Režie:
Ron HowardScénář:
Peter MorganKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
Hans ZimmerHrají:
Chris Hemsworth, Daniel Brühl, Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara, Pierfrancesco Favino, David Calder, Natalie Dormer, Stephen Mangan, Christian McKay (více)Obsahy(2)
Závratná rychlost, adrenalin proudící v žilách, krásné dívky a nezkrotná touha po vítězství. Závody Formule 1 jsou místem, kde jediná chyba může znamenat smrt. Na těchto okruzích spolu soupeří dva odvěcí rivalové. James Hunt je neřízená střela, neodolatelný playboy a brilantní řidič. Niki Lauda je dokonalý profesionál, vždy precizní a disciplinovaný. Film Rivalové vypráví skutečný příběh dvou pilotů, kteří jsou soky nejen na okruzích, ale také ve skutečném životě. Přestože jsou soupeři, jsou také jeden pro druhého inspirací. Přes jejich rozdílnost je v životě pojí zvláštní přátelství. Ale rivalita je žene ke stále riskantnějším výkonům. Titul mistra světa může získat jen jeden... (Bioscop)
(více)Videa (36)
Recenze (2 350)
"A takhle jezdí Niki Lauda!" Intenzivní divácký zážitek a film nepostrádající dynamiku ani v jediné scéně. Ron Howard se pro biografické snímky snad narodil a opět potvrzuje, že v tomto "žánru" nemá konkurenci. Daniel Brühl v roli Nikiho Laudy exceluje, ale bez skvělého režijního vedení a parádní kamery i střihu by i tak byl jen poloviční. Kdo by to tušil, že tohle sportovní drama bude jedním z nejlepších filmů roku. ()
Absolútne strhujúce! Ešte stále lapám po dychu, do úst a na klávesnicu sa mi tlačia samé superlatívy a hneď na úvod si dovolím označiť tento snímok za filmový zážitok roku. Ako nestranný fanúšik F1 nemám prehľad o histórii a faktoch spred niekoľkých dekád, tým-pádom ma až tak nezasiahli a nerozhodili informácie, že niektoré udalosti (súvisiace s osobami Laudu a Hunta a ich súbojov) boli upravené na úkor hodnovernosti. Tento film nie je dokument, je to film, ktorý na základe jedného z najslávnejších príbehov z histórie motoršportu prináša divákovi pohľad do sveta jazdcov, ktorí sú ochotní ísť na trati až na kosť, cez mŕtvoly a pozrieť sa počas pretekov smrti do očí. Zároveň je až neuveriteľné zistenie ako sa mení športový duch jedného z najnebezpečnejších športov v priebehu rokov. Ako som spomenul, scenár nie je to, čo by som chcel vychváliť, pretože nie je umenie upraviť si sled udalostí tak, aby bol pre publikum čo najpríťažlivejší. To, čo sa nesmie opomenúť je, že Howardovi sa opäť podarilo obhájiť svoje remeslo a natočil film tak pútavo a dychtivo, že vás vcucne do sedadla ako zošliapnutie plynového pedálu v monoposte formuly. Umenie je tá mravenčia práca za kamerou, dodať filmu explozívny nádych v každej scéne, či na trati, v boxoch alebo v dialógoch - a to najmä prácou kamery, strihom a hudbou. Pôsobivá retro atmosféra posúva film ešte o level vyššie. Herci prispievajú k tomuto intenzívnemu zážitku nemalou mierou, Brühl v životnej roli a forme. 100%. ()
,,MÁM SVOU PRÁCI RÁD. RÁD SOUPEŘÍM A ZÁVODÍM.…“ /// O bitvách mezi Huntem a Laudou, o časech, kdy formule byla malá rakev a závodění ještě adrenalinem pro všechny. O vášni a lásce k smradu z vejfuku a historii ročníku 1976. Film o F1, ale hlavně o rivalství a zvláštním přátelství možná nejen pro ty, jenž pamatujou… Tohle kurva muselo dát práce! A přitom… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Baví mě kousky o pilotech (F1). 2.) N.Lauda. 3.) J.Hunt. 4.) Ferrari. 5.) Thx za titule ,,-OverLord-“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR * AKCE * NAPĚTÍ * ()
V technické přesnosti připomínající Laudův motoristický perfekcionismus, zároveň však charakterově živelné jako Huntův osobní život. Ve výsledku chutná kombinace, která chytře pracuje s realitou i žánrovými klišé a poskytuje jeden z nejuspokojivějších filmových soubojů, které jsme na plátně v posledních letech viděli. Adrenalin, soupeřivost, respekt! ()
Everyone's driven by something... Spolehlivý rutinér ze středového pole s filmem o sportu, u jehož sledování mě nikdy netlačilo svědomí, když jsem na dvě hodiny usnula, získal drajv, který povzbudil činnost mých nadledvinek víc než kterýkoli jiný snímek uplynulého roku, o mozku, srdci a koulích nemluvě (čistě proto, že nic z toho nemám). Spálené pneumatiky ještě nikdy nevoněly tak lákavě, slzy u filmu po x letech zase jednou udělaly z mejkapu šmíru a při tuningových závodech mě zarazil až hlas rozumu kázající: "Krávo pitomá, máš dvě malý děti, chceš, aby tě znaly jenom z fotek?" To zabralo. Na fotkách vypadám totiž odjakživa úděsně. ()
Galerie (69)
Photo © Jaap Buitendijk
Zajímavosti (80)
- Film mal pôvodne režírovať Paul Greengrass, no kvôli natáčaniu snímky Kapitán Phillips (2013) musel svoju účasť odrieknuť. Až následne sa o projekt začal zaujímať Ron Howard. (m.a.t.o.)
- Podle filmového výkladu nastoupil Carlos Reutemann do stáje Ferrari hned po Grand Prix SRN, v níž Lauda havaroval. Ve skutečnosti Enzo Ferrari prakticky téměř ihned po nehodě své vozy ze šampionátu odvolal a až po příslibu FIA ohledně projednání problematických rozhodnutí komise CSI poslal vynechané GP Rakouska Claye Regazzoniho na holandskou trať (Lauda ještě nebyl fit). Reutemann jel po Německu ještě dva další závody za tým Brabham, než se z této stáje vyplatil a přešel k Ferrari. (Robbi)
-
V 70. letech byl ročník 1976 jedním z mála, v němž žádný pilot F1 nezahynul. Jinak bylo obětí poměrně dost: 1970 - Piers Courage (GP Holandska) a Jochen Rindt (trénink na GP Itálie); 1971 - Jo Siffert (nemistrovský závod F1 Victory Race); 1973 - Roger Williamson (GP Holandska) a François Cevert (trénink na GP USA); 1974 - Peter Revson (test před GP Jihoafrické republiky) a Helmut Koinigg (GP USA); 1975 - Mark Donohue (trénink na GP Rakouska); 1977 - Tom Pryce (GP Jihoafrické republiky); 1978 - Ronnie Peterson (GP Itálie) a 1980 - Patrick Depailler (test před GP NSR).
Na list obětí se v roce 1977 zařadili ještě Brian McGuire (závod série Shellsport), Carlos Pace (letecké neštěstí) a Mike Parkes (silniční nehoda). Zapomenout nesmíme ani na dvojici Graham Hill a Tony Brise - letoun dvojnásobného šampiona Hilla s prakticky celým jeho týmem po návratu z podzimních testů v Le Castellet se nejspíš kvůli navigačnímu omylu a námraze no stroji zřítil a nikdo z posádky nepřežil.
Smutný seznam obětí v "Zeleném pekle" (titul této trati "udělil" trojnásobný šampion Jackie Stewart), zahájil v roce 1928 československý závodník Čeněk Junek, manžel naší nejslavnější závodnice Elišky Junkové-Khásové. Prvním pilotem F1, který tu přišel o život, byl při tréninku na Grand Prix 1954 Argentinec Onofre Marimón. Dalšími oběťmi byli Brit Peter Collins (1958), Holanďan Carel Godin de Beaufort (1964 - zemřel na následky zranění) a John Taylor (1966). Život tu ztratili další jezdci F1 Georges Berger (1967) či Gerhard Mitter (1969 při závodě F2). Do Laudovy nehody tu přišlo o život 51 automobilových nebo motocyklových závodníků. (Robbi)
Reklama