Režie:
William FriedkinScénář:
William Peter BlattyKamera:
Owen RoizmanHudba:
Jack NitzscheHrají:
Ellen Burstyn, Linda Blair, Jason Miller, Max von Sydow, Lee J. Cobb, Kitty Winn, William O'Malley, Jack MacGowran, Barton Heyman, Peter Masterson (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Regan je dcerou slavné a bohaté herečky. Protože na ni matka nemá čas, tak si ani nevšimne, že se dceřino chování pomalu začíná měnit. Mluví sprostě a obličej se jí křiví do děsivého šklebu. Matka vezme dívku na lékařské vyšetření. Po sérii velmi podrobných vyšetření jsou lékaři bezradní. Dívčin stav se stále horší a teď už napadá i své okolí. Hlas se jí mění a ona komunikuje se svým okolím démonickým hlasem. Jeden z lékařů přijde s návrhem obrátit se na církevního specialistu, exorcistu. Matka to zprvu považuje za hloupost. Když se dívka změní v ďábelskou stvůru, která zabije jejího přítele, nezbývá jí nic jiného než se obrátit na vymítače ďábla. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (903)
Na tenhle film jsem se fakt tesil kuli komentarum typu nejlepsi, nejstrasidelnejsi atd., ale to co sem videl byl asi jinej film, nez tu kazdej hodnoti. Uplnej zacatek byl zajimavej, ale nepochopil jsem, jak to souviselo. Pak prislo predstavovani postav - Regan, jeji matka, pratele, knez a jeho matka, jeho pratele atd. Proste nesnesitelna nuda, ktera pro vyvoj pribehu nemela nejmensi smysl a navic sem se v tech vztazich docela ztracel. Ale od chvile, kdy se Regan pochcala, se film zacal trochu zlepsovat. Problem byl v tom, ze dobry byly jen pasaze s Regan, kerejch neni mnoho a satan toho zrovna moc nepredved. Jedina gradace napeti nastala v okamziku, kdy dorazil Max von Sydow a zacal se modlit. A konec byla pekna debilita, zadny vymyceni dabla se v podstate nekonalo. Tohle ze mel bejt horor? Mozna tak drama s nekolika malo svetlejma scenama. Davam slabsi 3*, hlavne diky vykonum hlavnich predstavitelu, hlavne Ellen Burstyn a Jasona Millera. Tak po druhym skouknuti, kdy jsem se uz tak netesil a vedel do ceho jdu a film jsem videl se solidnim obrazem i zvukem a v prodlouzeny verzi, tak tu hvezdicku precejen pridam, prvni hodinka je sice porad dost nudna, spis to pusobi dojmem, ze clovek vi, ze se jakoze ma bat, ale proste nema ceho, ale s pribejvajici stopazi sem nastesti vzdy jednou za cas flakne Friedkin nejakej znepokojujici obrazem a finale je vygradovany solidne, zkratka ani tentokrat jsem se sice nebal, ale zase jsem se ani nenudil jako poprve. ()
Toto jeden zo zásadných filmov takzvanej Nesvätej Trojice. Tvoria ju tri nadčasové, dokonale spracované okultné, satanistické horrory: "The Omen", "Rosemary má dieťatko" a "Exorcista". Každý sa na túto tému zameriava z trocha iného uhla pohľadu, ale všetky tri riešia to isté. Prenikanie pekelných síl do našeho sveta. "Exorcista" si neberie žiadne servítky a šokuje diváka jednou desivou scénou za druhou. Aj na dnešnú dobu je to hodne silné kafé. A také ja mám veľmi rád. ***** ()
Nejlepší horor všech dob? Ani omylem. Nejlepší horor 70. let? Neřekl bych. Největším mínusem je asi délka a značný počet hluchých míst. Čtyři hvězdičky si ovšem film zaslouží, protože v některých momentech dokáže vyvolat skvělé napětí. Atmosféra je přímo pekelná a mladá Linda Blair zaslouží obdiv. Naprosto chápu, že lidé v 70. letech u toho umírali hrůzou. 75% ()
"I think I've lost my faith..." Již knižní předloha vzbudila takovou vlnu pozornosti, že si to Warner Bros nemohli nechat ujít a práva na adaptaci zakoupili takřka ihned. K zrealizování byla krom autora zvolena vycházející režisérská hvězda. William Friedkin. O Exorcistovi se mluvilo a psalo všude, většinou v negativním smyslu. Což je jak známo ta nejlepší reklama. A davy se jen hrnuly, výdělek byl enormní. Avšak pod slupkou vší té kontroverze, zákazů promítání, zatýkání provozovatelů kin za neoprávněné projekce, omdlévajících diváků, rozhořčení mravokárců a zkazků o režisérově terorizování štábu se ve své době tak trochu zapomnělo na film jako takový a jeho přínos (nejen) žánru. Štědrá nominační pozornost Akademie na tom nic nemění. Sice Exorcista z dnešního pohledu zastaral po stránce děsu a šokování, ale stále perfektně funguje na zneklidňující bázi "co by kdyby". Takové to nahlodávání jistoty, že žádné paranormálno v našem světě přeci není. S velmi podobnými "strachy" přímého setkání našeho světa s iracionálnem pracuje i o pět let mladší, neméně fenomenální, Dotyk medusy. Ale asi si to myslím sám... Nejlepší momenty? Krom profláklého závěru mě nejvíce dostala zvukově utlumená snová pasáž. Naopak mě velmi mrzelo naprosté zazdění geniálního hlavního hudebního motivu. Naprosto nechápu proč je ve filmu takřka nevyužit. Exorcista je důkazem toho, že k dobrému horroru stačí "pouhé" tři věci. Režisér s uměním budovat a postupně zhušťovat atmosféru, dobrý scénář a především herci. Škoda, že taková kombinace se v tomto žánru poštěstí jednou za uherský rok. A to ještě v tom lepším případě. Je dobře, že Vymítač došel po filmařské stránce uznání alespoň časem. Film i Friedkin si to rozhodně zaslouží. ()
Neví nevím, no... Musím uznat, že u žádného filmu jsem neměl tak dlouho trvající mrazení (resp. husí kůži), nicméně tato byla způsobená spíše tím, kolik slavných scén se na plátně děje. Musí se také nechat, že skákající postel je skutečně děsivá. Zbytek je ale spíše nevýrazný vymítačský film, s relativně přesvědčivými herci. Nevím, no... Příjde mi to stejně přeceňovaný film, jako třeba Mlčení Jehňátek...A samotné vymítání na konci nepůsobí napínavě, postráda jakékoliv tempo, a místy je až nechtěne vtipné. ()
Galerie (243)
Zajímavosti (190)
- Jak bylo uvedeno na Blu-ray, Linda Blair (Regan) neměla na scénu s "pavoučí chůzí" žádný záskok. Byla jištěna pouze několika téměř neviditelnými lanky. (Kacitr)
- Režírovat mohli také Arthur Penn, Peter Bogdanovich a Mike Nichols. William Peter Blatty však trval na Williamu Friedkinovi. (HellFire)
- Film se měl podle plánu točit tři měsíce s rozpočtem pěti milionů amerických dolarů, ale natáčení se protáhlo na tři čtvrtě roku a náklady vyšplhaly na jedenáct milionů. (Locksley)
Reklama