Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Profesor Antonín Karas je příkladem mravného života pro celé městečko. Je proto zvolen čestným předsedou Spolku pro povznesení mravnosti. A to vše až do okamžiku, kdy se nezván a nečekán zjeví v plné kráse jeho prohřešek z mládí v podobě téměř dospělé nemanželské dcery Věry, zvané Káčátko… Bláznivá komedie Mravnost nade vše byla natočena za zvláštních okolností. Na konci roku 1936 společnost AB neměla už žádný vhodný scénář k realizaci, a hrozilo nebezpečí přerušení práce. Režisér Martin Frič a všestranně nadaný Hugo Haas spolu s Otakarem Vávrou během týdne vymysleli scénář na námět J. Erbenové, který se vysmíval měšťácké prudérnosti. Martin Frič v Lidových novinách humorně vzpomínal, jak se dělal „film na rybu“: barrandovští zaměstnanci si tak mohli o vánočních svátcích přilepšit. Za další týden se film natočil s řadou známých herců. Hugo Haas si s chutí zahrál hlavní roli, profesorovu ženu Světla Svozilová, jejich dceru Adina Mandlová a Káčátko Věra Ferbasová. (Česká televize)

(více)

Recenze (169)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Ve všeobecném předvánočním shonu bylo tehdy (1936) na Barrandově nezvykle klidno. Všechny filmy, které měly být natočeny, dávno brázdily plátna českých kin, a tak pojednou nebylo do čeho píchnout. Ale bez práce nejsou koláče. Proto početný barrandovský ansámbl, od osvětlovačů po maskérky, doslova přemluvil režiséra Maca Friče k realizaci ještě jednoho filmu, který by byl jaksi mimo plán. Frič byl zpočátku touto neočekávanou prosbou poněkud zaskočen, ale záhy se společně s mladým a ambiciózním Vávrou sešel nad scénářem o pokryteckém mravokárci, jehož rodinná mohyla obávaného strážce maloměstské morálky je náhle rozmetána příchodem rozpustilé nemanželské dcerušky. Je nasnadě, že tato vděčná komediální role byla bez váhání přisouzena fenomenálnímu Haasovi, který svého tajnůstkářského hříšníka vybavil pestrou paletou nejrůznějších charakterových proměn vycházejících ze šťavnatého situačního humoru i pronikavě přesných dialogů. Na stejné délkové vlně je unášena také postava zapovězeného "kačátka" (alias Ferbasové), které v rafinovaném přestrojení za upjatou vychovatelku dokonale rozmetá zkostnatělé zásady svého nezdárného tatíčka. U Adiny Mandlové se jedná o výjimečný experiment, jehož důvod je nadmíru zřejmý – být alespoň na okamžik za ošklivku. Výsledek? Dokonalý. A nad tím vším se klene nezaměnitelný a nezastavitelný smích Saši Rašilova. Narychlo improvizovaný film nakonec pány direktory polekal natolik, že premiéra byla z "rizikových" důvodů raději odsunuta do vzdáleného prostějovského kina. Tam se Fričova třeskutá komedie setkala – pochopitelně – s mimořádným diváckým ohlasem, takže dál už nebylo o čem. Mravnost nade vše, film plný zdravého ironického humoru, který neškodí v jakémkoli množství navzdory své poněkud pejorativní nálepce ("film na kapra") dokazuje, že geniální scénáře mohou vzniknout doslova přes noc. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Ono by se to s tou morálkou nemělo zase až tak přehánět. Všeho totiž moc škodí a všechno se má brát s mírou. Pak se člověk nemůže divit, když to takhle dopadne. Na Hugo Haase se krásně koukalo. Chvilkami byl děsně roztomilý. Takové postavy jako byla tahle mu šly parádně. Byl výborný. Ráda se k tomuto filmu neustále vracím. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v květnu 2020. Film Mravnost nade vše je satirickou taškařicí. S elánem si dobírá maloměšťáckou prudérnost, i s tím ostentativně bdělým dozorem nad zdárným procesím společenské mravopočestnosti. Přesto, nebo právě proto stále naráží jen na další předsudky mravního charakteru. Nezapomíná se ani na melodramatickou spotřebu filmového publika. Mravnost nade vše je škádlivé a uvolněně nadnesené filmové dílo, dochází zde k ladné choreografické součinnosti. Je to hřejivé a laskavé, naplno těžící z charismatu laskavého klauna a jedinečného slovního žongléra. Martin Frič, společně s pány Otakarem Vávrou a Hugo Haasem, představil lehký a svěží filmový výtvor, který dodnes dokáže pobavit a rozesmát. Hvězdou satiricky společenského klokotání příběhu je Antonín Karas (velmi příjemný Hugo Haas), vysokoškolský profesor a čestný předseda Spolku pro povznesení mravnosti. Hlásný amplion společenské morálky, do této pozice byl nenápadně zavát kdysi uzavřeným sňatkem, je dohnán a stíhán pečlivě skrývaným tajemstvím minulosti. Etika morálky ve službách pokrytectví dostává za vyučenou. Hlavní ženskou postavou je Věra Gregorová (příjemná Věra Ferbasová), profesorova nemanželská dcera a nová guvernantka jeho legitimních potomků. Lidská bytost se započala hlásit o ta svá nejzákladnější příbuzenská práva, studu i strachu navzdory. Významnou postavou je Karolína (zajímavá Světla Svozilová), profesorova věrná manželka. Ona je tou tichou silou, která manželovo morální ctění dostala na současnou úroveň zcela zaslouženého společenského významu. Přirozenost se sváří s výchovou. Významnou postavou filmu je Eva (zajímavá Adina Mandlová), profesorova legitimní dcera. Její život začíná určovat láska a lechtivé mrazení v podbřišku, bigotní mravopočestnost je tak objevování života na překážku. K výraznějším postavám zde patří také MUDr. Jílovský (příjemný Ladislav Boháč), rodinný lékař. Omamná vůně ženskosti zasáhne jeho vnitřní svět. Protože se neubrání stopám mravního pohoršení, je to on, kdo způsobí komplexní katarzi. Z výraznějších protagonistů je tady taktéž Ivan (zajímavý Jiří Hlinomaz), profesorův synáček. Je nejbezstarostnějším členem Karasovy rodiny, vždyť na svodech lásky lze také slušně vydělat. Z dalších rolí: profesorův nejlepší kamarád, důvěrník i jeho advokát JUDr. Mach (Saša Rašilov st.), autor bohulibého památníku mravnosti s lehkou melodramatickou vsuvkou, sochař Konrád (Mirko Eliáš), Karasovic služka Madla (Marie Ježková), jednatelka Spolku pro povznesení mravnosti s alkoholovým problémem Drážná (Zdeňka Baldová), či další a morálně odchýlené členky Spolku pro povznesení mravnosti Roubalová (Marie Ptáková) a Nyklasová (Milada Gampeová). Mravnost nade vše patří k těm nejpřehrávanějším pamětnickým filmům na českých televizních obrazovkách. Je to milé, lehce osvěžující dílko s laskavým klaunem v rozkošném zmatení jeho dosavadního způsobu života. Zábavné. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Promiňte prosím udělalo se mi poněkud little šoufl..:-) Haas byl pan "Herec" a v podstatě až na Ferbasku hrál v tomto filmu v své velké sólo. Velice dobrý satirický snímek, řekl bych že v mnoha ohledech dokonce silně nadčasový film, s velice ukázněnými a soustředěnými hereckými výkony, perfektním humorem, dialogy a ukázkovými komickými scénami (viz voňavka atd). ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Veľmi milá komédia, v ktorej sledovať humorné výkony Huga Haasa je pôžitok. To čo sa má odhaliť je kapánek naťahované, ale pri celkovej stopáži to až tak nemrzí. Čo zamrzí sú teatrálne výkony rodinky keď plače nad svojim otcom. Hugo Haas je bezpochyby skvelý komik, ktorý sa, podobne ako vo filme Život je pes, vyžíva vo vykľučkovaní zo zapeklitých situácií. A ja mu to žeriem. Záverečný monológ - A položil jsem si sám otázku, co je to vlastně mravnost? - je perfektný. "Rozhodně není mravné předstírat, že jsem dojat svojí vlastní mravopočestností, ale je rozhodně mravnejší se přiznat, že mám sentimentální opičku z čistého rumu... Jamaica. A nevěřte tomu, že dlouhé sukně znamenají vždycky mravnost. Někdy třeba jen přikrývají křivé nohy." ()

Galerie (17)

Zajímavosti (10)

  • Karolína Karasová (Světla Svozilová) se zmíní, že ji její manžel naposledy políbil na její svátek a to 15. března. Karolína má však svátek 14. července. (KM Phoenix)
  • Tomuto filmu se říkalo "film na rybu", byl totiž natočen během Vánoc uprostřed krizových 30. let jako zakázka štábu na přilepšenou. Okolnosti vzniku filmu se zdály společnosti AB Barrandov natolik pochybné, že film promítali nejdřív v Prostějově. Teprve po velkém úspěchu, který sklidil, ho nasadili i v Praze. (Stegman)
  • "Mravnost nade vše" ve filmu vysloví Hugo Haas osmkrát. (Siriuss)

Reklama

Reklama