VOD (1)
Epizody(8)
Obsahy(1)
Čtvrtá řada dánsko-švédského seriálu Most začíná šokujícím případem vraždy, kdy je šéfka úřadu pro cizince ukamenována a zahrabána do země. Kdo mohl něco tak brutálního provést? A jaký k tomu mohl mít motiv? To se opět snaží zjistit dvojice detektivů – Švédka Saga Norénová a její dánský partner Henrik Sabroe. Kromě samotného spletitého případu pak série nabídne také celou řadu pozoruhodných linek. Především Saga, jedna z vůbec nejpopulárnějších a rozhodně nejsvéráznějších televizních vyšetřovatelek vůbec, se musí popasovat s celou řadou pro sebe nezvyklých úkolů, kdy je nucena začít uvažovat o mezilidských vztazích jinak než doposud... Scenáristka Camilla Ahlgrenová a scenárista Hans Rosenfeldt v diskuzi pro Britský filmový institut uvedli, že se jedná o poslední řadu mimořádně úspěšného seriálu, který se dočkal i několika remaků. Podle Rosenfeldta je jen velmi málo seriálů, jež si udržely vysokou úroveň i po odvysílání čtvrté řady. A právě tvůrci a tvůrkyně Mostu nechtějí být podle vlastních slov těmi, co jen nastavují úspěšný koncept. Ahlgrenová pak zdůrazňuje, že Most nebyl nikdy pouze kriminálním seriálem; pro tvůrce byla vždy důležitá současná společenská témata. Ve čtvrté řadě se tak řeší migrace, předsudky a také to, jestli a případně jak lze obcházet pravidla, která tváří v tvář konkrétním případům nefungují. (Česká televize)
(více)Recenze (74)
Možno nie až tak dokonalé ako predchádzajúca séria. Lenže končia tu všetky dejové linky aj z "trojky", podobne ako to bolo pri prvých dvoch sériách. Psychologicky maximálne prepracované, autori vedia, aké postavy majú v rukách a ako s nimi najlepšie narábať. Dalo sa čakať, že sa prípad pretne s hľadaním Henrikových dcér a finále žiadne jednoduché riešenia v tomto smere neponúka, nech si divák domyslí, ako bude postupné zbližovanie postáv prebiehať a či vôbec. Ako tu už niekto písal, seriál skončil v tom najlepšom a možno aj preto bude v hlavách svojich fanúšikov dlho rezonovať. ()
Počátek poslední řady mě mátl natolik, že jsem začal uvažovat i nad tím nejčernějším scénářem v podobě dokoukání čtvrté sezóny z pocitu setrvačnosti, nikoli naprostého omámení seriálem, jako tomu bylo v předešlých sériích. Jakmile si ale poskládáte pět a pět dohromady a uděláte si pořádek ve všech zapojených postavách, z nichž se po vzoru předešlých případů spousta nakonec stane jen nadstavbovými pro zmatení diváka, dostanete další úžasnou nálož všemožných emocí, pro které se Most stal takovým fenoménem. Saga a Henrik mi budou šíleně chybět, to pouto mezi nimi nedokáže trumfnout kdejaký romantický snímek. [viděno na Voyo] ()
Důvod existence závěrečné, a dle některých fanoušků nejlepší série, spatřuji především v symbolickém uzavření příběhů Sagy a Henrika. Čtvrtá série je oproti standardní délce o dva díly kratší, čímž efektně zahušťuje děj a žene jej kupředu. Ústřední kriminální zápletka hraje spíše sekundární úlohu a většinovou pozornost si zabírá dvojice vyšetřovatelů. Dává to smysl, neboť na konci divák dostane kýženou dávku katarze umocněnou pocitem z dobře odvedené scenáristické práce. Kruh se uzavřel, všechny otázky jsou zodpovězeny. Perfektní tečka. ()
Čtvrtá série se nesla v duchu odchodu. Ale i přesto v celku epického. Nebylo to jen nějaké lehké odbytí postav a příběhu. I když si to spousta lidí asi vlastně myslí. Je zde nastolen případ, který se zdá být zajímavý a v celku dostává i rysy samotné knižní Nesbøvky. Sice to začíná trochu zhurta, ale vše se rozjede a v dobré obrátí. Můžete být opět ztracení, ale myslím si, že je jednoduché se zas najít, a co více, začít příběh obdivovat. Jede to i lehce na osobnější notu, což i konečně skvěle funguje, jelikož se s některými znáte od první sezóny, a jelikož i mladší postavy jsou sympatické, tak to funguje i u nich. Najdete zde zvraty, super zápletku, vyvrcholení, tak nějak všechno, co za to stálo. Most zde bude relativně chybět a titulní píseň sama o sobě taky. Jediné, co mne vyloženě nasralo bylo, že Saga neuzavřela svůj příběh s Martinem, kterého jsme vlastně od druhé série ani nikoho s ním spojeného neviděli. Což mne naštvalo asi nejvíce ze všeho, jelikož šlo o velmi sympatickou postavu, která si epizodní roli a vyvrcholení všeho jednoznačně zasloužila. ()
Oba jsou pěkně v prdeli a společně s nimi vstupujeme do (prý) závěrečné série. A znovu jsou u toho důležitá současná společenská témata. První díl má tři nosné linie: zlomený Henrik a jeho boj s myšlenkou, že jeho dvě pohřešované dcery někde „žijí“, Saga v zařízení, do kterého nepatří a úplně to v něm nedává, a pochopitelně začátek dalšího vyšetřování, které odstartovala krutá smrt šéfky imigračního úřadu. Zahrabaná do hlíny a ukamenovaná. Objevují se nové postavy, zase v tom všem máme zmatek, ale to si brzy opět sedne. Mrtví přibývají. V polovině série Saga přijde na stěžejní spojitost vražd – ukamenování, elektřina a jed. Tři metody vykonání trestu smrti. Jenže způsobů je víc, takže nepůjde o konečné číslo mrtvých. Velmi zajímavě se vyvíjí i vztah Sagy a Henrika, zasáhne do něj totiž něco, s čím zrovna nepočítali. Saga ovšem (jak je u ní ostatně zvykem) udělá zásadní krok sama, kolegu rozvzteká, tak se alespoň vrhne do starého případu zmizení Henrikových nejbližších. Finále silné. A nakonec i Saga nachází jakýsi vnitřní klid. Povedená tečka. A kdo ví, kde nakonec skončí. Výtečný seriál. ()
Galerie (155)
Photo © Danmarks Radio (DR)
Reklama