Režie:
Olivier MarchalKamera:
Denis RoudenHudba:
Erwann KermorvantHrají:
Gérard Lanvin, Tchéky Karyo, Daniel Duval, Valeria Cavalli, Dimitri Storoge, Olivier Rabourdin, Francis Renaud, François Levantal, Estelle Skornik (více)Obsahy(2)
Edmond Vidal známý také jako Momon, vyrůstal v chudé cikánské osadě, odkud si odnesl smysl pro rodinu, neochvějnou loajalitu a hrdost na svůj původ. Nejvíce ho ale posílilo přátelství se Sergem Suttelem, s nímž poprvé okusil vězeňský život, navíc pro něco tak banálního, jako je krádež třešní. Oba se nevyhnutelně zapojí do organizovaného zločinu, a tak vznikl gang Lyonnais. Stávají se nejznámější ozbrojení lupiči počátku 70. let minulého století. Jejich nezadržitelný vzestup skončil až v roce 1974 velkolepým zatčením. Dnes je Momonovi takřka šedesát a rád by na tuto část svého života zapomněl a žil jen pro děti, vnoučata a svou ženu, ale jak sám ve filmu říká: „Člověk vězí ve svém těle a ve své duši svou minulostí, a ona nás stravuje, až nás zničí…“ (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (148)
Tihle chlápci nikdy moc nemysleli na horkou vanu nebo životní pojištění. Užívali života po svém a nyní, o desítky let později, ač stále s nabitými bouchačkami v nočním stolku u postele, se snaží vrátit svým blízkým to, co už dávno vrátit nelze a užít si zaslouženého stáří. Zatímco takový Veřejný nepřítel č. 1 postrádal větší švih a tah na bránu, bývalý člen pařížského policejního sboru Olivier Marchal překvapil už výbornou Válkou policajtů, kvalitativní sešup se nekoná ani v případě téhle bandy charismatických lupičů. Ta záměrně působí unaveným dojmem, moc nemluví, přesto se dá z jejich tváří leccos vyčíst. Syrový snímek už sice nemá takový feeling jako jeho starší bráška, přesto za pozornost stojí!! ()
Toto byla oldschoolová kriminálka jak řemen. Pravda je, že Francouzi v tom mají praxi, takže by byla trochu ostuda, kdyby to nezvládli. Každopádně hlavní role je pro G. Lanvina jak stvořená, neskutečně mu to sedí a takhle charismatickýho gangstera jsem už dlouho neviděl. Celkově se jedná o přímočarej (nikoliv jednoduchej) příběh, kde i kamarádský pouto nemusí být to stěžejní. Tvůrci se nebojí zajet i do nejbližších partií hlavního hrdiny, takže film dostává o to větší grády. Té retrospektivy je možná trochu víc, ale nic to nemění na tom, že se jedná o poctivou gangsterku/kriminálku, která už se dneska málo vidí. ()
Dobré kriminální drama, kromě jiného bych vyzdvihl skvělý zvuk a slušnou hudbu. Jásal bych víc, ale rozčilovala mě barvotisková idealizace cikánských / kriminálnických morálních hodnot. Že by to byl Marchalův příspěvek k reakcím na Sarkózyho kampaň proti ilegálním imigrantům (především cikánům z východní Evropy)? --- ()
Gangsterka odkazující kamsi k Melvilleovi ilustruje několika způsoby hlavně to, že se už nikdy nevrátí pohádka [relativního] mládí [francouzské kinematografie]. Retro coby připomínka lepších časů se mi vzhledem k tomu běžně nepříčí. Kdybych ale nebyl vůl, uskutečnil rešerši a došlo by mi, že jméno Olivier Marchal figuruje i v souvislosti s Válkou policajtů, u níž jsem se málem unudil k smrti, asi bych si promítání rozmyslel. Problém s Marchalem je zřejmě osobní. Smrtelně vážný přístup bez špetky nadhledu, oslavování tak dokonale mrtvých hodnot [čest kriminálníků a policajtů], objímající se chlapi v kožených bundách, dokonce i vysokokontrastní kamera laciných béček, servírující masitá sousta opakujících se záběrů drsných tváří ve zpětných zrcatcích úchypně nablýskaných fantomasovských bouráků, mě nebaví a rozesmívá, nikoliv v dobrém. Snímek kromě toho ale trpí i objektivními neduhy. Představitel mladého Vidala Dimitri Storoge působí dojmem mladého ruského šlechtice se zálibou v romantické poezii, nikoliv gangtera [nepomáhá ani podoba Ivanu Trojanovi - kukadla jak zrcadla], zápletka je průhledná jako křišťál. Je jasné, že se na dráhu zločinu vydávají jen málomluvné charaktery, ale pár trochu rozvitějších vět bych ocenil, i když pohled opravdového muže vydá samozřejmě za tisíc slov. Jelikož během filmu nebyl co dělat, soustředil jsem se na nudnou, patetickou hudbu zavánějící v osudových pasážích třetí odmocninou Hanse Zimmera. A tak pár jediných prvků, které mne probudily z letargie, představovaly trefné narážky na vulgární policajtský rasismus [hlavní hrdina se honosí přízviskem gitan]. Doma se mi ještě někde válí Strážce zákona, asi na něj nechám dál padat prach. ()
U těchhle francouzských krimi-dramat o "slavných" gangsterech mám problém najít si oblibu v hlavním hrdinovi-parchantovi a fandit mu. Ačkoliv v tomto případě to šlo o něco lépe než třeba ve Veřejném nepříteli. Ale to nemění nic na - jak píše DaViD´82 - dobrém příběhu (včetně režie), atmosféře a hereckých výkonech. # příběh 7 | hudba 8 | humor 0 | akce 4 | napětí 3 | pustil bych si znovu 6 ()
Galerie (98)
Zajímavosti (4)
- Približne v 56. minúte filmu sa za Edmondom Vidalom (Gérard Lanvin), čítajúcim noviny na ulici, objavia v pozadí dva plagáty k snímkam Splice (2009) a 600 kilo zlata (2010). (fefee)
- Film zachycuje osudy tzv. Lyonského gangu, který páchal trestnou činnost hlavně v letech 1967–1977. Lyonský gang byl hlavně proslulý ozbrojenými loupežemi, při kterých tento gang uloupil obrovské množství peněz. Gangu je ale taky přisuzováno několik vražd, atentátů a únosů. „Tvrdé jádro“ gangu tvořilo osm lidí a širší okruh gangu tvořilo dalších sedm lidí, kteří byli příbuzní členů tvrdého jádra. (Rollo_Tomasi)
- V době natáčení filmu měl Edmond Vidal (jeden ze členů Lyonského gangu a autor biografické knihy) 66 let a stále žil v Lyonu se svou ženou Janou. V té době měli 3 děti a 8 vnoučat. (Rollo_Tomasi)
Reklama