Režie:
Martin FričKamera:
Ferdinand PečenkaHrají:
Hugo Haas, Světla Svozilová, Adina Mandlová, Jiří Hlinomaz, Ladislav Boháč, Saša Rašilov st., Věra Ferbasová, Mirko Eliáš, Zdeňka Baldová, Marie Ptáková (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Profesor Antonín Karas je příkladem mravného života pro celé městečko. Je proto zvolen čestným předsedou Spolku pro povznesení mravnosti. A to vše až do okamžiku, kdy se nezván a nečekán zjeví v plné kráse jeho prohřešek z mládí v podobě téměř dospělé nemanželské dcery Věry, zvané Káčátko… Bláznivá komedie Mravnost nade vše byla natočena za zvláštních okolností. Na konci roku 1936 společnost AB neměla už žádný vhodný scénář k realizaci, a hrozilo nebezpečí přerušení práce. Režisér Martin Frič a všestranně nadaný Hugo Haas spolu s Otakarem Vávrou během týdne vymysleli scénář na námět J. Erbenové, který se vysmíval měšťácké prudérnosti. Martin Frič v Lidových novinách humorně vzpomínal, jak se dělal „film na rybu“: barrandovští zaměstnanci si tak mohli o vánočních svátcích přilepšit. Za další týden se film natočil s řadou známých herců. Hugo Haas si s chutí zahrál hlavní roli, profesorovu ženu Světla Svozilová, jejich dceru Adina Mandlová a Káčátko Věra Ferbasová. (Česká televize)
(více)Recenze (169)
Do domu úcthodného profesora, který hlásá mravnost nad vše, se vloudí jeho nemanželská dcera a vše obrací vzhůru nohama. Omylem si všichni myslí, že je jeho milenkou, než nakonec zjistí pravdu a vše dobře dopadne. Haas je jako ctihodný pan profesor naprosto dokonalý, Ferbasová krásně živelná, Adina Mandlová bez líčení opravdu krásná a naprosto přirozená. Mně se ale nejvíc líbil Saša Rašilov, který každou lež a novou situaci naprosto krásně shodil smíchem. ()
Kvalitní Fričovina, u které se smích zřejmě nepotrháte, ale z permanentního úsměvu vás možná bude bolet čelist. Jak je režisérovým dobrým zvykem, opět vytáhl z klobouku jednoduchou myšlenku a o tu opřel tuhle komedii. Krásná kritika pokrytectví a nabádání k tomu, aby lidé nebyli zbytečně upjatí. Vzhledem k tomu, jakou mám představu o době, ve které film vznikl, tak bych si troufl odhadovat, že byl snímek i malinko odvážný. Dnes bychom zřejmě potřebovali, aby naši šikovní režiséři přišli s trošku opačným nápadem. Když se člověk rozhlédne kolem a všimne si, že se 13leté dívky oblékají a chovají jako kurvy, tak by jistě uznal, že troška té mravnosti člověku neuškodí. Stejně jako ve všech oblastech života, je i v tomto případě důležité najít si v mravnosti rovnováhu. Humor byl příjemný a snímek se nesl v duchu, který je pro Friče maximálně typický. Lhář se více a více zaplétá do svých lží, až se dostane do bodu, kdy jeho lež přeroste svým dopadem samotnou pravdu, kterou se tolik obával přiznat. Z toho pramení mnoho kuriózních, leč velice předvídatelných okamžiků. Nechybí několik úžasných hlášek ani plejáda česko-slovenských herců. Zřejmě je to jen můj pocit, ale po čase snímek začal trošku slábnout. Posledních 20 minut už mě vyloženě nebavilo. Cekově tedy nedám více než lepší 3 kousky. ()
MRAVNOST je dalším projevem rodící se nesporné kvality českého filmu československé éry třicátých let. Už scénáristická trojice - Frič, Haas, Vávra - byla velkým příslibem, který Fričova režie dokázala ještě dále zhodnotit a posunout. Úsměvný ortel nad zbytky rychle se bortící secesní prudérie spolu s tím, že role vznikaly opravdu na tělo - je to evidentní z pracovní svěžesti jak realizačního štábu, tak hereckých protagonistů - nenápadně naznačuje nástup nové kultury druhé poloviny minulého století. Film umožňuje také pochopit, jak je možné, že řada herců, které z té doby známe z jejich dobových šarží diblíků, mladomilovníků, tragédů, zvládaných až na ochotnické úrovni, se o dvacet-třicet let později mění v nezapomenutelné koryfeje nové vlny klasického moderního filmu let padesátých až sedmdesátých. Uvážíme-li navíc, že film byl realizován v obvyklých drakonických technických i časových limitech doby, obdiv a radost, kterou pociťujeme po jeho zhlédnutí, se mění v zasloužený obdiv. Vynikající, v mnohém oproti jejich dobovému kontextu atypické herecké výkony Haasův, Mandlové i Ferbasové doplňuje nenápadný debut Jiřího Hlinomaze (podle fyziognomie obličeje soudě možného příbuzného herce a naivistického malíře Josefa Hlinomaze) a pozoruhodně vyrovnaná, vzorně provedená kreace Saši Rašilova. Svěží, rychlým spádem probíhající nápaditý děj dotváří skvělý dojem z komedie, která si v době svého uvedení kladla nanejvýš skromný cíl: pobavit co nejdéle co nejvíc diváků. Cíl, který nejenže byl dosažen, ale i - jak se dnes ukazuje - také nadčasově překonán. ()
Ríša fantázie tu dostala poriadne zabrať hneď na začiatku. Koľko príbehov o falošnej morálke je v nových filmoch, a tento je asi jeden z prvých českých. Malý zmätok v identite osôb je klasická zápletka na tú dobu, a prináša pár vtipných momentov. Zvyšok je už len čakanie, ako sa to všetko vyvŕbi. Z trikovej stránky je zaujímavý úsmev kovovej sochy. –––– Fantazie je obluda, která mně mnoho pohltila. Fantazie je lidské zlo, které vede k neřestem, nemravnosti a k zločinu. –––– Koukejte, já mám sexepíl! –––– To koukáš, jak jsem ti to obrátila naruby! ()
Vzhledem k okolnostem vzniku geniální, anžto vznikl přes vánoce jako improvizace jen proto, aby provoz barrandovského studia nebyl přerušen a jeho zaměstnanci měli v době vrcholící hospodářské krize zajištěn příjem. Během týdne Haas s Fričem napsali scénář a během dalšího týdne ho natočili. Výsledkem je nesmrtelná komedie, mimochodem na svou dobu poměrně odvážná svým otevřeným výsměchem dobové prudérnosti, falešné morálce a pokrytectví. Komedie spolehlivě bavící i po pětasedmdesáti letech a stovkách repríz a to především díky skvělému scénáři, který je nejen inteligentní, ale odsýpá téměř nebezpečnou rychlostí a bez jediného hluchého místa, které by nebylo vyplněno vtípkem, hláškou nebo vynikajícím Hugo Haasem, jemuž dokonale sekundují Věra Ferbasová, Světla Svozilová a v menších rolích také Adina Mandlová a Saša Rašilov. A pokud se nějaký okamžik bez Haase či vtípku najde, tak jen proto, aby se divák mohl nadechnout a vzápětí pokračovat v další zběsilé jízdě komplikacemi způsobenými rozvernou dcerou, která vtrhne do Karasova příkladně mravného života. ()
Galerie (17)
Photo © Archiv TV Barrandov
Zajímavosti (10)
- Všetci členovia profesorovej rodiny nosia okuliare. Tento nápad si po rokoch vypožičali autori filmu Naše bláznivá rodina (1968). (Raccoon.city)
- Světla Svozilová (Karolína) zde hraje matku Adiny Mandlové (Eva). Ve filmu Život je pes (1933) hrály sestry. (Kulmon)
- Keď sa v roku 1958 konala obnovená premiéra, do kín sa vydalo takmer milión a pol divákov. (Raccoon.city)
Reklama