Reklama

Reklama

Pád

(seriál)
Trailer 1
Drama / Thriller / Psychologický
Velká Británie, (2013–2016), 17 h 26 min (Minutáž: 58–90 min)

Tvůrci:

Allan Cubitt

Scénář:

Allan Cubitt

Hrají:

Gillian Anderson, Jamie Dornan, John Lynch, Aisling Franciosi, Bronagh Waugh, Niamh McGrady, Sarah Beattie, Stuart Graham, Bronágh Taggart, Valene Kane (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(17)

V dramatickém seriálu ze Severního Irska se představí Gillian Andersonová v hlavní roli policejní komisařky Stelly Gibsonové, jež byla převelena z londýnské policie do Belfastu, aby zde pomohla dopadnout ďábelsky chytrého sériového vraha. Zatímco Gibsonová absolvuje cestu z Londýna, představí se nám samotný vrah Paul Spector (Jamie Dornan). Drama se soustředí kolem policejního vyšetřování, které odkrývá příběhy rodin na straně obětí i vraha, jejichž životy zůstanou navždy poznamenány.
Kritikou opěvovaný seriál The Fall se vrací se svou druhou řadou. V pokračování této strhující napínavé hry se vrací Gillian Andersonová v hlavní roli policejní komisařky Stelly Gibsonové, která je na stopě sériovému vrahovi Paulu Spectorovi v podání Jamieho Dornana. Druhá sezóna se odehrává v Belfastu v Severním Irsku a navazuje přesně tam, kde skončila první řada. V šesti hodinových epizodách uvidíme, jak se stíhání Spectora stává tím zoufalejší, čím více se kolem něho utahuje smyčka. Vrah je totiž po psychologické stránce nebezpečnější než kdy dřív. (Cinemax)

(více)

Recenze uživatele TroiMae k tomuto seriálu (13)

Pád (2013) 

Gillian Anderson, ve své snad nejlepší (a její nejoblíbenější) roli jako Stella Gibson. Především její postavou seriál nastavuje feministické zrcadlo patriarchátu i divácké obci. Chápu, že některým lidem se to zdá nudné, přitom napínavější seriál neznám, z feministického hlediska. Seriál je intenzivní a podařilo se vytvořit tři výživné řady. Gibson se může zdát chladná, ale naopak je femininní, jen na autonomii (třeba sexuální) u žen nejsme zvyklí. A může nás mást to, že nepřistupují na hru mužské hegemonie, kterou (na rozdíl od filmu chudáčci) naopak přímo adresuje. Není vrahem fascinována a pojmenovává věci tak, jako jsou – stará známá misogynie. Odklání od neuvědomované viktimizaci obětí vraha a žen obecně. Stella Gibson je kompetentní, výkonná, přímá, komplexní, přitom "ženská" (svá) a lidsky empatická… (např. nezapomenutelný moment  jejího setkání s neznámou ženou na pohotovosti v epizodě třetí řady „Ticho a trýzeň“).   Seriálu bylo např. vyčítáno násilí, ale násilí v něm není samoúčelné, bez kontextu, na odlidštěných obětech, pro „pobavení“. Je dobře vykresleno, že nejde o „zločiny z vášně“, jak se takové násilí vlastně omlouvá a násilník se vyviňuje, ale jde o kontrolu, moc, něco, co je systémově vetkáno do patriarchální společnosti jako takové. S tím souvisí výtka, že vrah je „moc sexy“. Argumentem je, že jestli někomu psychopat přijde sexy, problém je někde jinde. A že by nás to mělo zneklidňovat. Jednak, jak Gibson v první řadě reaguje na postěžování si policisty, že jim volají lidé a udávají své manžele, bratry, otce, syny… Ale my hledáme něčího syna, manžela, nebo otce. Ve třetí řadě pak postava Gibson nastaví zrcadlo diváctvu doslova – s otázkou, zdánlivě na vraha, proč si své oběti natáčí a jaké potěšení mu dělá se na to pak dívat, jím natočené video obrátí přímo na kameru s dotazem, zda to je určené pro lidi, které baví se dívat na podobné programy… čímž myslí nás. Přitom od té doby je takový dotaz ještě aktuálnější, když se, jak jsem očekával, Jeffrey Dahmer stal popkulturní celebritou, což pro přeživší jeho řádění musí být otvíráním starých ran (v jistém incidentu se např. zpěvačka Ariana Grande v televizním rozhovoru doznala, že Dahmer je jejím vysněným rande…).  "Stella Gibson, Gillian Anderson’s character on the thriller The Fall (TV series), is so unapologetically feminist, unapologetically promiscuous, and unapologetically better than everyone else on the Northern Ireland Police force that she inspires celebratory fan tributes with titles like ‘Stella Gibson being a boss.’” │ Gillian Anderson: "I think Stella is one of my favourite characters I’ve played . . . I really like her as a woman. I really like her as a woman more than me. I think there’s something really cool about her." ()

Série 1 (2013) (S01) 

Stella Gibson ví, co chce a co ne a jde si za tím (viz to, jak „sbalí“ seržanta, kterého zahlédne, když projíždí kolem místa činu), nebo se vymezí „Jdi do prdele“, kterým Stella odpálkuje dotěrného novináře… a to je jen začátek. Jiná místa nejsou tak výslovná, přestože tematizovat tzv. docházkové manželství v Číně, nebo přístup policistů a policistek k ohrožené ženě („Byla opilá.“ „To omlouvá ji, ale co omlouvá tebe.“). Gibson převrací role, nejen v sexu, a vlastně i ostatní ženy v seriálu mají své místo, zatímco ohledně mužů si vzpomenu na píseň Sister Suffragette z Mary Poppins: "Though we adore men individually, We agree that as a group they're rather stupid." Detektiv James Olson zjistí, že byl zábava na jednu noc a že na Gibson nezabírá „dick pick“ (ok, tohle je BBC a ne HBO, takže jen six-pack). A to na scénu (zločinu) přijíždí atraktivní patoložka profesorka Reed Smith v podání Archie Panjabi původem z Pákistánu. Gibson se tak stává jednou z reprezentací bisexuality, kterých je jako šafránu. K nenucené „reprezentaci“ lze přičíst konstáblyni Danielle Ferrington jako lesbu.  „Nemluvme o nich jako o nevinných.“ „Byly nevinné.“ „Co když příště zabije prostitutku? Nebo ženu, která půjde domů pozdě v noci opilá a v krátké sukni? Budou nějak méně nevinné, a proto méně hodné pozornosti? Zasluhující trest? Média milují dělení žen na panny a upírky, anděly a kurvy. Nepovzbuzujme je v tom.“ │ „To vám doopravdy nedá spát, že? Jednorázovka. Muž šuká ženu. Podmět muž, sloveso šuká, předmět žena. To je v pohodě. Žena šuká muže. Žena podmět, muž předmět. To už vám není tak příjemné, že?“ ()

Mrákotný sestup (2013) (S01E01) 

Perfect on so many levels... a to je jen začátek. Proto dávám pět, i když jinak by zřejmě stačily 4*. Od první chvíle Gillian Anderson, ve své snad nejlepší roli. Především její postavou seriál nastavuje feministické zrcadlo patriarchátu. Stella Gibson ví, co chce a co ne a jde si za tím (viz to, jak „sbalí“ seržanta, kterého zahlédne, když projíždí kolem místa činu), nebo se vymezí „Jdi do prdele“, kterým Stella odpálkuje dotěrného novináře… a to je jen začátek. Jiná místa nejsou tak výslovná, přestože tematizovat tzv. docházkové manželství v Číně, nebo přístup policistů a policistek k ohrožené ženě („Byla opilá.“ „To omlouvá ji, ale co omlouvá tebe.“). A epizoda obsahuje i kočku :) ()

Viditelná temnota (2013) (S01E02) 

Chápu, že některým lidem se to zdá nudné, přitom napínavější seriál neznám, z feministického hlediska. Stella Gibson převrací role, nejen v sexu, a vlastně i ostatní ženy v seriálu mají své místo, zatímco ohledně mužů si vzpomenu na píseň Sister Suffragette z Mary Poppins: "Though we adore men individually, We agree that as a group they're rather stupid." Detektiv James Olson zjistí, že byl zábava na jednu noc a že na Gibson nezabírá „dick pick“ (ok, tohle je BBC a ne HBO, takže jen six-pack). A to na scénu (zločinu) přijíždí atraktivní patoložka profesorka Reed Smith v podání Archie Panjabi původem z Pákistánu. A noc je ještě mladá… ()

Reklama

Vilnost a víno (2013) (S01E03) 

„Nemluvme o nich jako o nevinných.“ „Byly nevinné.“ „Co když příště zabije prostitutku? Nebo ženu, která půjde domů pozdě v noci opilá a v krátké sukni? Budou nějak méně nevinné, a proto méně hodné pozornosti? Zasluhující trest? Média milují dělení žen na panny a upírky, anděly a kurvy. Nepovzbuzujme je v tom.“ „To vám doopravdy nedá spát, že? Jednorázovka. Muž šuká ženu. Podmět muž, sloveso šuká, předmět žena. To je v pohodě. Žena šuká muže. Žena podmět, muž předmět. To už vám není tak příjemné, že?“ Jinak nemyslím si, že je seriál "divácky nevstřícný", možná tak pro muže :) Ani že Stella je asociální, chladná, studená mrcha... možná pro muže... "Stella Gibson, Gillian Anderson’s character on the thriller The Fall (TV series), is so unapologetically feminist, unapologetically promiscuous, and unapologetically better than everyone else on the Northern Ireland Police force that she inspires celebratory fan tributes with titles like ‘Stella Gibson being a boss.’” ()

Má smělá píseň (2013) (S01E04) 

Konstáblyně Danielle Ferrington je lesba, Stella Gibson se sbližuje s profesorkou Smith a muži… jsou muži. ()

Bezedná propast (2013) (S01E05) 

Blízká setkání třetího druhu... ()

Série 2 (2014) (S02) 

"Všichni máme své fyzické a citové potřeby, které mohou být naplněny jen za vzájemného působení jiné osoby. Jde o to, aby si člověk řekl o jejich naplnění té správné osobě."   Paul Spector si natáčí video s obětí a pak kameru natočí na sebe, protože to video netočí pro sebe… Kamera zabírá video přes celou obrazovku, jak se Paul dívá do kamery foťáku a prolamuje čtvrtou zeď, když fakticky mluví k diváctvu seriálu a nastavuje zrcadlo nám všem, co si fetišizujeme seriálové vrahy: „Proč se na to kurva díváš, ty chudinko nemocná? Není s tebou kurva něco špatně?“   Gibson v konfrontaci Spectora ve finálovém díle druhé řady konfrontuje i nás. Opět natočí video na obviněného tak, že ho kamera zabírá přes celou obrazovku, jako by bylo natočené na nás: "Komu jste to říkal? Sobě? Mně? Lidem, které baví program o lidech, jako jste vy? Komu?"   „Není to lidská bytost, je to zrůda.“ „Můžeš se na svět dívat tímto způsobem, pokud chceš. Víš, že já to tak nevidím. Muži jako Spector jsou příliš lidští, hodně pochopitelní. On není netvor, je to prostě muž.“   „Něco fascinujícího na něm přece je. Podivně lákavého.“ „Jedna žena, už jsem zapomněla která, se jednou zeptala svého kamaráda, proč se muži cítí být ohroženi ženami. Odpověděl, že mají strach z toho, že se jim ženy vysmějí. Když se zeptala skupiny žen, proč se ony cítí být ohroženy muži, řekly: ‚Máme strach z toho, že nás můžou zabít.‘ Tebe možná Spector fascinuje... Já ním opovrhuji každým kouskem mé bytosti.“  „Je to moje dcera.“ „Všechny oběti byly něčí dcery.“ ()

Mysl jest mu příbytkem (2014) (S02E04) 

"Všichni máme své fyzické a citové potřeby, které mohou být naplněny jen za vzájemného působení jiné osoby. Jde o to, aby si člověk řekl o jejich naplnění té správné osobě." ()

V davu bitvy vražedné (2014) (S02E05) 

Paul Spector si natáčí video s obětí a pak kameru natočí na sebe, protože to video netočí pro sebe… Kamera zabírá video přes celou obrazovku, jak se Paul dívá do kamery foťáku a prolamuje čtvrtou zeď, když fakticky mluví k diváctvu seriálu a nastavuje zrcadlo nám všem, co si fetišizujeme seriálové vrahy: „Proč se na to kurva díváš, ty chudinko nemocná? Není s tebou kurva něco špatně?“ A noc je ještě mladá a čeká nás finálová epizoda s bohatou stopáži hodinu a půl, kdy přijde finální konfrontace. A Gibson nám v tom ještě vymáchá čumák. ()

Osvětliž mysli temnotu (2014) (S02E06) 

Gibson v konfrontaci Spectora ve finálovém díle druhé řady konfrontuje i nás. Opět natočí video na obviněného tak, že ho kamera zabírá přes celou obrazovku, jako by bylo natočené na nás: "Komu jste to říkal? Sobě? Mně? Lidem, které baví program o lidech, jako jste vy? Komu?"   „Není to lidská bytost, je to zrůda.“ „Můžeš se na svět dívat tímto způsobem, pokud chceš. Víš, že já to tak nevidím. Muži jako Spector jsou příliš lidští, hodně pochopitelní. On není netvor, je to prostě muž.“   „Něco fascinujícího na něm přece je. Podivně lákavého.“ „Jedna žena, už jsem zapomněla která, se jednou zeptala svého kamaráda, proč se muži cítí být ohroženi ženami. Odpověděl, že mají strach z toho, že se jim ženy vysmějí. Když se zeptala skupiny žen, proč se ony cítí být ohroženy muži, řekly: ‚Máme strach z toho, že nás můžou zabít.‘ Tebe možná Spector fascinuje... Já ním opovrhuji každým kouskem mé bytosti.“   „Je to moje dcera.“ „Všechny oběti byly něčí dcery.“ ()

Série 3 (2016) (S03) 

Stella Gibson opět nastavuje zrcadlo kultuře patriarchální mužské hegemonie. Stella Gibson je kompetentní, výkonná, přímá, komplexní, přitom ženská a lidská… a i vtom jsou stejně intenzivní momenty jako akčních scénách a blůzách od krve. ()

Ticho a trýzeň (2016) (S03E01) 

Stella Gibson opět nastavuje zrcadlo kultuře patriarchální mužské hegemonie Manžel unesené: „Proč nebrečela? Nekřičela? Proč s ním nebojovala? Proč s ním šla? Víte, že je Nancy viděla, jak spolu přecházejí ulici a vedou se za ruce?“ Stella Gibson „Tome, teď mě dobře poslouchejte. Muži vždycky myslí jen z pohledu bojovníka. Ve skutečnosti, když lidé čelí takové hrozbě, nejsou ničeho schopni. Pokud nebojovala, pokud nekřičela, jestli byla v tichosti a otupělá, tak proto, že ji zcela paralyzoval. Šla s ním v tichosti, protože se bála o život. A nejen o ten svůj, taky o váš, o život Nancy a miminka. V tomto stádiu strachu mohla klidně spolupracovat… Mohla se mu poddat… Ale to neznamená, že by s tím souhlasila. Tome, jak se teď zachováte, jak přistoupíte ke své roli toho, kdo jí má pomáhat… To učiní její zkušenost lepší nebo horší. Pokud se zachováte špatně, zničí ji to. Nebo můžete být součástí jejího léčení a uzdravení. Potřebuje od vás slyšet, že už je v bezpečí a že je milována. Buďte trpělivý a něžný. Zítra je další den.“ Proto pro mě vždycky byly vzorem spíše ženy, než muži. Muži nic nenabízeli. Jen šablony a jednorozměrnost. Jejich síla byla jen kašírovaná, hraná, vnější, závislá na tom, zda přistoupíte na jejich hru (patriarchátu/mužské hegemonie). Když život nešel podle těchto pravidel, byli bezmocní. Stella Gibson je kompetentní, výkonná, přímá, komplexní, přitom ženská a lidská… A tak, když svleče blůzu od krve, když odchází z místnosti sériového vraha, tak jeden z nejintenzivnějších momentů v závěru epizody „Ticho a utrpení“ na JIPce bylo, když na odchodu zaslechla neznámý hlas ženy, která ji „poznala“, protože ji potřebovala znát, protože potřebovala nebýt sama, protože potřebovala vědět, že někdo jiný je v bezpečí, protože když je v bezpečí někdo, na kom nám záleží, jsme v bezpečí i my, přestože možná právě umíráme sami nemocnici. Tak si vybrala Stellu, která tuhle roli přijala. „Jsi to ty? Díky bohu, že tady jsi. Tolik jsem se bála. Díky bohu, že jsi v bezpečí. Zlatíčko… Jsem ráda, žes přišla.“ ()

Reklama

Reklama