Režie:
Maja MilošScénář:
Maja MilošKamera:
Vladimir SimicHrají:
Isidora Simijonovic, Vukasin Jasnic, Sanja Mikitisin, Jovo Maksič, Monja Savic, Katarina Pesic, Sonja Janicic, Jovana Stojiljkovič, Vladimir Gvojic (více)Obsahy(1)
Radikální film chladnokrevně zachycující život dospívající dívky v současném Srbsku provokuje nejen explicitními sexuálními záběry, ale především pokládá otázku, jak moc ovlivňují nastupující generaci digitální revoluce a proměny tradičních hodnot. Srbský film KLIP je čerstvým vítězem prestižního rotterdamského festivalu, kde zaujal především silou a autentičností své výpovědi. Příběh šestnáctileté Jasny, která se snaží definovat své místo ve světě a dospět, je totiž na samé hraně toho, co o dnešních teenagerech chceme vědět. Jasna je bezhlavě zamilovaná do o něco staršího Djoleho, ale jejich vztah je spíše než na romantických procházkách založen na divokých mejdanech plných drog, alkoholu, rozvášněného balkánského popu, násilí a sexu, který si natáčejí na mobilní telefony, ostatně stejně jako celý svůj život. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (312)
Můj první srbský film! A jsem velice zkalmaný! Opravdu, ale opravdu jsem neměl ve filmu nikoho rád. Jasna je děvka , která kašle úplně na všechno kromě sebe, jako její hloupé věčně sjeté kamarádky. Djole je idiot jako jeho chlastající kamarádi a všechno si to natáčí na blbej mobil. Řekl bych, že film ani nešokuje tak explicitnímy scénami, jako myšlenkou, jestli se opravdu tak chovají náctiletí v Srbsku, tak je tahle země jen jeden velký bordel. Ale určitě si režisérka Maja Milos něco málo poupravila. Takže se nemusíme hned pobuřovat :) Ale co mi vážně vadilo, je fakt, že se ten "klip" za celou dobu nikam neposune, žádná snaha udělat něco jinak, někam směřovat. 100 minut se furt propírá jedno a to samý bez cíle, Jasna udělá cokoli pro chlapce v péřovce, který na ní kašle, pak se sjedou na party, užijou si a pořád dokola. Možná je Klip surový dokument, ale mě tedy vskutku nedostal a nelíbil se mi... ()
Uznávám, že místy mohli tvůrci s odvážností některých záběrů ubrat, ale možná by pak nebyl výsledný "atak" na diváka tak citelný. Každý se s životní tragédií vyrovnává po svém a pokud někoho něco takového zastihne ještě v dospívání, bývá dopad o to tvrdší. Počáteční snaha o únik před realitou prostřednictvím sebedestrukce byla na moment roztříštěna pro mě asi nejemotivnější scénou filmu v rámci vývoje hl. postavy, kdy její vnitřní boj otočí o 180° (dětský domov) - 85% [47. MFF Karlovy Vary]. Zajímavý komentář: Deschain, Marigold ()
Moralizujúce komentáre a súdy typu: tá dnešná mládež nemá hodnoty, morálku a zaujíma sa len o párty, chľast a sex sú poväčšinou mimo. Pretože stačí sa porozprávať s rodičmi, ich vrstovníkmi, kolegami v práci, či spomenúť si na vlastnú pubertu a na to, čo pútalo myseľ drvivej väčšiny vtedajších 14-16. ročných a aké mal kto túžby. Akurát mobilov nebolo a všetky drogy sa zliali do alkoholu a trávy. "Prínos" Klipu je v zameraní sa na zmenu formy: o čom sa pred rokmi len klebetilo cez prestávky sa dnes nakrúti na mobil. Striedajú sa tu zrnité momentky s kvalitnými zábermi. Linka rodičovskej ignorancie neveľmi šokujúca - je totiž pomerne typická pre tento vek. V kontexte filmu zaujali pesničky a najmä ich texty. ()
Bacha! Komentář je jeden velký spoiler. Ne, tak tohle neberu. Chápu že ta holka byla nešťastná, protože ji umíral táta, ale že by tohle byl důvod k tomu chovat se jak kráva a kurva v jednom... Jestli takhle vypadá mládež v Srbsku, tak jsem rád, že žiju, kde žiju. Na jednu stranu je to syrově a dost realisticky natočená zpověď, na druhou stranu je to ale film, ve kterém nechápu absolutně nikoho. Asi možná proto, že žiju v malinko jiných poměrech. ()
Snímek Maji Miloš šokoval diváky nejen rotterdamského festivalu explicitními sexuálními scénami a krutostí každodennosti mladých z periferie Bělehradu. Hlavní hrdinka Jasna utíká od rodiny a těžce nemocného otce do kolotoče večírků a divokých sexuálních zkušeností. Objektem jejího zájmu je o něco starší Djole, dokonale naplňující (nejen) balkánský archetyp silného macha a alfa samce, stejně jako Jasna přijímá vzorec lascivní vyzývavé ženy, se kterým je konfrontována i díky zpěvačkám srbské taneční hudby. Nejde o to, že by byli hrdinové bezcitní, Jasna projevuje při praxi v sirotčinci i přes drogový rauš dávku empatie, Djolo se během náhodného setkání s Jasninou rodinou chová jako vzorný syn nejlepší kamarádky dívčiny matky. Mládí odkojené akčními filmy a pornem však na city nehraje, nasazuje masku surovosti, a tak je i happy end Klipu zakamuflován ránou pěstí a tekoucí krví. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (9)
- Pri nakrúcaní sexuálne explicitných scén využívali aj dvojníkov, protézy či efekty a všetko bolo dokonale dopredu naplánované. S rodičmi detí, ktoré hrajú vo filme, sa režisérka rozprávala veľmi úprimne a všetko s nimi do detailov prebrala. (Sufferer)
- Ruská premiéra filmu mala byť 30. augusta 2012, avšak jeho premietanie zakázalo Ministerstvo kultúry, ktorému prekážalo vulgárne vyjadrovanie sa jeho hrdinov, to, že užívajú drogy a alkohol a v neposlednom rade „pornografické“ zobrazenie sexu medzi neplnoletými protagonistami snímky. Za tento krok si ministerstvo vyslúžilo obvinenia z cenzúry. (Sufferer)
- Veľký rozruch vyvolali scény, v ktorých sa neplnoletí hrdinovia Klipu oddávajú sexu. Obvinenia z pornografie však režisérka Maja Milos odmietla a popísala slovami: „Nemravné by pre mňa bolo neukázať to. Nakrútila som film o tínedžeroch, všetkých ich baví sex a je to základná vec, o ktorej rozmýšľajú. Neukázať to by bolo klamstvom.“ (Sufferer)
Reklama