Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Snímek se odehrává ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi. Pojednává o Saulu Auslanderovi, maďarském Židovi a příslušníkovi tzv. Sonderkommanda, jehož členové byli od ostatních osvětimských vězňů zpravidla izolováni a měli na starosti ty nejstrašnější práce. Saul chce uprostřed mašinérie průmyslového vyvražďování důstojně pohřbít svého nevlastního syna. Film přitom připomíná až „umělecký horor" a poprvé v dějinách kinematografie ukazuje Osvětim jako chaotickou a přitom bezchybnou továrnu na smrt, jejíž chod musí udržovat sami vězni. (Film Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 4

Recenze (405)

silentname 

všechny recenze uživatele

Bezpochyby film, ktorý ohodnotím plným počtom hviezd, dám mu silné hodnotenie, a viac sa k nemu už vracať nechcem. Musím povedať, že je to bezpochyby film, ktorý nás dostáva v koncentračnom tábore priamo do centra diania a môže za to hlavne vynikajúca práca s kamerou. Celý čas sleduje hlavného hrdinu Saula v jeho snahe pochovať chlapca, o ktorom hovorí, že je jeho syn. Neviem čo viac by som ani povedal o príbehu, pretože je to len o jeho motivácii a pár ďalších drobnostiach, ktoré ale nechcem spoilovať. Podľa mňa je to určite film, ktorý tohto roku treba vidieť. Aspoň raz. Neviem či by to niekto chcel vidieť ešte raz, možno takí sú... ja tam ale patriť nebudem. Napriek oceneniu réžie, kamery a hereckých výkonov. Myslím, že toľko povedať úplne stačí. Hodnotenie: A ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Pár slov o tom, proč je tenhle film po formální i obsahové stránce podprůměr a proč je špatné tomuhle podprůměru propadat a dávat Oscary. ____ Co se formální stránky týče, tak někteří filmaři zjevně pořád žijí v iluzi, že dlouhými záběry vtáhnou diváka víc do děje. To platí možná tak v nějaký FPS hře, ale ve filmech tyhle dlouhý záběry nevedou k větší sugestivitě, autenticitě či realističnosti, ale naopak diváka ruší, protože je to nepřirozený a protože jak známo ve filmech to je spíš tak, že se realističnosti dosahuje zcela nerealistickými prostředky. Příkladem jsou zvuky (nikdy se nenechává zaznít vše, ale jen to potřebný), anebo střih (režiséři jako Scorsese nechají sjet scénu třeba desetkrát a poté tu scénu ve střižně seskládají ze záběrů ze všech těch deseti jetí, čímž ovšem dosáhnou větší působivosti). Tudíž představa, že když mám závažný téma jako holocaust, tak ho podpořím dlouhými záběry, kterými vtáhnu diváka přímo do děje, je iluzorní. Dlouhý záběry fungují pouze jako výjimka z pravidla, když je použiju párkrát jako třeba Cuarón, ale když se z toho stane koncept celýho filmu jako v případě Hitchova Provazu nebo dramatu Victoria (2015), je to skoro vždycky průšvih. Bohužel diváci i kritici mají dlouhodobě pocit, že každý film s dlouhými záběry je automaticky kvalitní, zatímco každý rychleji stříhaný film je automaticky míň kvalitní. Tak to samozřejmě není. Je nutný to posuzovat vždy individuálně film od filmu. Že si někdo nandá holinky naruby, z něj jednoduše nedělá punkera, jak víme, stejně jako nedělají dlouhý záběry z filmu umění. Kdo to neví, tomu třeba připomenout, že nejdelší záběry jsou de facto v pornu. Samozřejmě se tu nabízí protiargument, že v případě Saulova syna mají dlouhé záběry ilustrovat a zprostředkovat to, že když jste se octli v koncentráku, měli jste jen velmi omezené množství informací o celém prostoru a fungování tábora. Faktem rovněž je, že zprostředkovat jeden příběh hlavní postavy, jejího vnímání a chování tak, jak to činí Saulův syn, je dobrá myšlenka, ale to provedení je zkrátka nedostatečný. Mimo to členové Sonderkommanda jako relativně privilegovaná vrstva v koncentračních táborech byli sice už dopředu odsouzení po cca 4 měsíčních k smrti, nicméně měli rozhodně větší přehled o celé situaci v táboře než běžní vězni, tudíž přisuzovat hlavní postavě nějaký extra rozostřený vnímání okolní reality není přesný. Hlavně mám ale pocit, že ten film není nijak extra zrežírovaný a že těží zejména ze silnýho tématu nakroucenýho (pivo se čepuje, zmrzlina točí, filmy kroutí) rádoby sugestivním stylem dlouhých záběrů. Laszlo Nemes prostě není ani nový Béla Tarr ani nový István Szabó. Je to mladý kluk, který za sebou nic nemá a soudě podle tohohle filmu nemá nic ani před sebou, aniž mu teda přeju něco špatnýho. Ale to si povíme za 15 let. O kšeft nebude mít určitě nouzi, protože festivalový filmy jsou stejný byznys jako ty komerční a v radách a různých fondech seděj povětšinou nekompetentní jedinci, co na filmy jako Saůluv syn peníze rádi odklepnou, než aby podpořili něco smysluplnýho a skutečně odvážnýho. Na závěr podotýkám, že kdyby někdo namítal, že Saulův syn vyjma dlouhých záběrů pracuje přece i velmi důmyslně se zvukem, tak s vědomím toho, jak mimořádně důležitá je ve filmech audiální stránka (hudba, zvuk, mix), říkám, že film je pořád primárně vizuální umění. Říkáme pohyblivé obrázky, jdu zhlédnout (nikoli shlédnout, please). Neříkám jdu si poslechnout film. ____ Co se problémů s obsahem tohohle filmu, tak jednak podkladem pro scénář je jakýsi sborník textů seskládaný ze zápisků různých členů Sonderkommanda, tedy celkem věrohodný, ovšem pořád velmi problematický zdroj nesourodých textů. Za další hlavní postava se chová doslova jako šílenec, jako nějaký rambo, kterému by SS-áci ve skutečnosti nejméně desetkrát prohnali kulku hlavou za to, co ve filmu provádí a jak neobezřetně si počíná. Rozumím tomu, že hlavní postava je vlastně mrtvá, jinak řečeno že ten otec opustil živé kvůli mrtvým, respektive kvůli svému synovi, takže je mu už všechno jedno. Stejně tak lze asi kvitovat, že tu máme příběh nikoli přeživšího hrdiny, nýbrž bezejmenného mrtvého, nicméně i tak je chování hlavní postavy iritující, zvlášť když si tvůrci dali očividně záležet na historické věrohodnosti kulis a povinných klišé scén, jako jsou sprchy, zabíjení židů u vyhloubených příkopů či pořizování skutečně dochovaných fotek. Faktem ovšem je, že kdyby chtěli být tvůrci skutečně originální, neumístí film do nejprofláknutějšího symbolu holocaustu, Osvětimi, když daleko vice židů pochodovalo do plynu v jiných německých továrnách na smrt a ještě víc židů bylo zastřeleno v okupovaném Polsku, Lotyšsku, Litvě či v Sovětském svazu. () (méně) (více)

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Najsilnejší a excelentne - najpresvedčivejší film - všetkých čias, ktorý sa venoval - téme : HOLOCAUST !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Prosím vás, zabudnite na Schindlerov zoznam, ktorý je v porovnaní so Saulom, slušnou remeselnou rozprávočkou. Nevravím, že Spielberg, nakrútil - ODPAD, len to nie je typizované tak, že by ukázal silné a naturalistické zábery, pravdaže i Schindler, má tento potenciál, len nejde v stopách - TU - Nemes je maďarský režisér, ktorý amerického Spielberga, prevalcuje svojim bravúrnym štýlom, ktorý diváka vydesí na smrť, to žiaden iný film s touto témou, nemá !!! Skrátka, vrátil som sa o 70. rokov do koncentračného tábora - Osvienčim, a to na vlastnej koži, že som mal pocit, že som reálne na mieste, to je niečo - neuveriteľné, ako dokáže režisér - sprístupniť atmosféru ! Sonderkommando je skupina židovských mužov, ktorá je zamestnaná na „plný úväzok” v továrni na smrť, ktorá funguje - bezchybne, za plnej prevádzky ! Pravidelne do Osvienčimu, prichádzajú - vlakové transporty, s mužmi, ženami a deťmi... Najprv ich všetkých poženú do spŕch, že potom pôjdu na kávu, samozrejme, nie je to pravda, namiesto sviežeho osprchovania, dostanú cyklón B. ! Sprchy, sú vlastne - plynové komory, a tento - cyklón, je nástrojom ku genocíde ! Teraz prichádza na radu, spomínané - sonderkommando, ktoré je určené, aby spravili, po tomto akte, hotový poriadok, t.j - dezinfekcia, vynášanie mrtvých tiel, ktoré smerujú k peciam, kde sa spaľujú, pričom - popoľ, sa vysype do rieky, a keď nestačia pece, poženú ich nahých v noci von k jamám, kde dostanú guľku do hlavy, potom padajú do jamy, ako hrušky, k tomu treba zahľadiť stopy, na čo sa použije plameňomet ! Choré !!! Postavené na hlavu !!! Stále nerozumiem, čo sa to diaľo ! Príbeh je o jednom členovi sonderkommanda, Saul Ausländer, ktorý raz našiel pri čistení, živého chlapca, ktorého nacisti, dorazia, On sa teraz snaží, tohoto chlapca, pochovať, hľadá rabína, ktorý by mu s tým pomohol ! Každú jednu sekundu je vystavený - smrti, ktorá môže prísť, len tak, z ničoho, nič. V tomto fungovaní, všetko má svoj systém, nie je to tak, že by pri tomto, mal nastať, nejaký chaos ! Saulovu tvár, sníma kamera, z bezprostrednej blízkosti, keď je mu doslova - nalepená na tvári, vidím len to, čo vidí on, akoby som sledoval videohru, žiadne kamerové žeriavy, ktoré by ukázali, túto - “nádheru” z „vtáčiej perspektívy” , predstavte si, že ho vidíte v jednom kuse, vzdialenom - cca. 30 cm. od plátna !!! Dosť často, je rozostrený obraz, vtedy si človek domyslí, čo sa deje, nemusí mať ani detail ! Formát obrazu, je 4 : 3, ešte dôraznejšia - klaustrofóbia, sa parádne prejavila ! Saul, či chce, alebo - nie, je vtiahnutý do sonderkommanda vzbury, ktorú ale potlačia, nemá väčší úspech... Na chvíľu sa dostane i na čerstvý vzduch... Ja som počas sledovania filmu, mal potom nočné mory, spoľahlivo priklincovaný a vydesený na smrť ! Najsilnejší film za posledné roky, ktorý som videl, v kine, som ani - lepší, nevidel ! Kontroverzný film, by som vylúčil, je to pravdivý film, ktorý si neberie servítku pred ústa !!! Geniálny režisér, Nemes, ešte geniálnejší Saul - Géza Röhrig ! Vo filme - počuť, viacero jazykov, od nemčiny, cez poľštinu, až k maďarčine ! Film, ktorý patrí jedine do klubového kina, nikde inde ! Film by som povinne púšťal na hodinách - DEJEPISU, len pochybujem, že by to títo - nevzdelanci, strávili !!!!!!!!!!!! UMELECKÝ HOROR ! () (méně) (více)

vteco 

všechny recenze uživatele

Originálně natočený evropský snímek, jenž rozhodně není pro každého filmového konzumenta. Samotný příběh za srdce nechytne tolik, kolik by asi měl, hlavně z důvodů absence alespoň nějaké minulosti hlavního hrdiny, ale Saulův syn stojí hlavně na atmosféře a intenzitě. Ta je budována z velké míry nejen skvělou a nezvyklou kamerou, ale i výbornou prací s hudbou a kulisami. Z některých scén doslova mrazí v zádech a celý film navozuje opravdu nepříjemný pocit. [85%] | Kino ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Vydatné holokaust porno, nemyšleno ani tak ve zlém, protože natočeno je to vážně skvěle. Na druhou stranu je zvolená forma trochu dvojsečná zbraň, protože se o hrdinu vlastně vůbec nemusíme bát a stojí v podstatě velmi paradoxně mimo dění - je jasné, že musí přežít minimálně do poslední scény. Tím se z toho stává opravdu jen sugestivní projížďka tematickým parkem, ale trvám si na tom, že to není míněno tak zle, jak to zní. 4 a 1/2 ()

Galerie (21)

Zajímavosti (10)

  • Vo filme zaznela okrem maďarčiny, poľštiny, ruštiny a nemčiny tiež slovenčina. (dominikapete)
  • Aby sa vo filme zvýraznilo úzke zorné pole, bol natočený v súčasnosti neobvyklým pomerom strán 1.375:1. (figliar)

Související novinky

Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem

Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem

04.10.2020

Přehlídka toho nejlepšího z prestižních filmových festivalů z Berlína, Benátek a Cannes dokončila svého festivalového průvodce, a tím i seznam filmů, které mohou diváci letos očekávat. Přehlídka tak… (více)

Be2Can hlásí rekordní počet zapojených kin

Be2Can hlásí rekordní počet zapojených kin

20.09.2018

Be2Can: rekordní počet zapojených kin, Zlatá palma, současný německý film, čínská senzace ve 3D a čerstvá cena Fipresci z Benátek pro maďarský film   Be2Can – přehlídka soutěžních a oceněných filmů… (více)

TOP filmy 2016 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP filmy 2016 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2016

Výběr tří nejlepších filmů roku dle jednotlivých TOP uživatelů ČSFD.cz je každoročně oblíbeným čtením. Adepti měli za úkol vybrat tři pro ně nejlepší filmy, uvedené v roce 2016 do českých nebo… (více)

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

30.09.2016

Festival Be2Can, který se uskuteční v kinech v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a Zlíně od 6. do 12. října 2016, zveřejňuje kompletní program, jehož ozdobou bude čerstvá držitelka Ceny poroty z Cannes,… (více)

Reklama

Reklama