Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (712)
Další řemeslně slušně zvládnutý film podle scénáře bez chuti a bez zápachu. Není to gangsterka, není to kriminálka, co to vlastně má být zač? Některé postavy za těch dvacet let nezestárly ani o den, Vaculíkův komentář nám říká i to, co kamera ještě nestihla ani zabrat... Pro jednou to šlo, a víckrát to neuvidím. ()
Nemastné neslané. Petru Nikolaevovi opravdu nemůžu přijít na chuť a Příběh kmotra mě v tom utvrzuje, protože ho nasnímal stylem televizní Kriminálky Anděl, tedy jen jako slušně natočené drama bez rychlých střihů či experimentování s kamerou. Film má pro mě, jako kladeňáka, zvláštní příchuť, jelikož se z většiny natáčel u náš ve městě, dokonce na místě kde jsem se narodil a to na Sítné. Jen v tom údolí nějak není ten fotbalový stadion, což je možná škoda. A ta Vedralova bílá vila je vlastně restaurace Galerie, kde zároveň sídlí i regionální rádio Relax. Pikantní je ještě jedna věc a to, že jsem do té restaurace navrhoval interiér, takže si ho při závěrečné oslavě užijte : ) ()
Podle hlavního hrdiny, mafiána Vedrala, je prý nejhorší smrt z vyděšení. Přesně to si asi říkali i tvůrci, takže ve výsledku nejpozoruhodnějším aspektem "Příběhu kmotra" je jeho kompletní předvídatelnost - nikoli však ve smyslu dějových zvratů, ale celého konceptu. Když k filmu přistoupíme jako k dalšímu přírůstku do bohaté kategorie české exploatace, pak nemá naprosto nic, čím by překvapil. Právě tím se pak liší od jiných czechsploitation posledních let jako "Kajínek", "Hodinu nevíš", či "Czech Made Man", kde šlo ocenit alespoň žánrové a stylové ambice tvůrců či naopak se vysmát patlalství a neumětelství. "Příběh kmotra" je jen přímočaře bulvární celovečerní verze "Na vlastní oči", která nám nepřímo potvrzuje marasmus současné české společnosti, jejíž předsudky a hodnoty nepřímo zrcadlí. --- Podrobněji v recenzi pro Cinepur ()
Přiznám se, že jsem si kousíček knížky přečetl a chystám se ji dočíst hned, jak bude trošku více času. Snímek je poměrně zkratkovitý, ale na české poměry neskutečně dobře zmáknutý. Dlouho u nás nebylo natočeno něco, co rozhodně dovede oslovit i zaujmout. Petr Nikolaev je výborný režisér. Mockrát mě o tom přesvědčil. Celkově je film výborně obsazený a excelentně zahraný. Dokonce nechybí ani ozdoba Vica Kerekes, která umí být docela číča, když chce. Film nám dovoluje opravdu lehoulince nakouknout do mafiánského podsvětí. Zachycuje, co všichni dobře víme nebo alespoň tušíme, a přesto dokonale ignorujeme, protože se nás to zdánlivě netýká. Samozřejmě lze předpokládat, že se na povrch dostalo jen to, co se dostat mělo. Kmotra Mrázka bych rozhodně neviděl špičkou ledovce, ale spíše drobným podvodníčkem, který měl dlouho štěstí. Filmu to ovšem na kvalitách neubírá. Mně se snímek více než líbil. Působí na mě spíše inspirativním dojmem, než že by nějak vehementně hrozil ukazováčkem. ()
"Všichni tomuhle náměstí říkaj Václavský a jenom já vím, že je Vedralovo. Že je moje a jednou se tak možná bude i jmenovat." Nepatřím mezi elitu, která si přivlastnila státní majetek a nyní s tím má jenom trápení. Musí si v našlapaným diáři najít čas na úplatky, výhrůžky, vraždy, fotbal, golf i krmení tygra, takže na skutečnej život jim nezbývá čas. Přesto se stále objevují další dobrovolníci, kteří jsou ochotni tuto ohromnou oběť vzít na svá bedra a řídit přitom politiky tak, aby orgáni činní v trestním řízení dokázali přehlédnout jejich smradlavou stopu. V ČR se zkrátka žije fajn a já jen doufám, že Mrázkův osud bude následovat co nejvíce jeho nadšenejch nástupců. Jinak mě z toho trochu mrazí, i když si už poměrně dlouho nedělám iluze o mafiánským porcování země zvaným Kuponová privatizace. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Ve filmu se v roce 2001 a 2002 objeví Bentley Continental GT, které se ale začalo vyrábět až v roce 2003. (hynn3k)
- Poslední záběr svou kompozicí i komentářem nápadně připomíná závěrečnou scénu z počítačové hry „Mafia: The City of Lost Heaven“ z roku 2002. (ČSFD)
- Ve filmu se na malý okamžik mihne plně dostavěné Obchodní centrum Šestka na Ruzyni. V této části se film odehrává v roce 2002., ovšem Obchodní centrum Šestka bylo otevřeno a dostavěno až v roce 2006. (ČSFD)
Reklama