Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Nejzdařilejší ze série burianovských komedií, natočených v třicátých letech, pojednává o tom, co způsobila urážka císařského majestátu, a o snaze vyhnout se trestu. Postava majitele dílny na výrobu hudebních nástrojů a neprávem nevyznamenaného člena městské domobrany patří k nejslavnějším rolím mistra českých komiků Vlasty Buriana. Stejnojmenná píseň z tohoto filmu nabyla obecné proslulosti. Růžena Šlemrová zde výjimečně ztvárnila jinou roli než obvyklou dámu z lepší společnosti. Výborný a netypický je i Jindřich Plachta. Podle jevištní frašky E. A. Longena "Už mne vezou" natočil nestárnoucí komedii, která je nadšeně vítána už několikátou generací diváků, režisér Martin Frič v roce 1932. (Česká televize)

(více)

Recenze (193)

nash. 

všechny recenze uživatele

Přestože Burian hláškuje o stošest a řítí se z jedné slavné scény do druhé, po pekelném nástupu a geniální komplikaci s úmrtím náhradníkova náhradníka se to poněkud zadrhne a už se to do původních obrátek neroztočí. Je to sice klasika, a je to i po osmdesáti letech zábava, ale pozdější kousky, které spolu Frič s Burianem natočili, mám mnohem raději, ať už jsou to Katakomby nebo třeba Baron Prášil. ()

bonduelle 

všechny recenze uživatele

Předem musím přiznat, že Burian není úplně můj šálek čaje. Na druhou stranu musím uznat, že tenhle film je hodně příjemná komedie, u které se člověk bude dobře bavit. Děj je sice docela předvídatelný, ale to mu neubírá na vtipnosti. Mezi nejlepší scény pro mne bude patřit smlouvání u soudu a pak Toník, zuřivě si svírající rty štípačkama, když ho tetka pomlouvá jeho ženě. Takže doporučuju nalít liquére a příjemnou zábavu... :-) ()

Reklama

Ony 

všechny recenze uživatele

Poměry Rakouska-Uherska byly za první republiky terčem vtípků snad všech našich známých komiků. Pokud se tohoto tématu chopil Martin Frič se svou typicky šílenou zápletkou, král hlášek a xichtů Vlasta Burian a další skvělí herci (Pištěk, Marvan, Plachta, Šlemrová, Nollová, . . .), musela vzniknout kultovní komedie. Příběh má velmi rychlý spád. Jenom tíha slov "císařpán je vůl" je podtržena jakýmsi zastavením času. Chytře je v tomto snímku využita také hudba, která přímo zapadá do děje. Možná by ale neuškodil bohatší repertoár melodií. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v květnu 2020. "Anton Špelec, ostrostřelec" patří k nejpřehrávanějším filmům pro pamětníky v televizích a svou oblíbenost neztrácí. Martin Frič vsadil na osvědčený typ kabaretní zábavy s brunátným zbarvením klauniády, pro základní konflikt smaží švejkovský prvek, hrátky o životě a smrti jsou zde tím jevištěm burácivých litanií a malicherného protestu ze společenského ublížení. Motivace jsou pro efekt úderu zjednodušeny, nálada se uvolněně kucká smíchy a kabaretní klaun si užívá celou zářivě osvětlenou výstavní promenádu. Hvězdou zábavy je Antonín Špelec (výkonný Vlasta Burian), truhlář, opravář hudebních nástrojů a člen gardy ostrostřelců. Uražená ješitnost se přelévá do furiantství, ale ta horlivá provokace zákonných norem nechtěně uvádí do chodu víceúčelovou hru kdo je kdo a kde. Naštěstí, pravidla lze vychytrale v nutném případě potřeby pozměnit. Hlavní ženskou postavou je Tereza (příjemná Růžena Šlemrová), Antonova věrná, starostlivá a zatrápeně trpělivá manželka. Tajemství se chrání neustálou přípravou pokrmů. Výraznou postavou je Alois (velmi příjemný Theodor Pištěk), Špelcův dílenský zaměstnanec. Lenost a nenažranost si dokáží zjednodušit i zdánlivě namáhavou práci. K výraznějším postavám filmu patří také Josef Kukačka (zajímavý Jindřich Plachta), druhý Špelcův dílenský zaměstnanec. Cesta k výraznému finančnímu příspěvku vede sice přes nepříjemnou povinnost, ale i té se lze výhodně zbavit. Z dalších rolí: Antonův nejlepší kamarád, bednář a člen ostrostřelců Kačaba (Jaroslav Marvan), opilým Antonem závažně uražený velitel ostrostřelců Čtvrtečka (Jiří Dréman), jeho spolehlivý zástupce (Robert Ford), předseda soudního senátu (Alexander Třebovský), Antonova pokrytecká teta Josefína (Ella Nollová), či po vězení bažící nešťastný tulák (František Kreuzmann st.). Anton Špelec, ostrostřelec je rozkošnou ukázkou kabaretní klauniády, oblíbené zábavy doby, která svým způsobem v pozměněných tvarech přetrvává až do současnosti. Jednoduché, účinné, průměrné. ()

peaceNwar 

všechny recenze uživatele

Je to trochu iná Burianovka, ktorá viac zhrozuje diváka ako zabáva a tentokrát aj výnimočne pôsobí zápletka aj uveriteľne, ako film to síce funguje, ale čakal som ďalšiu nádielku burianovského humoru. Keby som mal byť subjektívny, tak by som dal tri *, lebo omnoho viac sa mi od Vlasta Buriana páčil Ducháček, Baron Prášil a U pokladny stál... ale kvalita a dobré hlášky sa tomuto snímku uprieť nedajú a preto dávam za štyri. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (14)

  • Anton Špelec (Vlasta Burian) používá v rozhovoru s Kukačkou (Jindřich Plachta) pro slovo kriminál slovo „orláb“. Jedná se o zkomoleninu německého „urlaub“, tedy „dovolená“. (sator)
  • Natáčanie filmu prebiehalo okrem iného aj na Kapucínskej ulice 2, v pražskej časti Hradčany. (dyfur)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno