Reklama

Reklama

Britský film režiséra Petera Yatese je fiktivním zpracováním skutečné události, jedné z nejznámějších loupeží dvacátého století, která vstoupila do povědomí veřejnosti jako Velká vlaková loupež. 8. srpna 1963 přepadla skupina patnácti lupičů poštovní vlak z Glasgow do Londýna a během necelé půl hodiny si odnesla přes dva a půl milionu liber. O čtyři roky později si filmaři ze skutečného případu vypůjčili samotný průběh loupeže, který v ústřední sekvenci filmu sledujeme takřka v reálném čase krok za krokem, zatímco jednotlivé postavy jsou plodem scenáristické licence. Precizně vystavěný kriminální thriller sází při popisu pečlivých příprav akce, jejího provedení a následného policejního pátrání na vysokou míru realističnosti a autenticity. Vůdce lupičské bandy ztvárnil jeden z předních herců své generace Stanley Baker, který se na filmu podílel i produkčně. Pro Petera Yatese se snímek stal vstupenkou do Hollywoodu. Automobilová honička v jeho úvodní pasáži totiž udělala takový dojem na Stevea McQueena, že si Yatese osobně vyžádal jako režiséra připravovaného kriminálního thrilleru Bullittův případ (1968), který je dodnes považován za žánrovou klasiku, zejména díky proslulé automobilové honičce, jež je mnohými kritiky hodnocena jako nejlépe natočená automobilová akční scéna v historii kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (38)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Fanúšikom old-schoolových automobilových naháňačiek nie som, takže úvod ma nemal čím nadchnúť. Zvyšok, hlavne zložitá operácia so zastavením a vybratím vlaku už bola lepša, no stále tam bolo veľa rozpačitých momentov. Policajti prídu na staré letisko a neprehľadajú poriadne všetky priestory a potom im riešenie spadne len tak z jasného neba, to nemám rád, ak sa film tvári ako maximálne premyslený. –––– Tak jsme to zvládli. Uvidíme se v Monte Carlu. ()

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

8. srpna 1963 se stala historicky nejznámější vlaková loupeš 20. století. Patnáct mužů přepadlo poštovní vlak na trase Glasgow - Londýn a ukořistila dohromady 2,6 milionů liber. A právě o tom vypráví tento snímek. Avšak pozor, velice volně, takže hledat v příběhu nějaká fakta je předem zbytečné. Jedná se o jeden z několika filmových zpracování, z nichž asi nejlepší je západoněmecká třídílná minisérie ´Velká vlaková loupež´ (1966), která je natočena takřka v dokumentárním stylu. Tato britská filmová verze se zajímá výhradně průběhu událostí, takže o charakterech daných jednotlivců se moc nedozvíme. Děj příběhu ale zase není až tak špatný. Spíše naopak. Filmové dílo je, jak se dnes říká, dílem staré školy, takže má počáteční navnadění na to, co se dá asi tak očekávat, nádhernou a  dobře uchopitelnou plynulost příprav, provedení a snahy policie o dopadení. Velká část děje je prezentována pouze obrazově, čímž se vytváří důraznost probíhajícího procesu loupeže. Závěr snímku je klíčový pro režiséra Petera Yase, neboť je zde přítomná automobilová honička, která ho inspirovala ke stvoření dodnes té nejslavnější své doby a to ve snímku natočeném rok po tomto ´Bullitův případ´ (1967). Dramatizace sice dost  pokulhává, ale i tak má vývoj děje schopnost zaujmout. Byť se tedy nejedná o zcela věrnou rekonstrukci skutečného případu, jako filmová zajímavost má své renomé, které filmový zážitek přivodí. ()

Reklama

klukluka 

všechny recenze uživatele

Precizní, vychytaná, k dokonalosti dotažená záležitost. Bohužel poněkud archaická, dnes už by všechno probíhalo zejména s ohledem na mobilní technologie zcela jinak. A jinak se dnes i točí, tady mohly trvat jednotlivé záběry nekonečně dlouho. Podobně dokumentárně pojatý film z vlakové loupeže model 2017 bych zkouknul mile rád. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

O rok později Yates natočí nejpamátnější automobilovou honičku kinematografie. Přitom ta z úvodu tohoto filmu si s ní v ničem a ničím nezadá; stejný styl, jen s jinou ikonickou károu. A ono vůbec vše co zdobí Bullittův případ, zdobí i Robbery. Akorát v hávu týmové heist žánrovky a nikoli drsné policejní kriminálky. Čili se i zde se kamera dlouhé minuty opájí zarytě mlčícími profesionály, kteří s ledovým klidem krok za krokem pečlivě vykonávají svou práci a jsou v ní sakra dobří. Což ústí v jednu z vůbec nejlepších (a rozhodně nejstylovějších) žánrovek, které ovšem částečně podkopává nohy délka. Úvodní loupeži diamantů i ikonické akci na železnici není naprosto co vytknout. Dokonce natolik, že zdejší procedurálně a až realisticky dokumentárně zachycená "greengrassovská" akce, by pro svou intenzivní podprahovou nervy drásající tenzi a dynamiku, mohla sloužit jako vzor pro veškeré žánrovky podobného ražení. Bohužel jsou tu i pasáže "mezi akcemi a po nich", které jsou přeci jen o chlup standardnější a zdlouhavější než by se na podobně výjimečný film slušelo. Každopádně i tak (nejen) žánrová povinnost, o tom žádná. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Vyprávění se cele soustředí na vlastní loupež, taže lupiči i mužové zákona se už od samotného začátku ocitají tak říkajíc na vedlejší koleji. A protože se nikdo nemá k tomu, aby přehodil výhybku, nedostanou žádnou šanci vylepšit si své poněkud podřadné postavení. Zápletka tak působí trochu odosobněně, atmosféra kdesi chytá lelky a vy možná zjistíte, že je vám loupež i se všemi zainteresovanými postavami ukradená. Utahané 3* ()

Galerie (17)

Zajímavosti (6)

  • Filmový dům Paula (Stanley Baker) a Kate (Joanna Pettet) Cliftonových , který se objevuje na konci filmu, ve skutečnosti tehdy patřil Bakerovi a nacházel se na adrese 7 Queensmere Road, Wimbledon Park. Baker ho později prodal a na jeho místě dnes najdeme novou výstavbu Thursley Gardens. (J.F.B.)
  • Přestože byla většina pachatelů do dvou měsíců zadržena, z částky 2 600 000,- se našlo pouze 330 000,-. (sator)
  • Scény loupeže vlaků byly natočeny v Theddingworthu na lince Rugby – Market Harborough – Peterborough. Tato trasa byla uzavřena v červnu 1966 a vrcholy kolejnic byly již rezavé, takže posádka filmu je musela vyčistit a vyleštit pomocí mopů a kartáčů na začátku natáčení, aby vypadaly, jako by se kolejnice stále používaly. (sator)

Reklama

Reklama