Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (224)
Doufal jsem, že americkou tvorbu Formana zakončím se spokojeností, leč marně. Silným kafem byla pro mě už první čtvrt hodina, kde se jen zpívá. Celý film jsem čekal jen na to, kdy mě to konečně začne bavit, ale nedočkal jsem se a když to shrnu tak jsem byl vlastně navíc svědkem něčeho co mě vůbec nezajímalo a dost nudilo. Doufám, že tohle byl poslední katastrofální formanovský zážitek. Pro vyšší hodnocení bych si musel asi taky dát jointa... ()
Z počátku mě film moc nebavil, úvodní casting byl sice po hudební stránce fajn (i když krapet zdlouhavý), ale pak to hledání dcery bylo takové obyčejné, nijak zvlášť zajímavé a mělo pouze 2 světlé momenty, a to "vajíčka v hospodě" a "neochotnou barmanku“. Avšak poslední půlhodina zahájená poněkud absurdním vysvětlováním správného kouření marihuany chytla pořádnou šťávu a ta se nevytratila až do konce, to jsem se několikrát opravdu od srdce zasmál. Takže celkově mi to hází slabší 4*. „Žiju skromně. Šetřím na mezikontinentální balistickou střelu.“ ()
Hodne vydarená formanovsky kritická komédia, ktorá obzvlášť naberá na tempe v druhej polovici. Aj keď to začína ako hippícky casting na Superstar, postupne to prechádza k útoku na typickú variantu american dreamu . Je zbytočné upozornovať na najlepšie scény, ale pri table danci som sa teda hodne škeril. Proste kto umí, ten umí. Alebo skôr kto húli, ten umí :-)). ()
Miloš Forman tvrdě narazil. Dokud se jeho kousavé komedie týkaly jen jakýchsi Čechoslováků, Amíci hýkali blahem. Ale jakmile se opovážil trochu šťouchnout do jejich slabostí a záliby v honu na čarodějnice, hned byl oheň na střeše. Nám to vadit nemusí. Taking Off je jeho poslední "novovlnný" film a je velmi, velmi dobrý. Každá druhá scéna se dá ocejchovat jako "nezapomenutelná", herci s evidentním pochopením hrají nudné patrony, paranoidně podléhající obavám, neherci o tom nevědí. Právě na nich je znát, že lidi jsou všude více méně stejní, jen je tak některé kinematografie nechtějí ukazovat. Až uvidíte třeba starou zbabělou barmanku, jistě mi dáte zapravdu, že by stejně dobře mohla existovat v Černém Petrovi nebo v Hoří, má panenko! Typicky formanovsky absurdní je pak sabat Spolku Rodičů Toulavých Dětí (na kterém se mihne i Jára Kohout - všimněte si!) s marihuanovou instruktáží. 80 % ()
Ups, prvý film skvelého Miloša Formana, ktorý ma minul (jeho filmy majú u mňa vždy minimálne ****!)... Verím tomu, že v dobe hippies musela byť toto pecka...Uznávam,má to myšlienku, má to výpovednú hodnotu, má to humor...No určite som nezdielal také nadšenie ako väčšina "csfd kolegov". Sorry Miloš:) ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Miloš Forman vzpomínal, jak bylo o natáčení filmu vlastně rozhodnuto: "Jednou při obědě mi řekla Helen Scottová, že u Universalu hledají něco, jako byla Bezstarostná jízda, laciný film, který jim přinesl obrovský zisk. Jsou ochotni riskovat na netradičních filmech, které se dají pořídit za míň než milion dolarů. (...) Letěl jsem do Los Angeles, přečetl scénář Nedu Tannenovi a Dannymu Selznickovi a přehrál jim všechny role. Byl to největší herecký výkon v mém životě. Pak jsem se, už nevím proč, musel hned vrátit do New Yorku. Když jsem přišel domů do Leroy Street, už tam na mě čekal telegram od Universalu. Rozhodli se, že Taking Off berou." (NIRO)
- Filmový debut Kathy Bates a Georgie Engel. (D3VIL)
- Formanovi se podařilo do hlavní role najít herečku Linneu Heacock, která svou výrazem připomíná herečku předchozího filmu Lásky jedné plavovlásky (1965) Hanu Brejchovou. Objevil ji mezi hippies, když se s kamarádkou „cákala“ v Betshedské fontáně v newyorském Central Parku. (Kubrickon)
Reklama