Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V divácky úspěšné komedii Martina Friče z roku 1941 se rozvíjí nápad, později mnohokrát použitý: autor pokleslé detektivní literatury Karel Kryšpín je nečekaně konfrontován s vlastním výmyslem – v tomto případě se svým románovým hrdinou, lupičem – gentlemanem Fredem Flokem. Fred Flok se nečekaně objeví v Kryšpínově bytě a jeho zatím poklidný život dostane nečekané obrátky. Zaplete se do krádeže peněz a drahého šperku, bojuje s bandou zločinců a ochraňuje bezbrannou dívku. Zkrátka má možnost vyzkoušet si na vlastní kůži všechny ty nesmysly, jimiž týden, co týden krmí čtenáře laciných sešitových detektivek… Na snímku se scenáristicky podíleli Josef Gruss a Karel Steklý a objevily se v něm hvězdy své doby, a to především Ladislav Pešek, Otomar Korbelář, Jaroslav Marvan a Adina Mandlová. Zazněly v ní písničky "Sám já chodívám rád" a "Každý musí někdy něco mít" od Emana Fialy, které zpíval R. A. Dvorský a Lišáci. (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Co…co to bylo?!“ - „Toho si nevšímejte, to je Robert. Pronásleduje mě už ze Stockholmu, to už je tak jeho zvyk, aspoň 2 rány denně po mně musí vypálit. Víte, že by mi to chybělo, kdyby si po mně jednou nestřelil?“ No, parodie…film si ze „zesměšňovaného“ nestřílí tak (moc), jak by mohl a žánr (a já jako divák) žádal. Humor obstarává spíš situační komika a pár hlášek. Naštěstí je tu v tomhle ohledu na čem stavět. Stejně tak v případě herců. Ustrašený Pešek spolu se suverénním Korbelářem jsou sehraní a zábavní. Ovšem v případě jiných se tu minimem prostoru až trestuhodně plýtvá jejich komediálním talentem, mám na mysli hlavně Filipovského, Hrušínského a Fialu (ten se sice postaral o pěknou hudbu, ale jeho štěk o 1 scéně se snad ani nedá považovat za roli). Podobně rozpačitý jsem z podivně useknutého závěru (v případě romantické linky i „případu“ samotného). Končím na slabších 4*. „Vy máte revolver?“ - „Ano, mám revolver. Totiž…“ - „A to vy jen tak střílíte oknem na ulici?“ - „Občas.“ - „Aha. Kvůli uklidnění?“ - „Kvůli uklidnění.“ ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Věčně zelená situační komedie, nebo spíše parodie, vysmívající se falešnému světu hrdinů levných dobrodružných románků. Vyniká především brýlatý Ladislav Pešek v hl. roli spisovatele Kryšpína. Detektiv Jaroslav Marvan v dlouhém koženém kabátu, mě zde svou vizáží spíše připomínal gestapáckého vyšetřovatele, ale to je věc názoru. Adina Mandlová zde byla nicméně velmi okouzlující. Scéna fiktivní rvačky v hospodě byla vskutku originálně pojata. Zpívající R. A. Dvorský ve svém nepřekonatelném podání zazpíval Fialův a Grussův šlágr "Sám já chodívám rád", který teprve navodil tu správnou atmosféru. Skvělý film, pěkná hudba, dobře sehrané herecké party, ale hlavně ta úžasná noir atmosféra od samého začátku až po svůj konec. ()

Reklama

blackrain 

všechny recenze uživatele

Spíše bych řekla těžký život spisovatele Kryšpína než dobrodruha, ale na druhou stranu by spisovatel měl mít dobrodružnou duši, když dokáže svou postavu uvrhnout do nebezpečí. Kryšpín píše romány s lupičem gentlemanem, Fredem Flockem. Jednoho krásného dne navštíví Kryšpína noblesní a elegantní muž . Ten o sobě tvrdí, že je Fred Flock. Spisovatel se tak zaplete do světa zločinu. Zažije na vlastní kůži to, o čem tak vášnivě psal. Rozehraje se kolotoč pronásledování, únosů, rvaček a záměn kriminálních živlů. Všechno skončí tím, že spisovatel po Fredovi vystřelí. Všechno není takové jak se může zdát. Ladislav Pešek předvedl výborný herecký výkon. Jeho spisovatel je moc zajímavá figurka a co je potom schopen udělat. Těžký život dobrodruha je prostě hodně povedená parodie na kriminální filmy, která má spád. Líbil se mi spisovatelův byt, který byl pěkně udělaný a takový členitý. Zkrátka a dobře, jsem si film užila. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Malá exkurze do světa zločinu. Lidé s příliš bujnou fantazií musí počítat s tím, že jim jejich okolí, až dosud trpělivě přihlížející těmto pošetilým hnutím mysli, jednou nastaví zrcadlo. A pohled je to věru nepříjemný. Facka, kterou uštědří Fred Flok svému duchovnímu otci, naivnímu spisovateli stejně naivních detektivních příběhů, znamená konec všem iluzím. Pacient je vyléčen. Definitivně. A český film začíná opatrně koketovat s parodií. Frič sestavil vynikající manšaft a zároveň si dal záležet na fešném vizuálu, který svým stylem a atmosférou připomíná skutečné noirovky. Pešek je v roli bezbranného Crispena okouzlující, nechává svého roztomilého bambulu projít všemi nástrahami sofistikovaného situačního humoru, v jehož tenatech uvízl jak lapený zajíc. U Korbeláře, jehož charismatický zjev i hlas jej přímo předurčují pro hrdinu bez bázně a hany, tedy pro, jak se říká, muže s tajemstvím, jde o jasnou trefu přímo do černého. Adina Mandlová tu, kromě jiného, upozornila na svůj fatálně nedoceněný komediální talent, Marvanův policejní komisař, který jako by z oka vypadl elitním členům londýnského Scotland Yardu, naopak předestírá hercovu pozdější pestrou galerii mužů zákona. Co ovšem vytváří z tohoto filmu nadčasovou a prudce elegantní záležitost, jsou nestárnoucí melodie Emana Fialy v čele s dobovým evergreenem Sám já chodívám rád v osobité interpretaci legendárního R. A. Dvorského. Kdo by si právě tehdy, uprostřed válečných dnů, pomyslel, že jednou bude parodie náležet k prestižním vrcholům československého filmu. Ale ještě dřív než plátno ovládl Limonádový Joe a další známí protagonisté, vynořil se odkudsi z šera a cigaretového dýmu tajemný lupič Fred Flok, aby udělil důkladnou lekci důvěřivým čtenářům šestákových detektivek. ()

dyfur 

všechny recenze uživatele

moja zaujímavosť: Otomar Korbelář vo svojej autobiografii uviedol, že filmovanie bolo plné improvizácii. Väčšinu z nich režisér Martin Frič akceptoval, jednu, ktorá bola podľa Otomara najlepšia, však zamietol. Jednalo sa o scénu, kde si mali podľa scenára Karel Kryšpín (Ladislav Pešek) a komisár Niklas (Otomar Korbelář) navzájom vymeniť pohľady, namiesto toho si vymenili pohľadnice, ktoré si vopred pripravili do náprsných tašiek. (dyfur) ()

Galerie (11)

Zajímavosti (11)

  • Originálna a pôvodná fotoska z filmu vydaná distribútorom filmu a určená na propagáciu na nástenku v kine v dobrom stave ale horným a ľavým okrajom odstrihnutá sa objavila na jednom antikvariátnom českom webe v hodnote 299 Kč. Originálny filmový plagát z roku 1941 sa vydražil na inom českom webe v cene 6302 Kč. (Raccoon.city)
  • Otomar Korbelář sa v určitej časti filmu predstavuje ako ing. Benda, konštruktér firmy Tresoria. Tresoria bola v skutočnosti česká firma vyrábajúca trezory. Založená bola v roku 1879 v Prahe ako jedna z prvých tovární ohňovzdorných pokladníc v Čechách. Zanikla znárodnením v roku 1948. (Raccoon.city)
  • Film mal premiéru 28. 11. 1941 v pražských kinách Adria a Kapitol. V kinách sa kvôli veľkému záujmu premietalo až 3 týždne, čo bolo v čase protektorátu nezvyčajne dlho. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama