Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

John Malkovich v roli muže, který miloval lehkovážné hrátky s láskou. Americký snímek režiséra Stephena Frearse z roku 1988 je v pořadí třetí adaptací známého francouzského románu Choderlose de Laclose z konce 18. století (počítáme-li i málo známou japonskou verzi z roku 1978). Příběh vikomta Valmonta a jeho lehkovážných hrátek s láskou inspiroval na konci 80. let i režiséra Miloše Formana a ještě dříve v roce 1959 francouzského režiséra Rogera Vadima, který natočil stejnojmenný snímek s Gérardem Philipem v hlavní roli. John Malkovich v roli Valmonta se pustí do hry plné exaltované vášně s nevinnou paní de Tourvel. Píše jí dopisy a nevynechá jedinou příležitost k vyznání lásky. Nechce však skutečný cit, ale pouze svést kouzelnou ženu. Do krutého plánu navíc vstupuje i protřelá markýza de Merteuil. Nikdo z trojice netuší, pro koho se nakonec stane pohrávání se sexem a láskou osudné. V dalších rolích zazáří Glenn Closeová a Michelle Pfeifferová. Snímek byl oceněn třemi Oscary za scénář, výpravu a kostýmy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (267)

curunir 

všechny recenze uživatele

,,ZRADA JE VAŠE OBĽÚBENÉ SLOVO." ,,NIE, NIE. KRUTOSŤ. TÁ MÁ UŠĽACHTILEJŠÍ ZVUK." __ Nebudem nijak obsiahlo porovnávať tento film s Valmontom, len poviem toľko, že Frears u mňa jednoznačne víťazí. Tento film má jednoducho šmrc už od prvého momentu predovšetkým vďaka scenáru s množstvom brilantných dialógov (Oscar úplne zaslúžene) a nespomínam si momentálne na žiaden iný film z ktorého by tak úžasne dýchalo to čaro doby (snáď možno Barry Lyndon) plnej unudenej šľachty, ktorá si kráti chvíle najrôznejšími intrigami a neviazanými milostnými radovánkami. Čo by som Nebezpečným známostiam trošičku vyčítal a spadajú tak od absolútnej dokonalosti a pár schodíkov nižšie je miestami trošička pomotaný dej, predovšetkým v niektorých detailoch, pre ktoré by trebalo mať znalosť knižnej predlohy. Herci sú tu však absolútne výborní. John Malkovich, ktorý možno nie je bohvieako príťažlivý zahral Valmonta až démonicky sa hrnúceho za svojimi cieľmi a túžbami do istej záhuby a Glenn Close tu predvádza jeden zo svojich najlepších výkonov. Kedykoľvek sa objaví na scéne má všetko úžasnú iskru a poľahky tak predbieha aj omnoho viacej atraktívnejšiu Annette Benning. Záverečná scéna je zdrvujúca a priam mrazí. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Zhlédnuto bezprostředně po dočtení stejnojmenné Laclosovy předlohy. Výrazně lepší než Vadimova volná adaptace z r. 59, přesto jsem se ani zde neubránil nemalému zklamání. Tento Frearsův film mě utvrdil v mém podezření, že každá filmová adaptace Laclosova textu, byť by byla sebevíce věrná své předloze (jako v tomto případě), musí vždy zákonitě vyznít jako nesnesitelně zjednodušující. Pokud by to bylo možné nějak kvantifikovat, pak se musí dojít k tomu, že v tomto filmu není možná ani desetina toho, co ve slavné románové předloze. Její mimořádně sofistikovaná epistolární forma a doba vzniku před více než 200 lety jsou v mých očích spolehlivou pojistkou toho, že každá filmová adaptace nikdy nepřekročí její stín a nebude ničím víc než kostýmní historickou podívanou, která bude v první řadě víc než čím jiným především svědectvím o době svého vzniku. Nejinak je tomu u tohoto filmu, jemuž příklon k dobovému způsobu natáčení historických filmů dokonce vynesl 3 Oscary. Odmyslí-li si člověk všechno to historické pozlátko, vyjde mu však otázka, proč vůbec točit filmy podle knihy, kterou většina současníků stejně nečetla - a kterou znají paradoxně právě jen díky jejím moderním filmovým adaptacím. Současnost skýtá tisíc a jeden lepších námětů k zfilmování, za sebe proto nemám problém prohlásit, že mě tento typ žánrové podívané přijde odtažitý, afektovaný a v podstatě zbytečný. Tak na mě působí i herecké výkony protagonistů většiny rolí v tomto filmu, především pak u Glenn Close, která mi nad to přijde mimořádně ošklivá a z každého záběru na její tvář na mě šly skoro mdloby z fyzické nevolnosti. Je to v první řadě moje obeznámenost s předlohou, která mi nedovoluje hodnotit výše než 3 hvězdami, a snad jediné, co mě zde potěšilo, je výkon Michelle Pfeiffer, která podle mě jako jediná z herců typově odpovídá své postavě. Nemám z toho filmu jednoduše dobrý pocit, vážně ne. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Pro mě jsou Nebezpečné známosti až za Formanovým Valmontem. Tváří se sice cyničtěji a hlouběji, ale nemyslím si, že je to pravda. Forman zvolil uvolněnější tón, takže na pohled působí měkčeji, ve skutečnosti ale právě ta uvolněnost vypráví o zkaženosti doby víc než nekonečná nepříjemná křeč, kdy nevěřím, že by ti lidé takto chtěli žít - mnohem víc jsem chápal zahálku a požitkářství Formanových postav. Frears navíc dlouze zabředá v jednotlivostech, a pak se musí násilně nutit do několika velmi nefunkčních dějových zkratek. ()

playboxguest 

všechny recenze uživatele

Já, smrádě současnosti, jsem asi už holt rozmlsaná moderní verzí od Kumblea. Prvních dvacet minut jsem nedělala nic jiného, než že jsem si v hlavě srovnávala rozložení postav, tzn. kdo tady hraje postavu Selmy Blair, Witherspoonky atd. A jakmile jsem si dala jména dohromady, nedaly mi tyhle známosti už nic víc, než jen přesvědčení, že Malkovich je pan herec, Close je na svou roli poněkud stará a bez sexappealu, to samé Pfeifferovka, která mi daleko víc šik připadala v Batmanovi, že Reeves zamlada vypadal jak holčička a že Ethan Hawke byl svého času opravdový "lucky bastard". Ano, tenhle film je opravdu jen o obsazení, které je opravdu slušné a ať už tu kdokoli jakkoli vypadá, skvěle hrají všichni, nic víc mi ale nedal a já už si ho podruhé taky nedám, to zase radši poběžím do spárů rozmazleného Beverly Hills, v němž se Madame de Merteuil vášnivě upíná ke svému křížku. 60% ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Narozdíl od Valmonta, který je adaptací knihy Les Liaisons dangereuses, je Dangerous Liaisons adaptací divadelní hry, která vychází z původní knihy, a přesto má, možná lehce paradoxně, k dílu Choderlose de Laclos mnohem blíže než dříve zmíněný Valmont v režii Miloše Formana. Děj je snad s výjimkou závěrečného duelu zachován tak věrně, jak to vzhledem k dopisové podobě předlohy jen lze, dialogy, včetně mého oblíbeného “Alright – war,” jsou skvostné a narozdíl od Valmonta tu nedochází k zbytečnému osekání zákulisních machinací nebo zjednodušení psychologického vývoje jednotlivých postav, za což si scénáristy Christophera Hamptona nesmírně cením. Mou jedinou, vysoce subjektivní výtkou je, že mi navzdory precizním výkonům všech zúčastněných úplně nesedlo obsazení – do role patnáctileté Cécile by se podle mě hodil někdo mladší a naivněji působící než Uma Thurman, Peter Capaldi má tak silný skotský přízvuk, že do této americké partičky oproštěné od výrazných regionálních akcentů vůbec nezapadá, a byť John Malkovich skvěle balancuje na hraně charismatu a zlověstnosti, člověk si může jen představit, jak by tato postava sedla Alanu Rickmanovi, který hrál Valmonta dva roky v původní divadelní hře a kterého prý producenti odmítli, protože nechtěli někoho, kdo je spojen s akčním filmem. ()

Galerie (118)

Zajímavosti (11)

  • Po tomto filmu se Uma Thurman zděsila, když zjistila, že je pokládána za sexysymbol. Načas opustila USA a řadu rolí odmítla jen proto, že předpokládaly půvabný vzhled. (Aknah)

Související novinky

Hollywoodské hobby? Prznit klasiky

Hollywoodské hobby? Prznit klasiky

02.06.2006

Filmaři v Hollywoodu se nejspíš rozhodli plýtvat všemi možnými zdroji na většinou nepotřebné a obvykle nepříliš kvalitní remaky. Ostatně co fungovalo už jednou (dvakrát atd.), bude fungovat o… (více)

Reklama

Reklama