Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Evžen IllínHrají:
Hana Brejchová, Vladimír Pucholt, Vladimír Menšík, Ivan Kheil, Jiří Hrubý, Milada Ježková, Josef Šebánek, Josef Kolb, Marie Salačová, Jana Nováková (více)Obsahy(1)
... a byli spolu šťastni až do rána. Hana Brejchová a Vladimír Pucholt v hořké komedii Miloše Formana... Mladičká blondýnka Andula pracuje v obuvnickém závodě a žije na internátě v malém středočeském městečku. Na jednoho muže tu připadá deset žen, přičemž většina těch mužů je už ženatých. Andula touží, stejně jako většina jejích kamarádek, po trošce prosté lidské lásky. Je nezkušená, snadno uvěří slibům a lichotkám. Poté, co vedení závodu zorganizuje seznamovací taneční zábavu ve spolupráci s Československou lidovou armádou, prožije Andula mimořádně trapný večer ve společnosti tří obstarožních záložáků. Téměř podlehne jednomu z nich, ale pak se o ni začne ucházet mladý pražský klavírista Milda, který celou dobu hrál k tanci. Když s ním Andula stráví noc, je přesvědčena, že právě on je ten pravý. O dalším víkendu se za svou láskou vypraví do hlavního města. Když se však seznámí s chlapcovými rodiči, zjistí, že vše je jinak... Dnes již klasický snímek Miloše Formana patří k vrcholným dílům české nové vlny. Sklízel úspěchy na celém světě, v roce 1967 byl jedním z pěti neanglicky mluvených filmů, nominovaných na Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (413)
Parta postarších záložáků přijíždí do malého městečka, kde na jednoho muže připadá deset žen, plavovláska si hledá životního partnera a všechno to působí velmi krásně. Forman v Láskách jedné plavovlásky naznačil genialitu (zejména scéna na tancovačce), která naplno vytryskla v Hoří má panenko. V jeho režii působí situace všední až obyčejné tak neobvykle a krásně, že jsem měl hned po zhlednutí chuť pustit si celý film ještě jednou. Zlatá česká 60. léta. Pro mě osobně po Přeletu nad kukaččím hnízdem a Hoří má panenko Formanův nejlepší film. ()
Velmi milé překvapení. Zahraniční tvorbu režiséra mám rád, ale po opakovaném promítání oslavovaného Hoří, má panenko, který se u mě prozatím nesetkal s dostatečným pochopením (či snad vzýváním jeho domnělé geniality), jsem pojal určitý předsudek a měl z dalších Formanových československých snímků obavy (Papouškův podíl na scénáři tomu věru nepřidal). Po zhlédnutí Lásek ovšem musím poupravit názor. Humor zde totiž (na mě) více než dobře funguje. Ať už ta jeho groteskní podoba na plese, tak „hláškovací“ doma u Mildových rodičů (zvláštně rodinná postelová scéna byla opravdu vypečená). Možná je škoda, že byl příběh neukotven (jak rychle a neurčitě začal, tak i skončil), a co se týče humoru, toho mohlo být také o něco více. Jinak jsem ale spokojen, a musím se porozhlédnout po dalším tvůrcově tuzemském počinu, tento hodnotím solidními 4*. ()
Dobový film, který vystihoval situační problematiku na několika postavách. Něco podobného je možné točit v každé době, tedy od té doby, co je na světě film a je přístupný čím dál většímu množství lidí. Dneska si může točit vlastně už každý. Film hodně zvedl Vladimír Menšík. Mimo film jedna z postav, která ve filmu hraje si prožila podobný příběh a skončila a snad ještě i žije v Austrálii. Ale to asi zná každý zájemce o M. Formana a lidi, jejichž životy se kolem toho jeho obtočily, takže proč nosit dříví do lesa? ()
Konfrontace vidění obyčejných věcí očima zamilované ženské, očima mužskýho (nezamilovaného) a očima rodičů. Všednodennost skvěle navozena záběry do továrny, do hospodského sálu nebo do obýváku. Skvělé dialogy. I když scénář občas působí roztříštěně, stejně se celkově jedná o zážitek, i díky hereckému obsazení. ()
Formanova civilná trápnosť na domácom ihrisku ma ani napriek priaznivej stopáži opäť nebaví. A to z prostého dôvodu - čo zobrazuje, nepripadá mi vonkoncom smiešne, lež v tomto prípade skôr úmorné. "Minimalistický" scenár vždy neznamená výhru, ak je téma užšia ako formát. Ak už o "chlapcovi a dievčati" (či naopak), radšej zvolím Slnko v sieti, ktoré môjmu diváckemu ja vychádza viac v ústrety. 60% ()
Galerie (27)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (49)
- Režisér Miloš Forman získal za film v roce 1967 dánskou cenu Bodil za nejlepší evropský film a finskou cenu Jussi za nejlepšího zahraničního režiséra. (Stocki)
- Prvé uvedenie filmu v Spojených štátoch prebehlo v septembri 1966 v Lincoln Center v rámci štvrtého ročníka Newyorského filmového festivalu. Po ňom vstúpili Lásky jednej plavovlásky do americkej distribúcie. Sprevádzal ich plagát opatrený vtipným sloganom: „Příběh přirozené blondýny, která se zamiluje – přirozeně – a je zrazena – přirozeně – a myslí si, že umře – přirozeně –, ale to se nestane. Přirozeně.“ (Raccoon.city)
- Miloš Forman ve své autobiografii "Co já vím?" komentoval: "Při natáčení Lásek jsem si vyzkoušel, že mísení profesionálních herců s neherci může oběma skupinám prospět, ale jsou to k tomu zapotřebí silné herecké osobnosti, které se nezaleknou syrového a přirozeného chování neherců. Splynout s lidmi, kteří prostě jen hrají sami sebe, vyžaduje herce opravdu velkého kalibru, a takový byl Vladimír Menšík. Slabší herec, který není schopný skutečně a naplno existovat v situaci, která se kolem něho vytváří, který trvá pouze na předem promyšleném pojetí situace a není otevřený bezprostřednímu podnětu, se nikdy nemůže sehrát s neherci, jestliže jsou přirození. Když slabší herec předvádí vykalkulovaný výkon, nedostatek bezprostřednosti v jeho chování neherce zarazí a zastraší, protože jakákoli faleš a umělost je vyvádí z míry. Když ale všechno klape, pak neherci nutí herce do bezprostřední pravdivosti, zatímco herci dávají scéně rytmus a tvar, který neherci necítí. Neherec se stává natolik součástí scény, kterou vytváří, že ji nedokáže vnímat jako rytmický celek s přesnou strukturou a rytmem. Neherci se klidně opakují a plácají věci bez ladu a skladu, a proto je musí herec 'táhnout' kupředu, protože jinak by se scéna, jakkoli pravdivá a půvabná, stala nudnou." (NIRO)
Reklama