Režie:
Krzysztof KieślowskiKamera:
Jacek PetryckiHudba:
Krzysztof KnittelHrají:
Jerzy Stuhr, Małgorzata Ząbkowska, Ewa Pokas, Stefan Czyżewski, Jerzy Nowak, Tadeusz Bradecki, Marek Litewka, Bogusław Sobczuk, Krzysztof Zanussi (více)Obsahy(1)
Nahlédnutí do vlastní duše přes oko kamery. Jeden z vrcholů polského Kina morálního neklidu... Ve filmu Amatér Kieślowski dokonale využil vlastní dlouholeté zkušenosti z natáčení dokumentárních snímků. Formálně strohé dílo s mnohými významovými podtexty vypovídá o probuzení člověka z dřímoty šedivého nenáročného života a zároveň o ztrátách, které toto rozběhnutí se k novým, dosud netušeným hodnotám přináší. Film vypráví o nijak výjimečném třicátníkovi, pro kterého je osudové setkání s kamerou výzvou k zamyšlení nad svým životem. Přístroj ho doslova přinutí vidět skutečnost v nové perspektivě, ostře a kriticky. Jeho závěrečná zpověď do vlastní kamery svědčí o tom, že vidí ve svém životě smysl a bere za něj odpovědnost. Sám Krzysztof Kieślowski říká: „Kamera nutí hrdinu definovat sama sebe. Naivka z Wielic začal tím, že chtěl kamerou zachytit rodinné chvíle a končí náročným výkladem světa, dokonce sebeinterpretací.“ Na strhující podobě filmu má výrazný autorský podíl vynikající Jerzy Stuhr v hlavní roli. (Česká televize)
(více)Zajímavosti (8)
Josh Safdie
- V roce 2022 se zúčastnil slavné ankety, kterou každých deset let připravuje britský časopis Sight and Sound. Přední světoví odborníci v ní sestavují žebříček stovky nejlepších filmů všech dob. Josh Sadfie dal své hlasy těmto deseti snímkům: Mafiáni (1990), Remorques (1939), Horečka sobotní noci (1977), Detail (1990), Kramerová versus Kramer (1979), Zloději kol (1948), Danny Rose z Broadwaye (1984), Amatér (1979), Noc a město (1950), Gloria (1980). (NIRO)
Julie Delpy
- V roce 2022 se zúčastnila slavné ankety, kterou každých deset let připravuje britský časopis Sight and Sound. Přední světoví odborníci v ní sestavují žebříček stovky nejlepších filmů všech dob. Julie Delpy dala své hlasy těmto deseti snímkům: Pravidla hry (1939), Amadeus (1984), West Side Story (1961), Vlasy (1979), Cléo od pěti do sedmi (1962), Sunset Boulevard (1950), Na sever Severozápadní linkou (1959), Pohrdání (1963), Amatér (1979), Minnie a Moskowitz (1971). A jako svého druhu "čestná uznání" zmínila ještě další filmy, které se jí do desítky nevešly: Bitva o Alžír (1966), Černý Orfeus (1959), Banda pro sebe (1964), Krátký film o lásce (1988), Bezstarostná jízda (1969), Přelet nad kukaččím hnízdem (1975), Závrať (1958), Někdo to rád horké (1959), U konce s dechem (1960). (NIRO)
Bez konce (1985)
- Krzysztof Kieślowski později o filmu prohlásil, že spoluscenárista Krzysztof Piesiewicz ho přiměl k tomu, aby si uvědomil, jak jsou v jeho filmech zobrazovány ženy: „V Polsku jsem býval strašně kritizován za to, že dělám z žen ploché postavy bez rozměru a bez pochopení podstaty ženskosti. V Personálu (1975) nebyly prakticky žádné ženy. V Spokóju (1976), v Amatérovi (1979) a v Jizvě (1976) pokud tam byly, byly velmi špatné. V Náhodě (1981) byly ženy vlastně jen životní družky hlavního hrdiny. Možná právě proto mě napadlo, že natočím film o ženách z ženského pohledu.“ (Bush13)