Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Forman začíná, dá se říci, od znova. Samozřejmě konkurzem. Zachycení autentičnosti bez kýče a trapnosti. Nesmí chybět ani generační skok. Ovšem, přece jen nejsme ve středu Evropy, ale ve Spojených Státech. Forman se rozhlíží zachycuje, píše a realizuje. Rodiče děti hledající a rodiče děti (ne)nacházející, nakonec...všichni se chceme hlavně bavit, ne ? Vynikající komedie i drama. ()
Film jsem kdysi viděl v televizi a pamatoval jsem si, že byl vynikající, ale ne tak jak Formanovy české filmy (i když byl ve stejném duchu). Tehdy jsem možná ani nepoznal Tinu Turner a nevšiml si, že Kathy Bates by mohla být dost dobrou zpěvačkou. Teď jsem měl příležitost film vidět v kině a zjišťuji, že jsem se mýlil. Film totiž stejně dobrý je a já zvedám hodnocení na plný počet. ()
Tak moc "český" americký film jinde asi opravdu neuvidíte. Forman sice přeletěl přes velkou louži, ale svůj režijní styl si vzal sebou a ještě nebyl donucen, aby se ho zbavil. Zjednodušeně řečeno, Forman vzal Hoří, má panenko, Konkurs a další svoje kusy a v americkém looku, s příměsí hippies a vůní 70. let, natočil Československou novou vlnu pro americké publikum. Není divu, že jsme ho ocenili zase akorát my. 7/10 ()
Než se Miloš v Hollywoodu vrhnul na své příběhy o nekonformních jedincích vyrovnávajících se s tlakem a tupostí svého okolí, natočil tuhle komedii - milou a svou uvolněností mnohem víc podobnou jeho českých filmům. S přehledem nejlepší scéna je ta, v níž jakýsi rozčepýřený guru učí vykulené rodiče kouřit travku. ()
Rok 1971 je rozhodne rokom prieniku Európy do amerického filmového prostredia. Last Picture Show Petra Bogdanovicha skĺbil úhľadnú elegantnosť vizuálu starých hollywoodskych klasík so spracovaním obsahu v európskom štýle, Antonioniho slow cinema štýl do seba bez problémov absorboval americkú "hippie" ikonografiu vo filme Zabriskie Point. To isté sa podarilo Milošovi Formanovi v Taking Off. __ Alegorický hasičský ples z Hoří, má panenko nahrádza alegorický (a nemenej kúsavo zobrazený) ples rodičov slobodomyseľnej americkej mládeže. Horiacim elementom nie je starčekova chalupa, ale jointy, úzkoprsosť, konzervativizmus a pokrytectvo "dospelej" Ameriky. __ Zaujímavé je dať Taking Off do kontextu s ďalším filmom, ktorého ústredným motívom je vzťah rodičov a mladej "hipisáckej" dcéry, ktorá sa (už naozaj) stratí - nízkorozpočtový horor Wesa Cravena, Last House on the Left. Úroveň Cravenových začiatočníckych režijných schopní sa samozrejme nedá komparovať s Formanovým vycibreným štýlom, avšak jadro filmu, chladné alegorické zobrazenie úpadku hnutia hippies ( podobe dcérinej vraždy) môže tvoriť naliehavý protipól k Formanovmu sarkazmu, kde sú mladí v plnej sile. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
![Taking Off - Fotosky](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/829/162829156_071ef5.jpg)
Zajímavosti (28)
- V zástupu dívek na konkurzu vynikají i autentické talenty a budoucí hvězdy, jako například pozdější držitelka Oscara Kathy Doyle Batesová, která ve filmu zpívá teskný song „Even Horses Had Wings“. (Kubrickon)
- Miloš Forman později vzpomínal, jak před natáčením filmu v hotelu Chelsea psali s Jeanem-Claudem Carrièrem scénu manželské hádky k Taking Off a hlasitě si text předehrávali v takovém dramatickém zaujetí, že byli slyšet i přes zeď, což se ukázalo na druhý den, když je soucitně zdravili homosexuálové ze sousedství. (raininface)
- Scénář filmu vznikal složitě mezi dvěma kontinenty. Forman rozepsal příběh spolu se slavným francouzským scenáristou Jeanem-Claudem Carrièrem během svého několikaměsíčního pobytu ve Francii. Autorem druhé varianty scénáře byl začínající americký režisér John Klein, který vnesl do filmu především newyorské reálie a atmosféru Ameriky, kam mezitím Forman přesídlil. Umožnila mu to smlouva mezi státní společností Československý Filmexport a americkou distribuční společností Paramount. Nicméně právě v Paramountu scénář nakonec odmítli. Jedinou šancí bylo odkoupit scénář od studia a realizovat jej v jiné produkci, na což však Forman potřeboval 140 000 amerických dolarů, které neměl. Nechtěného projektu se ale nakonec ujalo studio Universal, práva od Paramountu odkoupilo a přispělo na snímek omezeným rozpočtem 810 tisíc amerických dolarů. (Kubrickon)
Reklama