Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tři barvy: Bílá - tak se jmenuje druhý film z volné filmové trilogie, který natočil polský režisér Krzysztof Kieślowski. Polák Karel Karel a jeho francouzská manželka Dominique stojí před rozvodovým soudem v Paříži. Soud uzná manželčiny argumenty a rozvede je. Karel tímto okamžikem přichází o vše: o svou velkou lásku, o manželku i kadeřnický salón, do kterého vložil své celoživotní úspory, talent a řemeslnou šikovnost. Bez peněz, bez dokladů, hledaný policii pro údajné žhářství, marně hledá způsob, jak se vrátit do vlasti. Ve snaze vydělat si alespoň pár franků koncertuje v podchodu metra na hřeben a zde se také seznámí s tajemným krajanem Mikolajem, který mu nabídne práci placeného zabijáka. Jen díky němu se Karel nakonec dostává do Polska, ukrytý v obrovském cestovním kufru. Doma soustředí všechny své síly k jedinému cíli: rychlému zbohatnutí. S pomocí peněz a důmyslného plánu chce Dominique přilákat z Paříže do Varšavy, aby se jí konečně mohl pomstít? Kromě satiry na dobové poměry v Polsku je film i hořkou výpovědí o mezích komunikace mezi lidmi, o individuální samotě a stavu dnešní společnosti. Hlavní postavy ztělesnili Zbigniew Zamachowski (Ohněm a mečem) a Julie Delpyová (Evropa, Evropa, Homo Faber). Film vznikl ve francouzsko-polské koprodukci v roce 1993, byl rok později oceněn Stříbrným medvědem na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (160)

swed 

všechny recenze uživatele

Kieslowskeho prostřední část Tří barev je v hodně směrech netypická. Především není tak režisérsky výrazná (méně poetiky) a místy disponuje humorem. Ten je v některých scénách osvěžující, ale jindy působí zbytečně, a to především v kombinaci s podnikatelskou satirou, která mě bohužel neoslovila (právě v těhle místech film začíná působit lehce obyčejně). Naopak se mi líbilo několik nenásilných reminiscencí na první Modrou (už se těším čím mě překvapí Červená). Vezmu-li to kolem a kolem, je pro mě Bílá povedený film, i když možná trochu nenápadný, ostatně jako barva sama. 9/10 ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nemůžu říct, že bych ten vztah toho polského instalatéra Jacka a francouzské femme fatale Dominique, nějak pochopil. Jako uznávám, že láska dokáže být svině, ale tady to vysloveně dostávala takovou novou neotřelou, dosud neobjevenou, dimenzi. Celkově se ale jedná o vztahově nesmírně zajímavý snímek, kde vyvrcholení celého námětu přichází se závěrem, který se v podstatě povedl. Pro ono vztahové nepochopení ale zůstávám u slušných tří hvězd. ()

Reklama

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Druhá časť z trilógie troch farieb, Biela, je u mňa o čosi slabšia. Nie, že by to bolo zlé, no priklonenie sa ku komédií mi v tak depresívnom námete úplne nesadlo, no inak som bol spokojný. Opäť nádherná, citlivá kamera, kvalitný scenár podaný realistickou formou (paktovanie z pozemkami a katastrom je naozaj obšírna téma), to všetko ma u Kieślowského dostáva, Snímka nepriamo nadväzuje na prvú časť a s novými postavami zachytáva posadnutosť láskou, nádejou pre lepší život a sociálne štruktúry v post-komunistickom Poľsku. ()

vanadium 

všechny recenze uživatele

Nejslabší článek Kieslowskeho trilogie. Oproti Červené a Modré se mě tento příběh příliš nedotknul, nemá ani tak sofistikovaný, symbolický a hluboký děj. Rovněž použití bílých prvků v záběrech bylo nepostačující a nebylo tak bijící do očí jako v případě Červené. To ovšem nic nemění na tom, že se jedná o velmi kvalitní film pojednávající o lásce, odkopnutí a pomstě právě prostřednictvím oné lásky. Rovněž je to film lehce si pohrávající s historickými souvislostmi, jejichž zpracování divák historie znalý jistě ocení. ()

classic 

všechny recenze uživatele

...AKO sa z neúspešného STROSKOTANCA Karola v Paríži, stáva mimoriadne úspešný BIZNISMEN KAROL doma vo Varšave, inak to, že sa vôbec dostal domov, tak za to sa môže poďakovať jedine „Mikulášovi” , ktorý ho prepašoval vo veľkom, 75 kilogramovom kufri... “A od toho SANTA CLAUS aj je, teda nosí všelijaké, živé i neživé darčeky” . Otázka za milión ? Ako sa najlepšie vypomstiť svojej bývalej manželke ? Zinscenovať vlastnú smrť, pohreb, na ktorom by mala dotyčná plakať, ak ju bude „nebožtík” tíško, malým ďalekohľadom pozorovať. Panuje tu tak trochu, zvrátený, morbídny - čierny humor, ktorý funguje na 100 % ! Len pri spätnom pohľade, mi film absolútne nič strhujúce nepriniesol, iba intenzívnu snahu hlavnej postavy, čo sa tak nejak snaží dostať svojej EX do nohavičiek. Škoda, pretože za tým všetkým stojí nik iný, ako renomovaný POLIAK Krzysztof Kieślowski. Ešte dávam jasnú šancu poslednej z farieb - RED. Pevne verím, že sa to bude niesť v inom duchu. PS : Na sekundu sa tu mihne francúzska krásavica Juliette Binoche, ktorú ani nie je poriadne vidieť. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (7)

  • Juliette Binoche a Florence Pernel, tedy hvězdy Kieslowského filmu Tři barvy: Modrá si oba ve filmu zahráli epizodní roli. (pUnck)
  • Téměř každý záběr ve filmu obsahuje alespoň jeden bílý objekt. (pUnck)

Reklama

Reklama