Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný román v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782) natočil v aktualizované podobě v roce 1959 Roger Vadim s Gérardem Philipem a Jeanne Moreauovou v hlavních rolích. Na sklonku osmdesátých let vznikly téměř souběžně dva další přepisy. Režisér Stephen Frears se přitom opíral o úspěšnou dramatizaci románu Christophera Hamptona a zůstal věrný originálnímu názvu. Miloš Forman spolupracoval na původním scénáři s Jean-Claudem Carrierem a dal mu název podle jedné z hlavních postav – Valmont. Vznikl tak snímek, který se přidržuje základní osnovy románu (ta je ostatně připomínána i četným psaním dopisů) a který vychází ze záměru zachytit žánrový obraz aristokratické společnosti pár let před Francouzskou revolucí. Osud dvou libertinských intrikánů, vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, je podán v sytých barvách pozdního rokoka a zároveň je poněkud odlehčen. Jak se svěřuje jedna z hrdinek dramatu: „Říkala jsem jen ne, ne a pořád jsem dělala, co on chtěl…“ Hra obou cynických poživačníků nachází odezvu v samotné struktuře filmu, jež se tak vzdává důležité moralizátorské polohy. Miloš Forman přitom vychází ze zkušenosti z Amadea (1984) a příběh je plný malebných plenérů, vtipných epizod, bohaté výpravy a kostýmů. Opět spolupracoval s českými tvůrci, kameramanem Miroslavem Ondříčkem a kostýmním návrhářem Theodorem Pištěkem (ten získal prestižního Césara). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (323)

Boss321 

všechny recenze uživatele

Zdařilá adaptace knihy Nebezpečné známosti, kterou rozhodně nehodlám srovnávat s "konkurencí". Miloš Forman se rozhodl natočit další kostýmový historický film, kterým po oscarovém Amadeovi zcela nenaplnil očekávání. Hlavní problém vidím v pomalu ubýhajícím ději, což by mi nevadilo jako fakt, že snímek postrádá mnohem více emocí. Colin Firth není vůbec špatný a předvádí zdařilý výkon, totéž mohu říci o Annette Bening, která se zároveň tímto filmem dostala do širšího vědomí. Nejkrásnější na celém Valmontovi jsou Pištěkovi kostýmy, za které byl právem nominován na Oscara. Tři a půl hvězdičky, ale z úcty k Formanovi se přikloním ke čtyřem :)........... ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Asi poprvé v kariéře co Miloš Forman tvrdě narazil. Valmont není špatný film, ale byl natočen rok po Nebezpečných známostech Stephena Frearse, kde hrála Glenn Close, John Malkovich, Michelle Pfeiffer, Keanu Reeves a Uma Thurman. To je bohužel nesrovnatelně hvězdněji obsazený identický film, což je v Hollywoodu smrtící. Kostýmy Theodora Pištěka jsou úchvatné a oscara si rozhodně zasloužili. Hvězdami se Valmont nevyrovná Nebezpečným známostem, i když ... Pro mě osobně jsou Colin Firth a Annette Bening v postavách Valmonta a markýz de Merteuil lepší než dvojice Malkovich-Glenn Close. Možná je to jejich věkem, protože jsou mladší minimálně o 10 let než oba druzí jmenovaní a do filmu se to lépe hodí. I přes kvality těchto dvou a hromadu známých vedlejších herců je Formanův Valmont horší. Možná je to tím, že jsem ho viděl jako posledního z celé trojice právoplatných adaptací (ano jako nejlepší adaptaci Nebezpečných známostí je pro mě úplně ta nejnovější verze Velmi nebezpečné známosti). Třeba se to časem změní, ale i tak Forman dokázal, že zvládá i velké historické kostýmové drama. ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Tetino mrknutí na nevěstu v samotném závěru si tedy mohl Forman odpustit; shazuje tím celý film, což trestám odebráním hvězdičky. Film, který bez ohledu na sociální realitu preparuje konzervovaný život vyšších vrstev sladké rokokové Francie. Dost vysokých na to, aby bylo možno odhlížet od otázek praktického životního zabezpečení, ale ne příliš vysokých na to, aby bylo nutno brát v potaz politické a mocenské zájmy. Uvádí nás do sféry, do níž je každý narozením uveden jako do zdánlivě zakonzervovaného láku, v němž se jisté věci prostě neřeší. Ordo rebus socialibus et politicibus aeternus est a našinec za celý svůj život ani nesáhne na kliku domovních dveří: vždy je k disposici livrej, která je otevře. Příslušník této sféry je permanentně ohrožen jediným nebezpečím: nudou. Vždyť i myšlení i cit je zde především prostředkem rozptýlení. Sňatková politika je ještě tak to jediné, oč je nutno se starat. Nevědomá potřeba životní aktivity a významu dění tak bují do prázdného prostoru v precizaci životní hry erotických vztahů, společenské prestiže, tříbení konverzačních dovedností, delikátnosti, elegance a „duchaplnosti“, to vše při potřebě stálého přísunu zábavy a dráždidel. Nespornou výhodou oné doby přitom je, že stále ještě platí skrupule; stud, naivita a zakázanost zakázaného jsou ještě živou součástí lidského metabolismu. O zábavu je tedy postaráno, hra na život nebude nikoho nudit. Těžko najít vhodnější historické podmínky pro čisté předestření delikátních vztahových her. Forman pro svou adaptaci velmi šťastně mění moralistní název "Nebezpečné známosti" na programové "Valmont". Valmont a zvláště jeho intrikánská přítelkyně nehrají s reálnými lidmi. Sami sebe prožívají jako figurku permanentní společenské hry a i ostatní jsou pro ně takovými figurkami: každá má určitou rezervu životů, určité typizované „vlastnosti“, určité zbraně, určité kvality. Žijí virtuální životy. Když Valmont vyznává z loďky lásku, nelže. Nemá totiž pojem pravdy a lži. Jenomže těmi figurkami jsou živí lidé. Cecilie a její rytíř netuší, že i jejich vzájemný cit je krásnou iniciační hrou, byť skutečně prožívanou. A už vůbec nemohou tušit, že jejich hra je vítanou zábavou zkušených virtuálních hráčů – oč skutečnější, o to vítanější. Hráčů, kteří nepočítají s tím, že každý má jen jeden život. A že v tomto jediném životě se vždy hraje o všechno. Za nejvtipněší moment filmu mám omdlení slečniny komorné, za nejilustrativnější pak sekvenci šerm – šerm – tanec přesně v půli filmu. „- O čem to mluvíte? – Přece o lásce, můj andílku; o čem jiném?“ Vše, co se odehrává potom, analyzuje všemožné podoby a kombinace hra-život. Soudcova manželka sice vypadá, že vypadla z nějakého Dostojevského románu, ale to patří k věci. Nerad bych vypadal jako kazatel „pravosti života“ proti „nezodpovědným hrám“. Film Valmont je vynikajícím příspěvkem k problému lidského života jako hry. Odhlédnu-li od propastného rozdílu mezi filmy do Taking off a po něm, rozhodně bych ho neoznačil jako „slabší“ Formanovo dílo. (Naopak, je to právě tento film, který stojí za srovnání třeba s Láskami jedné plavovlásky jako jejich dokonalý protipól.) Úplně si vystačí s pěkností a elegací, do níž je oděn a s omezeným soustředěním na své téma a na vztahové hry postav. Síla jeho přesvědčivosti je dána tím, že pouze nekonstatuje, nýbrž láká: nevzpomínám si, že bych viděl v nějakém filmu více vzrušující erotickou scénu než je scéna Valmontova diktování Ceciliina dopisu; její nefalšovaný stud skýtá při možnosti odhlédnout od kontextu skutečného života pravý požitek: čistá hra, čistá erotika; rafinovanost virtuálních her se bez reálných prožitků neobejde. Ano, tento film zlehčuje reálné katastrofické důsledky a morální zrůdnost valmontovských her; představuje je totiž z pohledu hráče; a člověk společenský je vždycky hráčem. Valmont je jeho dokonalým prototypem, paní intrikánka pak uměle zkonstruovaným modelem člověka, o němž lze čisté hráčství vypovídat jako jeho jediné určení. Ostatně od scény vrcholící fackou je zřejmé, že tato postava je zde jen Valmontovým zrcadlem; zrcadlem, v němž sám sebe náhle spatří, „prohlédne“, načež se zběsile a naivně snaží „vše napravit“ a následně spatřuje hospodu hemžící se nízkými existencemi – z nich si vybírá své svědky, poté, co zjišťuje, že na oddělení života a hry je už pozdě. Závěr se svatbou vyznívá poněkud rozpačitě, pokud chceme dál sledovat příběh (nějak se zapomnělo na problém poznání o svatební noci), ale důležité je, že hra pokračuje, což nejlépe symbolizuje přítomnost samotného Ludvíka XV. Valmontův konec lze také brát jako metaforu konce celé sféry, která byla smetena následkem toho, že odmítala vidět mimo virtualitu (stará teta: „Kde je můj karetní stůl? A kde jsou mí spoluhráči?“). Forman se nijak nezdržuje tím, aby nás uvedl do kontextu, do ducha doby, nezajímá ho celek tehdejšího života či komplex sociální reality, neozřejmuje bázi, na níž se odehrává ukázané. Krom hráčů vidíme většinou jen livreje s mrtvou tváří, bez osudů, případně černou komornou coby luxusní exotický doplněk. Teprve později i takové postavy jako ženu myjící schody. Když markíza píše dopis s kordem pod krkem, slyšíme tikot hodin (srov. s kostelním zvonem při marném hašení chalupy v Hoří má panenko). () (méně) (více)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nebezpečné známosti Choderlosa de Laclosa patria medzi moje obľúbené knihy. Je preto prirodzené, že ma zaujímalo, ako sa s týmto románom v listoch popasovali filmári. Sám som bol prekvapený, že na vrchol sa u mňa dostala Lutherova televízna adaptácia s Kukurom, Vášáryovou a Nagyovou, po nej Vadimova s Gérardom Philipom a Jeanne Moreau a až potom tie neskoršie, mladším divákom známejšie verzie, s Johnom Malkovichom a Colinom Firthom. I keď Forman patrí medzi mojich najobľúbenejších režisérov, jeho sterilné, kostýmové poňatie ma neoslovilo. Uznávam síce jeho právo nakrútiť film podľa svojich predstáv, ale výmenou za to požadujem právo dať mu iba tri hviezdičky. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Jeden z tech slabsich filmu od Formana a navic to ma bejt drama, jenze me to prislo jako komedie. Nebezpecne znamosti jsem nevidel, takze nemuzu porovnavat, ale tohle opravdu nijak uzasny nebylo. Celej ten pribeh pusobi, ze je o nicem a navic se tady prakticky nic nedeje (samozrejme, jsou tu nejake dulezite sceny, ale jsou takove bez emoci). Herci hrajou dobre, hlavne Annette Bening je pekne vostra svine, ale Firth se do toho vubec nehodil. Prislo mi, ze postava Valmonta by mela bejt neco jako Fanfan Tulipan, ale to co predved Firth bylo strasne mdly. Porad jsem cekal, kdy se stane nejaka zasadni scena, ktera film poradne rozjede, ale ta se bohuzel nedostavila. Kouka se na to pekne, nenudi to, ma to vybornou hudbu a skvele kulisy a kostymy, za ktere dostal Pištěk pravem nominaci na oscara, ale presto mi to prislo takove nemastne neslane. Cekal jsem od Formana neco vic komplikovaneho a kontroverzniho, cehoz jsem se nedockal. Slabsi 4*. Tak po shlednuti Nebezpecnych znamosti musim rict, ze Valmont je az na hlavniho herce lepsi. Tak po druhym skouknuti Valmonta musim film prece jen pochvalit, sice to porad neni nejak zvlast intrikansky, ale spis komedialni a Firth na to fakt moc nema, ale bavil jsem se dobre a asi lip nez poprve. ()

Galerie (82)

Zajímavosti (21)

  • Při natáčení tohoto filmu došlo patrně k jedinému konfliktu, který kdy měli režisér Miloš Forman a jeho kamarád a oblíbený kameraman Miroslav Ondříček. Forman vzpomínal: "Měli jsme scénu kde stáli tři lidi a měli dost dlouhý dialog. Všiml jsem si, že jeden herec je furt jakýsi nervózní, při ostrém záběru. Co se děje, říkal jsem si. Seděl jsem vedle kamery, pod kamerou seděl Mirek Ondříček s tou svou holí... a strkal ho do světla. Tehdy jsme se chytli." (NIRO)
  • Film sa natáčal vo Francúzsku, vrátane: Caen (Abbaye aux Hommes), Bordeaux, Versailles, Nogent-sur-Seine (Chateau de la Motte-Tilly), Meaux, Chantilly (Musée Vivant du Cheval) a v Paríži (Hotel des Ambassadeurs de Hollande, Musée Nissim de Camondo, Opera Comique). Natáčalo sa od 26. augusta do 24. januára 1989. (Arsenal83)
  • Zatímco Forman se svým scenáristou Jean-Claudem Carrièrem spíše volně vycházeli z románu „Nebezpečné známosti“ z roku 1782, Frears se držel známé dramatizace Christophera Hamptona. Stejnou látku adaptoval do tehdejší doby také Roger Vadim pod názvem Nebezpečné známosti (1959). (Kubrickon)

Související novinky

Miloš Forman bude točit o Goyovi

Miloš Forman bude točit o Goyovi

23.04.2005

Miloš Forman připravuje nový film, inspirovaný životem slavného španělského malíře Francesca Goyi. Projekt je prozatím nazván GOYA'S GHOST a scénáře se ujal zkušený Jean-Claude Carriére, francouzský… (více)

Reklama

Reklama