Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Berlín. Současnost. Letní den, v němž minuty rozhodují o lásce, životě a smrti. Lole a Mannimu je něco přes dvacet a jsou milenci. Manni pracuje jako kurýr pro pochybného překupníka s auty. Poslední akce však nedopadne podle plánu. Vletí v metru do náruče revizorům a ztratí igelitku se 100.000,- DM, které si má šéf za dvacet minut vyzvednout. Zoufalý Manni volá Lole. Co si počít? Když ty peníze nesežene, zemře. Lolin mozek pracuje naplno. Má dvacet minut na to, aby sehnala sto tisíc, dvacet minut na záchranu Manniho života. Lola vyrazí z domu do ulic Berlína vyběhat sobě a Mannimu život, sehnat nějak někde sto tisíc. Lola běží ne jako, ale o život. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (666)

Lavran 

všechny recenze uživatele

Tykwerova požitkářská jízda mládím napumpovanou stylistikou, která své tempo a energii dává divákovi pocítit náležitě bezprostředně (zrychlený tep, touha vyběhnout na ulici a nezastavit se, dokud člověku nezrudnou vlasy). Pokud ne jeden z nejzásadnějších snímků německé filmové školy, tak přinejmenším ten nejprogresivnější a nejintenzivnější. ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Režisér Tom Tykwer sa presadil svojím celovečerným snímkom Lola beží o život, ktorý sa stal v Nemecku najúspešnejším domácim filmom roku 1998. Kultové dielko, predznamenajúci údajne zmenu v nemeckej kinematografii, je určený generácií, odchovanej klipovou kultúrou, technopopom a televíznymi stanicami typu MTV. Autor, ktorý sa podieľal aj na výraznom soundtracku, vyšiel z predstavy dievčaťa, bežiacou mestom a v rytme jej behu stvoril príbeh. Dynamický a zároveň romantický "generačný thriller" 90. rokov kombinuje filmový pás s videozáznamom, fotografiami a animáciou. Príbeh dojemnej nemeckej Bonnie. Story vášnivej lásky mladej ženy, ktorá dokáže zničiť strnulé pravidlá a nariadenia sveta, ktoré ju obklopujú. Snímka, postavená na diabolskom tempe a zbesilom strihu. Napriek zdanlivej ľahkosti je realizovaná s nesmiernou starostlivosťou a oplýva mnohými originálnymi nápadmi. K najlepším patria fotografické koláže, v ktorých sa bleskovo odohrajú rôzne verzie životov postáv, s ktorými sa Lola pri behu stretáva. ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

V průběhu sledování jsem už začal pomalu jásat (jenže neříkej hop, dokud nepřeskočíš), že po Našem vůdci konečně koukám na film čistě z německé produkce, který má také objektivně šanci na 5*. No, našlo se tam několik logických renonců, které by se však daly tak nějak přejít, s těmi bych až takový problém neměl. Ale to režisérovo do očí bijící natahování si časové lhůty 20 minut jak se mu zachce, dospělo až do takové fáze, kdy jsem musel s čistým svědomím konstatovat, že by ani v 1 ze 3 pokusů Lola peníze určitě sehnat nestačila (ne kvůli tomu co se dělo, ale jak dlouho to probíhalo). Takhle se tedy divák dočká špičkově ohudebněné, výborně sestříhané, dynamické, napínavé a originální podívané, aby v ní pak postupně nacházel spoustu děr ve scénáři. A to je ohromná škoda, protože chudák uběhaná Lola si zasloužila pečlivější přístup. Celkově hodnotím slabšími 4*, pouhý průměr si film za výše vyjmenované superlativy nezaslouží. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Když sleduje člověk tenhle sebevědomý filmařský koncert, který sice kdovíjak neřeší nějaké pevně zcelující vypravěčské schéma, ale svými žánrovými a formálními hrátkami je jedním z nejvýraznějších autorských projektů své doby, říká si, proč to proboha takhle nejde i u nás. Film, z něhož dělají neúprosný soundtrack, promyšlené střetávání několika postav v nepříliš složité spirále a megavtipné fotografické koláže neutuchající gejzír dynamické černohumorné zábavy. Uhrančivá Franka Potente navíc v úloze, v níž by v tradičním sprintu na dva kilometry rozcupovala i Toma Cruise... 85% ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jestli bych měl vybrat nějaký film jako ukázku dobře zvládnutých postmoderních přístupů ve filmovém umění, pak bych zřejmě volil právě Lolu Toma Tykwera. Jeho typicky ,,špinavý" námět o hrdinech překračujících z různých důvodů zákon tvůrce vypráví hned třikrát a pokaždé s jemnou změnou některého z detailů, díky níž se celý syžet uhne a vytvoří zajímavou alternativu ke skutečnému příběhu (tím zřejmě reflektuje nejnovější teoretické poznatky o paralelních vesmírech z kvantové fyziky, tedy teorii paralelních vesmírů profesora Stephena Hawkinga...). V tom ale vězí tak trochu háček Tykwwerova autorského záměru - nedá se vlastně říci, která z těchto tří verzí je skutečná, všechny žijí v paralelních světech a čekají na svou šanci uskutečnit se (podobně, leč ne takto progresivně, nahlíží divák i na dějovou linku třeba i ve filmu Butterfly Effect). Leitmotivem je Lola závodící (originální název Lola rennt = Lola závodí) s časem. Tomu je pak podřízeno téměř vše - obrovská dynamika filmu, rychlý a téměř klipový střih, výběr hudby, synchronizace obrazu a zvuku... Za zmínku stojí i další postmoderní prvek - mísení forem, kdy hraný film je prokládán animovanými sekvencemi. Tenhle progresivní Tykwerův experiment se překvapivě netříští, ale jemným sémantickým posunem modeluje významovou rovinu filmu. Shrnuje v sobě mnoho vlivů - ať už hudební videoklip, fenomén MTv, detektivku, klasický thriller, nebo i německý sociálně laděný film. Zvlášť dobrý je i výkon německé herečky Francesky Potente (škoda jen, že svůj zřejmý talent později zahazuje ve škvárech, jako je třeba horor Anatomie). Zkrátka Lola běží o život je důkazem toho, že se Tomu Tykwerovi vyplatila odvaha experimentovat. Velmi, velmi vydařený filmový experiment... ()

Galerie (55)

Zajímavosti (22)

  • Ve filmu je 1581 střihů, což obnáší střih každých 2,7 sekundy. (Zdroj: kniha Slavná světová filmová klasika) (M.B)
  • Scéna, kdy Lola v herně svým jekotem roztříští sklo a vyhraje, je inspirovaná filmem Plechový bubínek (1979), kde si malý Oskar svým jekotem, kterým též tříští sklo, vynutí to, aby mi bubínek nikdo nesebral. (Panfilmex)
  • Hlas, který je na začátku filmu vypravěčem, patří Hansu Paetschovi, který je známým německým vypravěčem pohádek. Jeho hlas zná každé dítě, které v Německu vyrůstalo s pohádkami na kazetách. (don corleone)

Související novinky

Febiofest má letos Deneuve i stan na Václaváku

Febiofest má letos Deneuve i stan na Václaváku

11.03.2018

Pětadvacátý ročník Mezinárodního filmového festivalu Praha - Febiofest letos nabízí velmi kvalitní dramaturgii a zajímavé hosty. Tím jistě nevyhledávanějším bude francouzská herečka Catherine Deneuve… (více)

Reklama

Reklama