Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Společensko-kulturní boom, který zasáhl Ameriku v 60. letech, mě nikdy zvlášť neoslovil a proto jediný film, který se dle mého do této doby strefil nejlépe byl Forrest Gump . Už když jsem dřív viděl od Miloše Formana Vlasy , tak jediné co mě na nich zaujalo byla pouze forma. Jenomže ani to se o Taking off nedá tvrdit. Pro mě se totiž stalo jenom hodinu a půl trvajícím vyprávěním na téma rodinných neshod, útěku z domova, rodičovské zabedněnosti a ukázkového kouření marihuany. Ne, po celou dobu jsem jenom s apatickým výrazem sledoval něco, co mě vůbec nezajímalo a dohromady nudilo, takže se sám sobě divím, že jsem film nevypnul. K plnému docenění snímku je asi třeba většího pochopení jistých „kulturních hodnot“ a „společenských pravidel“. Jenomže ať se snažím sebevíc, tak ono pochopení nenacházím. Měl bych dospět ()
Pocitově slabší Forman, který nenadchne nějakým dějovým spádem, ale to neznamená, že by to byla do očí bijící nuda. Forman si evidentně práci s neherci v Československu oblíbil natolik, že své postupy prakticky zopakoval i za oceánem. Postavy se chovají často podivně. Nejvíce mě zaujala scéna, ve které Vincent Schiavelli učí přítomné kouřit marihuanu. A za zmínku určitě stojí krásná písnička "And Even the Horses Had Wings". 70% ()
Hodne vydarená formanovsky kritická komédia, ktorá obzvlášť naberá na tempe v druhej polovici. Aj keď to začína ako hippícky casting na Superstar, postupne to prechádza k útoku na typickú variantu american dreamu . Je zbytočné upozornovať na najlepšie scény, ale pri table danci som sa teda hodne škeril. Proste kto umí, ten umí. Alebo skôr kto húli, ten umí :-)). ()
Tak moc "český" americký film jinde asi opravdu neuvidíte. Forman sice přeletěl přes velkou louži, ale svůj režijní styl si vzal sebou a ještě nebyl donucen, aby se ho zbavil. Zjednodušeně řečeno, Forman vzal Hoří, má panenko, Konkurs a další svoje kusy a v americkém looku, s příměsí hippies a vůní 70. let, natočil Československou novou vlnu pro americké publikum. Není divu, že jsme ho ocenili zase akorát my. 7/10 ()
První Formanův americký film je ještě z velké části český - a díky tomu asi komerčně neuspěl. Dívá se na vztahy rodičů s dospívajícími dětmi velice ironicky, bez laskavého oparu. Snímek zůstává pořád neskutečně vtipný a výstižný, ať už ho vidíte po kolikáté chcete. Příběh je velice prostý, ale obalený tak skvělými gagy, že nemáte šanci se chvíli nudit. Zároveň nikdy nesklouzává do frašky, pořád nás hlavní hrdinové zajímají. Fascinuje mě výtečný timing fórů i u Formana tradičně úžasná práce s neznámými herci, resp. neherci. Kdo se aspoň trochu zajímá o film, neměl by si tuhle skvělou komedii nechat ujít. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Závěrečná scéna, kdy přítel dívky řekne jejímu otci, že vydělává 290 000 amerických dolarů ročně, byla zčásti improvizovaná. Herec David Gittler měl říci jen částku, ale před stopnutím scény se rozpovídal o tom, jak ho štve vláda, a tato scéna ve filmu nakonec zůstala. (ČSFD)
- Inspirováno písní skupiny Beatles "She's Leaving Home". (D3VIL)
- Miloš Forman si přál, aby herci při natáčení scény s hraním svlékacího Pokeru nevěděli, kdy na ně přijde řada, a tak před první klapkou seřadil karty tak, jak potřeboval, ale herci sami hráli doopravdy. Protagonisté tak sami skutečně nevěděli, jaká karta přijde na řadu. (ČSFD)
Reklama