Reklama

Reklama

Metro

Trailer 2
Rusko, 2013, 132 min

Co vše se může stát v metru? Napínavý boj o přežití v hlubinách metropole. Milostný trojúhelník v podobě atraktivní ženy, jejího životem uondaného manžela a bohatého bezskrupulózního milence představuje zápletku téměř banální. Milostný příběh se však zvrtne v nečekané drama, když se oba sokové ocitnou ve stejném vagonu metra v moskevské ranní špičce, které se řítí přímo do katastrofální potopy. Na původní rodinnou krizi se tak rychle nabaluje masový boj cestujících o přežití, jenž se svádí v potemnělých tunelech, skýtajících nejedno překvapení... Půdorys ruského filmu obnovuje to nejlepší z populárních katastrofických formátů jako Dobrodružství Poseidonu (1972) či Denní světlo (1996), které přesazuje pro 21. století do mnohem dynamičtější a pro ruskou kinematografii typicky syrovější polohy. Kineticky vyvedený film si s nadhledem pohrává s pravidly žánru, přitom mu nechybí dramatický spád. V prvním plánu sledujeme zkoušku mezilidských vztahů, které dohromady svádí kalamita. Ve druhém plánu Metro vypovídá o rozpadu zaostalé infrastruktury a společenských nešvarech ruské společnosti, kriticky ovšem také upozorňuje na odvrácenou stranu nezkrotné urbanizace. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (226)

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Ach, ten současný ruský žánrový film... Rusové (tak jako ostatně většina ostatních národů) vycházejí z hollywoodských vzorů, přičemž základní šablony dotvářejí / ozvláštňují prvky vlastní specifické kultury. Potud fajn. Dobré je i to, že jsou zdatnými řemeslníky a dokonce ani nechodí daleko pro nějaký ten vydařený speciální efekt. Jenže se to většinou někde zvrtne - obvykle na konceptuální nedomyšlenosti / nedůslednosti a na mamutí dávce nabubřelého nacionalistického patosu. Metro je sympatické alespoň tím, že do fungování ruských institucí nespokojeně (a přitom vcelku zábavně) šťouchá - ve filmu postavy neustále naráží na zastaralou techniku (nemocnice, dispečink metra), nedodržování předpisů a laxní přístup zodpovědných pracovníků (hlášení potíží v metru, fungování policie) či na nízkou kvalitu služeb (operátor s mizerným pokrytím, ucpané ulice). Tepána je i skutečnost, že zatímco špičkový chirurg ve státní nemocnici spíše živoří, společenská a hospodářská situace přeje přitroublým byznysmenům (kteří podle tvůrců nejspíš nejsou společnosti až tak prospěšní). Až po samotnou scénu havárie se to sleduje hezky, ovšem pak to vypadá, jako by scénáristovi došly nápady (nebo na jejich realizaci nezbyly peníze) a postavy už se jen víceméně nudně pachtí sem a tam a absence napětí vycházející ze strachu o jejich osud je nahrazována řešením vztahových problémů. A když už jsme u postav - ony ani nejsou příliš zajímavé a film nám nenabízí mnoho důvodu, proč bychom s nimi měli soucítit, což je v katastrofickém žánru poměrně zásadní problém. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Metro je sice ruský film, ale ani ten si neodpustil propriety známé ze zaoceánských blockbusterů. A každý takový moment je vada na kráse. Romantický trojúhelník je jaksi navíc, kamerové zpomalovačky mohl režisér vystříhat a když už jsme u toho, tak syrové atmosféře patetické scény nesluší. Dalo by se namítnout, že bez toho by postavy byly úplně anonymní a příběh by se omezil jen na strastiplnou cestu za záchranou. Není to pravda. Scény destrukce a úniku jsou ty nejzajímavější. Kdyby scénář usiloval postavám o život, místo aby ztrácel čas rozpitváváním jejich vzájemných vztahů, atmosféra by byla ještě hutnější. Kupodivu chybí klasické rozdělení na dobro a zlo. Kladní jsou všichni, subjektivně viděno. Zápornou postavu supluje zkostnatělá byrokracie a nejspíš nevymýtitelné ruské lajdáctví. Někdo by v tom mohl vidět sympatickou kritiku špatných poměrů, ti paranoidnější utahování šroubů pro tepání do zkaženého kapitalismu a já v tom vidím berličku, protože Moskevské metro je kupodivu jedno z nejlépe fungujících na světě. Herci jsou úplně přirození a v paměti mi pochopitelně nejvíc utkvěla Katěrina Špica. Zvuk mě opravdu překvapil. Co film ztrácí na vizuálních efektech, to dohání jím. ()

Reklama

kingik 

všechny recenze uživatele

Katastrofálně katastrofický film po rusky. V Moskvě vlivem spodních vod zkolabovalo metro. Prostory jsou zaplaveny. Rozhostila se panika. Hrstka lidí z vagonu mezi nimiž je táta s malou dcerou, kterého podvádí jeho atraktivní žena, shodou okolností je zde i její nový nabíječ, astmatička, agilní mladík, sociálně slabá žena a hodný tlouštík, se vydávají na pochod chodbou metra, aby zase spatřili slunce nad Moskvou. K charakterům postav nelze divácky přilnout. Jsou dost přehrávaně zahrané, působí nablble a navrch se chovají idiotsky, ale pár vyjímek se našlo a mezi dvěma soky v lásce to pořádně nevraživě jiskřilo. Sošná Světlana Chodčenkova, jejíž půvabů si všimli i v Hollywoodu a která oslnila ve Wolverinovi, je tady v role nevěrnice dost upozaděná a už ne tak prvoplánově sexy a tudíž se ani kvůli ní nevyplatí oprášit znalosti ruského jazyka. Podle mě ztvárnila svůj charakter dost nudně. Od technického zpracování nešlo čekat zázraky a hlavně vizuál je na slušné úrovni. Ve více jak dvouhodinovém filmu jsem však hodně postrádal nějaké bombastické scény a větší vyhrocení nastalé situace. To se nekonalo a film plyne vlažným tempem, kdy střídá nudu s několika napínavějšími momenty. Konec v ničem nepřekvapil. Film bych výrazně zkrátil, protože nejednou jsem pocítil výrazné přepálení stopáže. Tvůrci zřejmě nevěděli kdy skončit. Film se vám bude líbit pokud neodsuzujete ruštinu a nemáte přehnané nároky na katastrofické filmy.Tenhle daná kritéria pro takové snímky podle mě příliš uspokojivě nesplnil. Zajímavé pro mě bylo, že se i v současném Rusku se oslovují jménem a příjmením. Doufám, že američané v blízké době nebudou usilovat o remake. Oni jsou v důsledku nedostatku námětů schopní všeho. Mé hodnocení: 40% ()

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Katastrofa v moskevském metru v hollywoodském stylu. Takže celkem propracovaná nehoda, příběhy lidí, trocha romantiky, pátrání... Vlastně další z mnoha podobných, byť obstojně zvládnutých, filmů. Škoda, že poslední třetina je trochu natahovanější, jinak mě to celkem bavilo. # [viděno: monitor, 5.1] # příběh *** | hudba **** | humor - | akce ** | napětí * | pustil bych si znovu *** ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Ruský katastrofický film z metra nemusí byť hneď katastrofa. Klišé situácií je tam pekná nádielka, ešte aj záchrana nemej tváre nemohla chýbať, ale aj to klišé je iné tým, že je akési ruské. Hlavná akcia s haváriou a zatopením vlaku točená zvnútra súpravy je nadpriemerná, podfarbená zvláštnou hudbou a aj spomaľovačky sa mi páčili. Keď to trochu viazne, tak film majú osviežiť žiarlivostné scény, to už bolo menej zaujímavé, ale dalo sa to zniesť. Celkovo som bol rád aj zo záverečnej záchrany, a viacnásobné sklamania a katastrofy, čo tomu predchádzali, vytvorili slušné napätie. ()

Galerie (154)

Zajímavosti (5)

  • Ruské vagony metra známé z našeho hlavního města mají původ ve vozech z Argentiny z počátku minulého století. (Hawaj)
  • Speciálně pro potřebu filmu byl vytvořen 117metrový tunel, detailně napodobující podzemní dráhu. Natáčelo se také ve skutečných vagonech metra. (Dlee)
  • Natáčení probíhalo na stanicích Moskovskaja a Alabinskaja v Samarském metru. (Jehova)

Reklama

Reklama