Reklama

Reklama

Kronika

  • Česko Kronika temna (více)
Trailer 1

Za Andrewem se do pokoje ráno dobývá opilý otec. Andrew mu říká, že si koupil kameru a odteď bude všechno natáčet. Pak jde za matkou, která je těžce nemocná a leží v posteli. Tu také natáčí. Pak jede s bratrancem Mattem do školy. Natáčí úplně všechno. Jeho kamarád filozofuje. Ve škole ho všichni šikanují. Andrew jede večer s kamarády na maturitní party. Tam se seznámí s dívkou Casey, která tady natáčí video pro svůj blog. Pak se s ním jeden mladík popere, a on jde ven. Přijde za ním Steve a chce, aby něco natočil. S Mattem se procházeli a prý našli divnou věc. Společně jdou do lesa, kde našli díru, ve které něco bublá. Steve do díry skočí a Matt jde za ním. Andrew musí také za nimi, i když se mu nechce. Dole je jakýsi sliz nebo bahno a jeskyně s modře světélkující hmotou, která najednou začne měnit barvy. Vtom se zablýskne a všechno zmizí. Je tma.... Matt, Andrew a Steve jsou na zahradě a hází po sobě míčky. Matt necítí bolest, Steve dokáže manipulovat s předměty na dálku a Andrew dokáže zastavit hozený míček v letu. I ostatní mají najednou nadpřirozené schopnosti – dokážou ovládat předměty tak, aby létaly. Snaží se přijít na to, čím to je, a jdou se podívat na místo, kde našli jeskyni. Díra je ale zasypaná a strážce parku je odtud vyhodí s tím, že uzavírají oblast kvůli sesuvům půdy. Kluci zkoušejí, co všechno jim teď jde – házet žabky do vody bez použití rukou, na dálku foukat na listí, aby zvedlo děvčatům sukně, ujíždět v obchodním centru s nákupními vozíky apod. Pak se jim to ale začne vymykat... (TV Prima)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (948)

genetique 

všechny recenze uživatele

Pokiaľ má režisér víziu, spoľahlivých ľudí za kamerou a k tomu ako-tak prijateľných hercov, tak aj tento film je dôkazom toho, že aj z hovna sa dá upliesť bič. No, možno len taký väčší korbáč. K biču by som prirovnal pár rokov starý Cloverfield. Filmu škodí pomalý rozjazd a nie vždy dobre mierená kamera, ktorá je vo filmoch typu "found-footage" rozhodujúcim faktorom a najmä v záverečné akčné scény strácajú na atraktivite. Pomalší rozjazd je samozrejme zámerný a tvorcovia mali v úmysle poukázať na to, že vlastne všetky filmy o superhrdinoch sú scenáristická hovadina. A to tým, že ak v sebe niekto odhalí akési superschopnosti, tak nemusí byť prioritne povahovo dobrák od kosti, ktorý si hneď na druhý deň ušije kostým a zachráni autobus detí visiacich nad priepasťou. Toto sa režisérovi/scenáristovi podarilo naozaj presvedčivo a Josh Trank si týmto otvoril cestu k ďalším projektom. 70%. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tenhle film neukazuje na hlavní postavě Andrewa nic menšího než to, že největší škůdci a nepřátelé lidstva jsou loseři. Hlavní problém je v tom, že kdykoliv se takový loser dostane k moci a uspěje, provádí přesný opak toho, než jakým doopravdy je. Těch příkladů je spousta: asociální Zuckerberg, který dal dohromady sociální síť; Hugh Grant, co o sobě v rozhovorech mluví jako o introvertovi, jenž se straní lidí a utíká před nimi do přívěsu, současně ale podňeuje v mužích falešný obraz romantika, jež by měli následovat; dva chudí židovští nerdi stojící za vznikem Supermana; anebo Johny Depp, který kolem sebe utváří obraz rockové hvězdy, ačkoliv je v reálu podle okolí zcela nekomunikativní. Tihle lidé vyvolávají v ostatních jakýsi pocit viny, protože ideál, který stvořili, se s každodenní realitou dost rozchází. Možná největší vinu pak vyvolávají filmaři, mezi něž se počítá i Andrew. Tvůrci Konriky tak provádějí drtivou sebereflexi sama sebe a vůbec celé kinematografie, neboť nám prostřednictvím Andrewa říkají cosi v tom smyslu, že z krátkodobé perspektivy jsou filmy možná fajn odreagování, ovšem z dlouhodobého hlediska vyvolávají v lidech jakousi kolektivní variantu „komplexu méněcennosti“, protože ty ideální filmový obrazy nemohou následovat. Už Keynes kritizoval ležérní odstup ekonomů od krátkodobých oprav ekonomiky známým bonmotem, že v dlouhodobé perspektivě jsme všichni mrtví, jenže ta dlouhodobá perspektiva je právě dost určující – koneckonců i Andrew začíná jako hodný chlapec a sobecká svině porušující pravidla se z něj stane až mnohem později. Filmaři jsou prostě svině, tvrdí Kronika. Jsem první, kdo by to podepsal. Kronika toho říká celkem dost ale také o práci kamery: ____ (i) Za prvé celkem názorně demonstruje to, čím se liší profesionální film od amatérského. Když pomineme zlehčující soudy jako dobrý/špatný, lze konstatovat, že v amatérském filmu bývá většinou s každou scénou spojena převážně jen jedna emoce, jedna nálada, která dominuje nad ostatními. Tady, kde je spoustu scén točeno na jeden záběr, to je třeba velmi zjevný. Oproti tomu profík je schopen naskládat do scény spousty emocí a nálad jako lasagne a nepotřebuje kvůli každé nové začínat další scénu. Nejlépe se těchto změn emocí či nálad dosahuje změnou tempa a rytmu v rámci jedné scény, například střídáním kratších a delších dialogových pasáží, akcentovaných a neakcentovaných fází, nebo výraznou změnou nejrůznějších prvků obrazu, jako je kompozice, střídání světla a stínu, barev, pohybu ap. Profesionálním filmařům je podobný způsob uvažování vlastní, čímž se liší od amatérů, kteří často akorát srazí dohromady různý izolovaný scény. Celý ten spor mezi amatérskými a profesionální filmaři trochu připomíná rozdíl mezi tím, jak se točily akční scény v minulosti a jak dnes: když si vezmeme třeba bojové scény Bruce Leeho, tak on vždycky chvíli bojuje a chvíli stojí a měří se s protivníkem, dívají se na sebe jen ap., zatímco v takovým Reloaded máme kontinuální boj, který je rytmizován třeba jen jemným zpomalením. ____ (ii) Celkem příznačné je z hlediska kamer i rozdělení filmu na jakési tři části. V první se operuje jen s jednou kamerou Andrewa, ve druhé se přidává kamera blondýny Ashley a ve třetí nastupuje spousty různých záznamových zařízení. Vzhledem k tomu, že hlavní hrdina rovněž prochází vývojem o třech částech od hodného chlapce přes lavírování mezi světlou a temnou stranou síly až po zlého chlapce, je možné tam vidět paralelu mezi málo kamerami a dobrem, respektive hodně kamerami a zlem. To lze chápat bezprostředně jako nějaký orwellovský lament nad tisícem monitorovacích zařízení špicujících kolem nás, ale také jako takový historický průřez filmovými kamerami od konvenčních zařízení přes ultimátní gyroskopy panorámující v plným rozsahu 360 stupňů až po všudypřítomné pokrytí prostoru kolem nás. ____ (iii) Odpoutanou kamerou, kterou ovládá Andrew za pomocí telekineze, koketuje film s počítačovými hrami a videohrami, kde je kamera umístěna buď za ramenem hlavního hrdiny, nebo ji lze ovládat pravým analogovým tlačítkem. Dnes už celkem obligatorní koketování filmů s hrami se tak nevyhnulo ani Kronice. () (méně) (více)

Reklama

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Nejhorší na celém filmu je skutečnost, že se pár producentů (adventistů sedmého dne) shodlo na tom, že je třeba zparchantělé mládeži podstrčit výchovný film, kde za vyšperkovaným balastem najdou sami sebe, chytnou se za hlavu a řeknou si: "Jsem já to ale nevycválaný janek, musím se napravit, nosit samé jedničky a milovat otce i matku svou," a někde na fejzbooku pochválí, jaký tam byly skvělý triky. Má smysl chválit triky, když je dneska udělá každý jen trochu zkušenější uživatel programu After Effect? Nemá. Spíš je třeba se zaměřit na ty úděsný žvásty, co tam celou dobu chlapci vedou. Mirek Dušín, černoušek a Štětináč je skutečně skvělá trojka. Celou dobu mají práci jen s tím, aby to vše působilo uvěřitelně, což je směšné už od prvního okamžiku, kdy dali tvůrci najevo, že celý film bude na bázi tzv. nalezených záznamů. No to je ještě navíc neoriginální, stokrát už recyklovaný, nápad. Jak ještě jednou uvidím nějakýho týnejdžra s kamerou v ruce, jak jde až "na kost" při zkoumání sexuálních problémů svých kámošů-paniců, vypínám televizi cihlou. Jedna hvězda za triky. Opravdu se to nějakému borci povedlo. ()

Shakers 

všechny recenze uživatele

Tak som sa dostal k tomu aj ja. Škoda tej nevýraznej nudnej a miestami zaujímavej prvej polovice. Slušné herecké obsadenie a predovšetkým perfektná réžia. Najväčšie mínus celého filmu je že ten film nemá príbeh a miestami nemá čím zaujať. Inak fajn nápad s tou kamerou. Aspoň im to ušetrilo rozpočet a pôsobí to reálnejším dojmom. 70% - 3* ()

Krouťák 

všechny recenze uživatele

Koukat většinu filmu (v rámci žánru!) na jakýsi report ze života nepochopeného študáka s komplexem méněcennosti - to jako vážně ? Já si teda tuhle jízdu představoval úplně jinak a posledních pár cool minut to nezachrání. Hodnotím bez ohledu na "nezkušenost" režiséra, protože bylo k vidění spousta o moc povedenějších prvotin - 40%. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (19)

  • Snímek měl světovou premiéru 1. 2. 2012 ve Velké Británii. V USA odstartoval do kin o dva dny později během víkendu, který je nazýván "Super Bowl weekend" kvůli mimořádně sledovanému televiznímu finále ligy amerického fotbalu. Kronika se stala filmem s historicky čtvrtým nejlepším startem ze všech snímků, které měly v tomto termínu premiéru. Během prvních dvou dnů vydělal 22 milionů amerických dolaarů, což výrazně předčilo očekávání studia, které počítalo se zhruba osmi miliony. (curfew77)
  • V scéne, kde Andrew (Dane DeHaan) drtí auto svojou silou, bola natočená za pomoci tisíc kíl hydrauliky. (Greenpeacak)
  • Natáčelo se osmáct týdnů od května do srpna 2011, z finančních důvodů převážně v jihoafrickém Kapském Městě a kanadském Vancouveru. Kvůli natáčení v JAR si museli filmaři nechat přivézt klasická auta s levostranným řízením. Film se odehrává v USA, jenže v Jižní Africe se podobně jako ve Velké Británii jezdí vlevo a auta mají volant vpravo. (curfew77)

Související novinky

Kronika se dočká sequelu

Kronika se dočká sequelu

06.08.2021

Kronika, povedené found-footage sci-fi drama režiséra Joshe Tranka z roku 2012, se dočká oficiálního pokračování. Snímek, v němž si zahráli Dane DeHaan nebo Michael B. Jordan, vyprávěl o skupince… (více)

Smrtonosná past nebude, Disney šlape na brzdu

Smrtonosná past nebude, Disney šlape na brzdu

12.08.2019

Mohli jsme to předpokládat, teprve minulý týden se to však stalo oficiální. Po propadácích typu X-Men: Dark Phoenix se studio Disney rozhodlo zaříznout drtivou většinu chystaných snímků od studia… (více)

Boba Fett vlastní film nedostane

Boba Fett vlastní film nedostane

29.10.2018

Boba Fett byl ve vývoji dlouhé roky, původně byl k projektu najat režisér Kroniky Josh Trank, po jeho fiasku u Fantastické čtyřky byl však potichu odejit, a na jeho místo časem nastoupil James… (více)

Z Hardyho bude Al Capone

Z Hardyho bude Al Capone

25.03.2018

V roce 2012 byl Josh Trank nadějným režisérem, o něhož se po chválené Kronice začala prát velká studia. U 20th Century Fox mu svěřili reboot Fantastické čtyřky a v Lucasfilmu sólovku Boba Fetta,… (více)

Reklama

Reklama