Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Profesor Antonín Karas je příkladem mravného života pro celé městečko. Je proto zvolen čestným předsedou Spolku pro povznesení mravnosti. A to vše až do okamžiku, kdy se nezván a nečekán zjeví v plné kráse jeho prohřešek z mládí v podobě téměř dospělé nemanželské dcery Věry, zvané Káčátko… Bláznivá komedie Mravnost nade vše byla natočena za zvláštních okolností. Na konci roku 1936 společnost AB neměla už žádný vhodný scénář k realizaci, a hrozilo nebezpečí přerušení práce. Režisér Martin Frič a všestranně nadaný Hugo Haas spolu s Otakarem Vávrou během týdne vymysleli scénář na námět J. Erbenové, který se vysmíval měšťácké prudérnosti. Martin Frič v Lidových novinách humorně vzpomínal, jak se dělal „film na rybu“: barrandovští zaměstnanci si tak mohli o vánočních svátcích přilepšit. Za další týden se film natočil s řadou známých herců. Hugo Haas si s chutí zahrál hlavní roli, profesorovu ženu Světla Svozilová, jejich dceru Adina Mandlová a Káčátko Věra Ferbasová. (Česká televize)

(více)

Recenze (172)

nash. 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k okolnostem vzniku geniální, anžto vznikl přes vánoce jako improvizace jen proto, aby provoz barrandovského studia nebyl přerušen a jeho zaměstnanci měli v době vrcholící hospodářské krize zajištěn příjem. Během týdne Haas s Fričem napsali scénář a během dalšího týdne ho natočili. Výsledkem je nesmrtelná komedie, mimochodem na svou dobu poměrně odvážná svým otevřeným výsměchem dobové prudérnosti, falešné morálce a pokrytectví. Komedie spolehlivě bavící i po pětasedmdesáti letech a stovkách repríz a to především díky skvělému scénáři, který je nejen inteligentní, ale odsýpá téměř nebezpečnou rychlostí a bez jediného hluchého místa, které by nebylo vyplněno vtípkem, hláškou nebo vynikajícím Hugo Haasem, jemuž dokonale sekundují Věra Ferbasová, Světla Svozilová a v menších rolích také Adina Mandlová a Saša Rašilov. A pokud se nějaký okamžik bez Haase či vtípku najde, tak jen proto, aby se divák mohl nadechnout a vzápětí pokračovat v další zběsilé jízdě komplikacemi způsobenými rozvernou dcerou, která vtrhne do Karasova příkladně mravného života. ()

Billie777 

všechny recenze uživatele

Jednoznačně jedna z nejlepších a nejvtipnějších prvorepublikových komedií, která je navíc neuvěřitelně nadčasová, takže se u ní zaručeně zasmějete i dnes. Člověk by až nevěřil, jak starý tento film je. Jako vždy výborný Hugo Haas a Věra Ferbasová v jedné ze svých nejlepších rolí. Nesmí se zapomenout ani na skvělou Světlu Svozilovou a Adinu Mandlovou v netypické roli "šedé myšky", která se ale s pomocí Verbasky "vyloupne" v krásnou slečnu. Vynikající je i "milovnice alkoholu" Baldová a smích Saši Rašilova. Dvojice Haas+Ferbaska byla ale v tomto filmu bezkonkurenční! ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

Při svém prvním seznámení s Hugem Hassem Ať žije nebožtík mě komediální výkon Hasse zaujal, ale film samotný mě z dnešního pohledu už zrovna dvakrát neoslovil. Druhé setkání po čase dopadlo v tomto ohledu o něco lépe. Hlavně začátek s puritiánsky přednášejícím Hassem, jeho vyčiněním dětem, že mají fantazii a nápadem udělat mu bistu vypadal velmi slibně a zábavně. To bylo skvěle. Pak když přišlo odhalení dávného profesorova hříchu z minulosti v podobě nemanželské dcery slibovalo to další zábavu, navíc, když se dcera přistěhovala jako vychovatelka rovnou k němu domu. A přineslo to spíše jen takový neurážející pamětnický průměr, kdy některá místa již zestárly, některá se povedly, ale některá  hluchá místa (i třeba jen s hudbou bez dailogů) přece jen vzhledem k úvodu trochu zamrzí.. Adina Mandlová se mi navíc do role zakřiknuté dívenky moc nehodila a Věra Ferbasová tak nějak neinteligentně předváděla to co, později inteligentně předváděla Nataša Gollová (jak trefně poznamenala jedna dobová kritika.) Z herců tedy opět hodně ční samotný Hass, který se mi opět hodně líbil a roli pokryteckého profesora si skvěle užil. Ale ještě alespoň Václav Rašilov jako rozesmatý doktor nebyl špatný.Určitě překvapí na tu dobu docela ustěpačné a odvažné myšlenky, které vyvrcholí v závěrečném profesorově monologu, o tom co je doopravdy mravé, který mě zaujal a dobře to zakončil. To se mi opět hodně líbilo- Leč i tady cítím, že i přes skvělého Hasse Fričovo nejlepší období příšlo až s Novým a Gollovou. Mravnost relativně příjemně pamětnicky potěšila, neurazila a u toho bych zůstal v podobě smířlivých tří hvězdiček, plus se speciální pochvalou za závěrečný monolog. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Velevážený profesor Karas, ztělesnění ideálu morálky, rád blízkým káže vodu, zatímco v mládí pochlastával víno. Chce po svém okolí, aby se stalo vzorem ctnosti, ale přítomnost vlastního levobočka ženského rodu pod vlastní střechou dává tušit, že image zarputilého nechybujícího ochránce dobrých mravů by mohla být záhy zničena. Je to neodolatelně pokrytecká podívaná. ()

Pete 

všechny recenze uživatele

Zápletka se točí kolem Haase, který nechce dřívější nemanželskou dceru přiznat svojí nové "mravopočestné" rodině. Frič to celé kočíruje levou zadní se svou pověstnou lehkostí, a já se znovu ptám: Opravdu nelze i dnes, pravda v jiném století a zcela odlišných podmínkách, natočit něco tak krystalicky čistého, naivního, a přesto nesmrtelně vtipného? ()

Galerie (17)

Zajímavosti (10)

  • Martin Frič, Hugo Haas a Otakar Vávra napísali scenár za 14 dní. (Raccoon.city)
  • Karolína Karasová (Světla Svozilová) se zmíní, že ji její manžel naposledy políbil na její svátek a to 15. března. Karolína má však svátek 14. července. (KM Phoenix)

Reklama

Reklama