Režie:
Stephen FrearsKamera:
Philippe RousselotHudba:
George FentonHrají:
Glenn Close, John Malkovich, Michelle Pfeiffer, Swoosie Kurtz, Keanu Reeves, Mildred Natwick, Uma Thurman, Peter Capaldi, Harry Jones, Joe Sheridan (více)VOD (1)
Obsahy(1)
John Malkovich v roli muže, který miloval lehkovážné hrátky s láskou. Americký snímek režiséra Stephena Frearse z roku 1988 je v pořadí třetí adaptací známého francouzského románu Choderlose de Laclose z konce 18. století (počítáme-li i málo známou japonskou verzi z roku 1978). Příběh vikomta Valmonta a jeho lehkovážných hrátek s láskou inspiroval na konci 80. let i režiséra Miloše Formana a ještě dříve v roce 1959 francouzského režiséra Rogera Vadima, který natočil stejnojmenný snímek s Gérardem Philipem v hlavní roli. John Malkovich v roli Valmonta se pustí do hry plné exaltované vášně s nevinnou paní de Tourvel. Píše jí dopisy a nevynechá jedinou příležitost k vyznání lásky. Nechce však skutečný cit, ale pouze svést kouzelnou ženu. Do krutého plánu navíc vstupuje i protřelá markýza de Merteuil. Nikdo z trojice netuší, pro koho se nakonec stane pohrávání se sexem a láskou osudné. V dalších rolích zazáří Glenn Closeová a Michelle Pfeifferová. Snímek byl oceněn třemi Oscary za scénář, výpravu a kostýmy. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (267)
Skvělé převedení do filmové podoby. Naprosto skvělí herci a to hlavně John Malkovich. Jeho Valmont nemá naprostou chybu a je dokonale chladný a lživý. Gleen Close se do role silně vžila a podává opravdu skvělý výkon. Ten je patrný hlavně ve scénách s Vikontem Valmontem a jeho vášní k ní. Dále hrající ještě mladí Uma Thurman, která hraje nečekaně slušně a průměrný Keanu Reeves. Krásné kostými a hudba doplnuje přesnou atmosféru a náladu Francouzské šlechty. Pro mě ne moc známý Stephen Frears naprosto obstál a natočil výborný film. ()
Choderlos de Laclos psal svůj román jako kritiku šlechty své doby. Kdyby knihu napsal třeba současný autor, ptal bych se: proč to tak činčat? Dovedu si představit zajímavější příběh ze současnosti, kde by sex, zrada a pomsta vyjímaly možná líp. Ale zase je to lepší pro film - kdyby nebyl reflexí spisovatelovy současnosti, který věděl, o čem píše, zaujal by mě míň. Pro mě jsou tyhle příběhy o "historických intrikách" spíše stereotypní prodlouženou rukou ženské červenoknihovnové četby. Je mi líto. ()
Tato adaptace vychází ze srovnání zdaleka jako nejlepší, zcela smysluplná, soudržná a originálně vypointovaná, ač snímek z roku 1959 je také výborný. Jediná však dokázala podchytit, že opravdovou lásku v sobě chová a v někom dostatečně pevném a vnímavém ji vytrvale a zkušeně hledá právě a jedině postava markýzy de Merteuil. A že Valmont, ač mu pravá láska spadne do klína, ji nedokáže ocenit a slepě a zbaběle či ješitně, což je totéž, ji odvrhne, což je pravý důvod, proč jím markýza pohrdne a proč osud všech dotčených končí tragicky. Vadimův film z r. 1959 tohle nerozpoznal, a tak je markýza de Merteuil, tam v roli Valmontovy manželky, vypodobněna jako zlá a zákeřná (poněkud nesmyslně a rozporuplně). Škoda, jinak by to byla chytrá adaptace, neotřelejší přenesením do jiné doby, v níž brilantně funguje, a poskytovala by příjemně důstojné srovnání s tímto počinem. Takto zůstává Frearsův počin nedostižný svým vhledem do podstaty a smyslu díla a psychologie silných postav, a konečně i kvalitou filmového převedení. Jedině Forman to s načančaným, lacině zjednodšeným, smysl díla opomíjejícím, až téměř stupidním a kýčovitým Valmontem prohrál na celé čáře - více píši na téma Valmont vs. Nebezpečné známosti v komentáři přímo u filmu Valmont. *~ ()
Historický žánr nepatří k mým nejoblíbenějším, ale tento film mě okouzlil. Nejdříve bych vyzdvihla excelentního "charizmaťáka" Johna Malkoviche, z něhož jsem nedokázala spustit oči, a který se pro role středověkých rytířů, záletníků a svůdníků žen snad narodil. Pak je zde také mnoho ženské krásy a hereckých kvalit v podání Glenn Close, Michelle Pfeiffer a mladinké a okouzlující Umy Thurman (kdo by v té době řekl, že tato nevinná, křehce vypadající, půvabná mladá dívka se o několik let později bude ohánět samurajským mečem, a potřísněná krví svých nepřátel, se bude zběsile hnát za svou pomstou:) Nakonec bych ještě uvedla jeden důležitý a velmi kvalitní prvek, jímž je chytrý a působivý scénář, který dodává příběhu jiskru a šmrnc. ()
Jeden z mojich najmilovanejších filmov a to vďaka fantastickým hereckým výkonom, vynikajúcim dialógom, skvelej atmosfére... mohla by som chváliť každý detail postupne. Znova a znova sa dokážem kochať rafinovanosťou dialógov, precíznosťou intríg, umením manipulátorov... a v neposlednom rade hereckými výkonmi dovedenými k dokonalosti, kde k vystihnutiu situácie stačí pohľad, zdvihnutie obočia či mimovoľný pohyb. Herci nielen v hlavných úlohách posúvajú herecké umenie za hranice filmového pásu. Samozrejme neodolám porovnaniu: Formanovho Valmonta som videla až po Nebezpečných známostiach, ale bola som z neho v negatívnom šoku. Mala som pocit, že sa dívam na úplne iný príbeh, ktorého základom je len skazená morálka a sex. Nebezpečné známosti majú užší rámec a prioritné zameranie na záležitosti menšej skupiny postáv im dáva viac priestoru na ich vykreslenie. Každá scéna je bravúrne zahratá a príbeh je celkovo drsnejší a možno aj realistickejší ako u Valmonta. V tomto príbehu nejde len o kostýmy, erotiku a zobrazenie doby. To sa možno ešte Formanovi podarilo - ale chýba mu emotívna atmosféra, sila vášne a zrady...aj Glenn Close a John Malkovich. ()
Galerie (118)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (11)
- Po tomto filmu se Uma Thurman zděsila, když zjistila, že je pokládána za sexysymbol. Načas opustila USA a řadu rolí odmítla jen proto, že předpokládaly půvabný vzhled. (Aknah)
- Román Choderlose de Laclose „Nebezpečné známosti“, podle kterého byl film natočen, byl v době vydání tak skandální, že ho Marie Antoinetta musela mít ve své knihovně zakrytý, aby nikdo nepoznal jméno autora nebo název. (Vlado666)
- Kvůli roli ve filmu odmítla Michelle Pfeiffer účast na natáčení snímku Valmont (1989) od Miloše Formana. (Vlado666)
Reklama