Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
V "Taking off" oceňujem akurát tak formanovský svieži a kritický pohľad na šablónovitý puritánsky výchovný svet rodičov, kde sa každý tvári, že vie, čo je pre jeho dieťa najlepšie. Vzájomná konfrontácia sveta dospievajúcich adolescentov a ich vychovávateľov je viac než originálna. Pár vychytených snímok mi len tak lahko nevyšumí z hlavy - spomienka na fucksong- ozajstná perla. Celé vizuálne prevedenie filmu je však akési šedosivasté, bez lesku, s vážnejšími nedostatkami zaujať, čo je u mňa pri pozeraní filmu veľmi dôležité...preto tomuto nepochybne kvalitnému filmovému počinu, ale nudnému prevedeniu body znižujem... ()
Ach bože, najhorší Forman, akého som videl. 93 minút koncentrovanej nudy, zbytočných dialógov a s minimálnou hippiesáckou atmosférou. A bez humoru. Nesympatickí herci (až na hlavnú predstaviteľku - teenagerku), síce dobre vystihujú radových Američanov, ale herecky nič nepredvádzajú. Navyše mnohé scény nie sú dohnané do maxima a tak sa budete nanajvýš pousmievať. Chcelo to viac odvahy a menej intelektuálnosti. Napríklad striptízový poker je tak nevtipná scéna, že by som tomu pred sledovaním filmu neuveril. Vďaka bohu za scénu, kde Vincet Schiavelli učí bandu snobov húliť trávu. ()
Úplně stejný zážitek jako Hoří, má panenko. Pohled do života obyčejného lidu v podivné době. Jen s tím rozdílem že lid je tentokrát americký a doba přeje hippies. Bohužel identický film znamená i stejné vady na kráse. Stejně jako u českého filmu se tak na Taking Off líp vzpomíná než dívá. Nejednou jsem se při filmu přistihl, jak odpočítávám vteřiny, myšlenkami bloudím úplně jinde nebo pomalu usínám. Geniální neherecké hlášky a pohledy na tom nic nemění. Naopak, teprve když přijde vyvrcholení filmu, člověk má chuť vynášet Formana do nebes. A když si teď na film vzpomenu, nevidím jediný důvod to nedělat. ()
Nevím koho napadlo k tomu filmu napsat anotaci "vlídný pohled na pomatenou generaci 70. let". Vlídné to není ani za mák, naopak neskutečně zlomyslné. A o generaci 70. let a její pomatenost tam taky nejde. Pomatení jsou možná tak rodiče téhle generace. Každopádně jde o jeden z Formanových nejlepších filmů. ()
Ups, prvý film skvelého Miloša Formana, ktorý ma minul (jeho filmy majú u mňa vždy minimálne ****!)... Verím tomu, že v dobe hippies musela byť toto pecka...Uznávam,má to myšlienku, má to výpovednú hodnotu, má to humor...No určite som nezdielal také nadšenie ako väčšina "csfd kolegov". Sorry Miloš:) ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Film adaptuje a rozvíjí scénář Formanova debutu Konkurs (1963), příběh je však dosazen do amerického prostředí. (PanZahadnyCZ)
- Forman dostal zadání, aby natočil film o Hippies, ale když je sledoval, zjistil, že jsou pro film naprosto nezajímaví a nudní. Povalovali se celé dny pod vlivem drog a večer žebrali v ulcích o trochu peněz. Pochopil, že drama se děje v rodinách, ze kterých ty děti odešly, a tak se věnoval tématu rodičů dětí, ale po svém, tedy velmi ironicky. Ale film nepobrali američtí diváci ani kritici, podle Formanových slov chybělo málo a skončila tím jeho kariéra v samém počátku. (sator)
- Závěrečná scéna, kdy přítel dívky řekne jejímu otci, že vydělává 290 000 amerických dolarů ročně, byla zčásti improvizovaná. Herec David Gittler měl říci jen částku, ale před stopnutím scény se rozpovídal o tom, jak ho štve vláda, a tato scéna ve filmu nakonec zůstala. (ČSFD)
Reklama