Režie:
Martin LundScénář:
Martin LundKamera:
Morten Halfstad ForsbergHrají:
Henrik Rafaelsen, Janne Heltberg, Anne Ma Usterud, Tov Sletta, Kim Eidhagen, Per Kjerstad, Tore Sagen, Solvei Grimen Fosse, Terje Ranes, Ågot Sendstad (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Pětatřicátník Henrik (Henrik Rafaelsen) plánuje usadit se v novém domě se svou těhotnou přítelkyní Tone (Janne Heltberg) a najít si novou práci. Henrik má ale dost dětinské kamarády, se kterými nechce přerušit kontakt. Je Henrik připravený zříct se nezodpovědných radovánek a vyrůst z chlapce v muže? (Film Europe)
Videa (1)
Recenze (65)
Mer eller mindre mann je film o Henrikovi což je typ člověka kterýmu jsou bližší kamarádi nic nedokáže brát vážně a když už nastane nějakej vážnější problém uteče se schovat pod mámina křídla. Je to člověk kterej není absolutně připravenej a schopnej žít normální partnerskej život natož pak vychovávat dítě. Jeho přítelkyně Tone byla snad světice a v určitým směru musela být buď naprosto blbá nebo naprosto naivní jestli čekala v nějakou změnu. No nevím jestli je tohle film kterej si zasloužil Křišťálovej glóbus(k tomu výstižnej komentář uživatel(ka) lenuse). Každopádně za tip patří dík HorrFimu. 3hvězdy. ()
Ak by takýto film vznikol v našich končinách, od prekvapenia by som dal 4-5 hviezd. No v kontexte škandinávskej, ergo svetovej kinematografie to je priemerný film. Je to typický malý, nízkonákladový film, ktorý napriek svojej autenticite a dobrých hereckým výkonom neprerástol do niečo väčšieho. Dôkazom je šablónovitosť, keď celú zápletku prezrádza trojvetová anotácia na tomto webe. Nórom slúži ku cti, že odpoveď na položenú otázku: "Je Henrik připravený zříct se nezodpovědných radovánek a vyrůst z chlapce v muže?", znie áno, ale nie celkom. Viem si predstaviť, ako by podobný námet spracovali v USA - na konci totálny prerod osobnosti a sladký happyend. ()
Je Henrik prototypem muže budoucnosti? Je to Viking vzůru nohama? Ale, co je na něm vlastně tak nepřijatelného? Nemá rád práci (sedavé zaměstnání), rád by si užil s manželkou (to není až tak snadné), má rád strandu (i když mnohdy naivní a mnohdy obscénní), baví ho provádět hlouposti a vymýšlet si ke, miluje matku a hudbu. Proč je tedy pro společnost nepřijatelný podobně jako Aljoša Karamazov? Protože se oba nacházejí na v jednom bodě kružnice, ke kterému dospěli pohybem z opačných směrů: Aljoša mluví pořád pravdu a Henrik stále lže (sobě především). A kdo je tedy ve společnosti oblíbený? Přece ten, kdo umí vhodně (společensky) směšovat pravdu a lži (viz Goethe: Dichtung und Wahrheit). ()
Henrik, kterému je 35 let, čelí "krizi dospělosti". Ve chvílích, kdy by z něj měl být uvědomělý muž a zodpovědný nastávající otec, je uvnitř stále ještě chlapcem, co dovádí s kamarády. Začíná se to v něm bít. Nechce zkrátka být tím usedlým chlapem, co má příšerně nudnou práci a nepodniká nic zábavného. Já nemám ráda velkou dospěláckou vážnost, přehnaná dětinskost je však taky špatně. Henrik mi byl tou poťouchlostí sympatický. Snímek má vlastně jen toto jedno téma, což se stopáží, kterou má, vlastně vůbec nevadí. ()
Pětatřicátník Henrik se chová po většinu času jako zastydlej trapák střihnutej děsným hovadem a přitom na začátku příběhu je to docela sympaťák. Těhotná přítelkyně Tone ho má zřejmě hodně ráda, jinak si nedovedu vysvětlit, že pořádně vypění až v poslední třetině filmu. Tahle místy skoro perverzní tragikomedie o muži, který asi nikdy úplně nedospěje, mě chytla na první dobrou, a to nejenom díky naprosto dokonalému ztvárnění ústřední dvojice Henrikem Rafaelsenem a Janne Heltberg, ale i kvůli skvělé muzice. Zvolené písničky, se totiž parádně trefují do nálady jednotlivých scén. ()
Reklama