Režie:
Gordon ParksKamera:
Urs FurrerHrají:
Richard Roundtree, Moses Gunn, Charles Cioffi, Christopher St. John, Gwenn Mitchell, Lawrence Pressman, Victor Arnold, Dominic Barto, Tony King (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Soukromý černošský detektiv hledá unesenou dceru harlemského bosse a zaplete se do boje mezi mafií a černošskými gangstery. V klíčovém akčním snímku Gordona Parkse se Richardu Roundtreemu podařilo vytvořit zcela novou a poctivou hrdinskou postavu Johna Shafta, „chlapa, co se dvakrát nerozmejšlí, když kolem není bezpečno“. John Shaft je černošský soukromý detektiv, který vlastní malou kancelář poblíž Times Square. Na cestě do práce jej jednou zastaví jeho kamarád od policie, poručík Victor Androzzi (Charles Cioffi), a chce po něm informace o jedné větší akci v Harlemu, do které je zapleten král černošského podsvětí Bumpy Jonas (Moses Gunn). Shaft mu nemůže pomoci a odchází, a jen taktak se vyhne dvěma Bumpyho silákům, kteří na něj čekali v kanceláři, přičemž jeden skončil mrtvý na chodníku o asi osm pater níže. Shaft se dostává do rukou policie, která mu vyhrožuje vězením za zabití, a proto kontaktuje Bumpyho. Ten mu sdělí, že jeho mladá dcera, kterou nikdy do své „práce“ nezasvěcoval, byla unesena. Shaft se tedy nakonec bude muset postavit všemocné bělošské mafii a afroamerické gangstery přijmout za dočasné spojence... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (50)
Vlivný gangster si najme detektiva Shafta aby vypátral únosce jeho dcery. Shaft je sympatický drsný týpek s vtipnými hláškami, který neustále zvedá mandle policii. Není to nijak zvláště akční, ani mimořádně promyšlené, spíš jen obyčejné pátrání a až na konci řádná střílečka. Pěkné písničky. Nová verze má stejnou hlavní postavu Shafta, ale má úplně jiný příběh a je celkově lepší. Tohle je taková stará dobrá kriminálka, nic víc. ()
Proti drsnému, neučesanému, avantgardnímu Sweet Sweetback's Baadasssss Songu je Shaft na první pohled jen takové lehce stravitelné spotřební zbožíčko, z dnešní perspektivy obyčejná, pomalá, ukecaná kriminálka s chytlavou muzikou a dějem jednoduchým tak, že překvapuje zvraty, které nepřijdou (nejvíc mě dostalo, že holka z baru byla prostě jen holka z baru a ne nastrčená vyzvědačka), ovšem ta pomalost (čti: ležérní lenivost) mě neznudila, nýbrž okouzlila, stejně jako pohodářské proto-buddymovie špičkování černého a bílého poldy a možná vůbec nejvíc to, jak si kamera vychutnává raně sedmdesátkové newyorské exteriéry i rozmanité interiéry, ty zaprášené a špinavé, ty almodóvarovsky barevné i ty s „nenápadně“ rozvěšenými obrovskými plátny a jinými kousky ušlechtilého výtvarna, půvabně kontrastujícími s těmi chlapíky v křiklavých hadrech, co se mezi nimi prohánějí. ()
Shaft je tak drsnej, že šmirglpapír je proti němu hedvábí. V tomhle černošském noiru bohužel nejde o moc víc než o to, jaký je Richard Roundtree chlapák (což je zdůrazněno i několika nudnými milostnými scénami), ale i kvůli gangsterům, kteří i v roce 1971 vypadají jako z dob Al Capona, a výborné Hayesově hudbě se na to dá dost dobře dívat. ()
Chápu, že na začátku sedmdesátých let to byla pecka zobrazovat černochy v roli tvrdých hrdinů a ne jen podřízených služebníků bílého muže. Dneska už je ale éra blaxpoitation filmů dávno pryč a tyto snímky působí jen jako levná béčka, co si hrají na hustou hollywoodskou mafia party a kterým to občas někdo pod nánosy prachu uvěří. ()
John Shaft je jako černá kočka ve špinavém městě. Je to čistokrevné a ušlechtilé plemeno, které je spravedlivé a nebojí se použít svoje drápy. Na spodinu je hodný, na boháče nekompromisní. Pomáhá lidem v nouzi a nezapomíná na své černé bratry. Bílí lidé jen blekotají a Shaft je utře jednou ze svých ultrablack hlášek. V černém koženém kabátě necítí strach a bílé slečny mu dělají prostěradlo po večerech v bytě. Nikdo se před jeho pohledem neschová! ()
Galerie (39)
Zajímavosti (8)
- V roce 2000 natočil režisér John Singleton remake se Samuelem L. Jacksonem v hlavní roli. (DellEthing)
- Skladba "Theme from Shaft" získala v roce 1971 Oscara za nejlepší filmovou píseň. (DellEthing)
- Studio MGM původně plánovalo natočit film s bílým hrdinou v hlavní roli. Uvažovalo se o Charltonu Newtonovi nebo Stevu McQueenovi. Po obrovském kasovním úspěchu filmu Sweet Sweetback´s Baadasssss Song (1971) byl scénář narychlo přepsán tak, aby oslovil nově objevenou skupinu diváků - černochy. (Cimr)
Reklama