "pouze" lepší 3 kousky. ()
Only Lovers Left Alive přináší retro-moderní upírský příběh, který hraje na melancholickou strunu a částečně přepisuje dějiny vědy, i literatury:) Originální a osobitě zpracovaný snímek, který sice nepřináší žádný strhující zvrat, ani promyšlenou zápletku, ale svých trumfů má schovaných hned několik. Především herecké obsazení je dokonalé. Kde je Tilda Swinton, tam je záruka, že nenatrefíte na plochou, nudnou, či obyčejnou postavu. A Tom Hiddleston? S tím svým melancholickým výrazem, sebevražednými tendencemi, sbírkou dobových portrétů a kytar, černými vlasy a bledou tváří se z něj stává "one of the sexiest vampires" za poslední dobu. Jeho zmínka o Jacku Whiteovi potěšila. A nějaký "Shovel Face" Edward mu nesahá ani po kotníky. Ale srovnávat tuto artovou upířinu s (metrosexuální) limonádou pro teenagery nemá myslím stejně smysl. Závěr filmu je docela rychlý a nechává diváka, aby si jej vlastně interpretoval sám. Kdo ví, třeba na své další cestě "zombie rájem" Adam a Eva natrefí na Fangorii, kde jim nalijí do kalíšku, poctivou Synti krev:) ()
Velmi stylové a temně atmosférické drámo! Tom Hiddleston a Tilda Swinton je velmi výstřední a exotická dvojce. Jejich vzhled a chování bylo ztvárněno perfektně. S hororem to příliš společné nemá, ale kupodivu jsem se nenudil ani sekundu, takže slušné trojhvězdí. Akce 0/10, Napětí 2/10, Gore 3/10, Story 8/10, Atmosféra 7/10. ()
Vyčítat Jarmuschovi, že jeho film je utahaný, asi není úplně fér, protože to byl očividně záměr. Tohle je zkrátka artový nezávislý film, ve kterém můžete najít spoustu metafor a podobenství, pokud chcete. Pokud se ale nenaladíte na tu správnou notu, pak se můžete dost nudit, protože klasická vyprávěcí struktura tu zkrátka chybí. Naštěstí tu máme dvě fascinující hlavní postavy - emo hudebníka Adama, který je po staletích upírského života už utahaný životem, a (mnohem zajímavější bohémku Evu (v úžasném podání Tildy Swinton), která naopak umí ocenit i malé radosti života, jako jsou dobré knihy nebo roztomilý skunk přeběhnuvší přes cestu. Hiddleston se Swintonovou film táhnou a i přes věkový rozdíl jim to spolu skvěle ladí. Osobně se mi vůbec nelíbilo zasazení filmu do opuštěného Detroitu, který je prostě hnusný a rozhodně se na něj nemusím dívat ve filmu. Na druhou stranu spojení upírů a exotického Tangeru funguje velice pěkně. ()
Galerie (89)
Photo © Pandora Filmproduktion
Zajímavosti (28)
- Adam (Tom Hiddleston) s Evou (Tilda Swinton) vo filme využívajú služby leteckej spoločnosti Air Lumiére pomenovanej na počesť bratov Lumiérovcov, priekopníkov filmu, ktorí uskutočnili prvé verejné filmové premietanie v decembri 1895 v Grand Café v Paríži. (denulik)
- Adam (Tom Hiddleston) má ve svém bytě stěnu, na které jsou fotografie největších světových spisovatelů a umělců, mezi kterými je i český spisovatel Franz Kafka. (reflecto)
- Ve chvíli, kdy Adam (Tom Hiddleston) pokládá na stůl pistoli poté, co jí sebere Evě (Tilda Swinton), leží na stolku stará česká dvacetikoruna. (aluna)
Reklama