Reklama

Reklama

Vetřelec: Covenant

  • USA Alien: Covenant (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo. (Cinemart)

(více)

Videa (16)

Trailer 1

Recenze (1 636)

Marceloo 

všechny recenze uživatele

Členovia vesmírnej výpravy Covenant narazia na nepreskúmanú planétu umožňujúcu prežitie. Keď však na planéte pristanú, zisťujú, že na planéte už určité tvory žijú. A tie ich neprivítajú s otvorenou náručou, ale s túžbou po krvi. - Pre mňa osobne to je jeden z najmenej vydarených áčkových hororov v posledných rokoch a dosť velkým sklamaním. Po väčšinu času sa tu nič zaujímavé nedeje, členovia posádky robia nesmierne hlúpe rozhodnutia a tá ich nerozvážnosť je až úsmevná, naviac sú herci absolútne nesympatickí a tie najzaujímavejšie postavy zomrú hneď na začiatku, Alienov je velmi málo, ale Javier Botet ako ich zobrazenie samozrejme dokonalý a teší ma, že sa zo španielskeho undergroundu dostal až do Hollywoodu. Určite sa tomuto projektu kvôli názvu dostane velkej pozornosti, ale ja by som bol radšej, keby sa tie milióny investovali niekam inam. + Javier Botet + herec z Eden Lake a Town Creek + herečka z Enter Nowhere + herec z Infini + herečka z The Purge: Anarchy + herečka z From Dusk Till Dawn: The Series a Blair Witch + herečka z You're Next, The Sacrament a Stranger Things + herec z Don't Be Afraid of the Dark ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

zhnusení, zvrácenost a svinstvo. no nebyly to právě libé pocity, které ve mně film zanechal. jenže přesně o to tu šlo. mnozí se v reakcích vůči filmu ohrazují s tím, že prý jde jen o prachobyčejný slasher, čili formát, jaký není hoden kultovních předchůdců, a další se snaží kritiku mířenou z tohoto směru odrážet. mám-li si v tom souboji zvolit stranu, kloním se k názoru, že Covenant opravdu má zřetelné rysy slasheru, ale jiné, než o kterých se (nejčastěji?) hovoří. tak předně, Scott se vrací k modelu, kde monstrum není v centru, ať už dění nebo optiky kamery, ale existuje kdesi na periferii a slouží spíše jako prostředek k navýšení atmosféry znejistění, znepokojení a posléze děsu. to je imho dobře. stejně jako těch pár slasherů, na které jsem během sbírání diváckých zkušeností narazil, se i Covenant vyznačuje nepokrytou předvídatelností, postavy opouští rozum a pod vlivem traumatických okolností přestávají jednat racionálně, a tak jedna po druhé umírají v předepsaném pořadí pro zděšení jedněch a potěchu druhých. myšlenku podporuje také odbytá charakterizace postav, s čestnou výjimkou androida. pravda, úvahami nad genezí nového života, tímto dědictvím silně mytologizovaného a diváky povětšinou nepochopeného Prométhea, se slashery typicky nevyznačují. a odtud už se odvíjí jedinečnost Covenantu. celý film jako kdyby svým významem a vyzněním adoptoval Davidův pohled na lidský život. v dřívějších filmech série byly sympatie k postavám klíčové. měl-li si film náležitě užít, divák musel soucítit (a notně tomu napomáhala přirozená inklinace k divácké identifikaci); o to víc, když postavy čelily smrti, s každým dalším dílem zřetelnější a brutálnější. s každým dalším dílem se hodnota lidského života o něco víc snižovala, až se v Covenantu vytratila úplně. tohle už je snad dokonalý misantropický nihilismus. navíc velmi nevstřícný vůči divákům, jelikož se brání jakékoliv estetizaci, která by umožnila všechen ten slizký černý hnis zarámovat coby umělecké vyjádření 'krásně tematizující ošklivost' - kontrastuje autentické přírodní lokace se škaredými digitálními monstry (od dob nepřesvědčivého digitálního xenomorfa z Fincherova třetího dílu série se změnilo zjevně jen málo), klade vedle sebe nádherné a vznešené záběry na hvězdné lodě, nadýchaná mračna v planetární atmosféře a obrazy navržené podle klasických děl dějin umění (viz Böcklinův Ostrov smrti, případně Gigerův hommage této malbě, Pravda vystupující ze studny Jean-Léona Gérôma a další) s vykuchanými obludami z Davidova kabinetu kuriozit, perverzními polibky dvou androidů a ohořelými mrtvolami (Scottova hrůza ze smrti uhořením bude nejspíš patologická, jestli si mohu dovolit soudit coby amatérský psychoanalytik), a hlavně, co mě iritovalo zdaleka nejvíc - neustále skáče mimo kýžený rytmus, tempo se náhodně střídá, bez jakéhokoliv klíče, tlumené vleklé pasáže nastupují namísto hektických akčních v naprosto nevhodnou dobu (podobně jako poznámky v závorkách v tomto komentáři) a adrenalinová akce přichází nejenže nečekaně, to by samo o sobě bylo v naprostém pořádku, ale hlavně bez přímé návaznosti na... cokoliv. i když ale znám Scottovu filmografii relativně dobře, nedovedu posoudit, zda to vše představuje vynalézavý záměr, nebo zda je výsledná podoba filmu dílem náhodné shody různých tvůrčích faktorů. Scotta mám totiž zaškatulkovaného coby velmi nadaného filmového režiséra (ve smyslu režisér-řemeslník, nikoliv nutně (i) režisér-autorský umělec), ovšem naprosto ignorantského při volbě látky ke zpracování. občas se mu do rukou dostane skvělý materiál a pak vznikají mistrovská díla jako původní Vetřelec nebo Blade Runner, většinou se však bůhvíproč nadchne pro mizerný, kýčovitý námět a jen díky své profesionální zdatnosti vznikají sice ideově velmi problematická až nevěrohodná, celkově vzato však ne vždy zcela promarněná díla. Covenant bohužel jednoznačně spadá do této druhé, rozsáhlejší podmnožiny Scottovy tvorby. a i když se nejsem schopen přemoci a uznat jej za zdařilý film, přiznám mu tolik, že část svého účelu přeci plní - podařilo se mu (přinejmenším ve mně) znovu vzbudit zájem o celé to vetřelčí [nebo, chcete-li, vetřelecko-predátorské (+možná i -bladerunnerovské)] fikční univerzum s celou jeho rapidně se vyvíjející (novou) mytologií. je kuriózní, jak Scott a jemu oddaní scenáristé pracující na této sérii prequelů naprosto nezvládají (pře)tlumočit odkazy a inspirace v existujících mytologických systémech do smysluplné pastiše, zato se jim však (relativně, protože výhrad by se našla spousta) daří budovat (v přeneseném slova smyslu) mytologii novou, fikční a fantastickou, a s ní právě i zájem o vetřelčí univerzum a jeho další směřování. () (méně) (více)

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Scott stojí na hranici mezi duchovním pokračováním Promethea a poctivým přírůstkem do vetřelčích setkání. O něco úspěšnější je v prvním případě, kdy u dialogu dvou androidů zapomínám dýchat, mozek frčí v přemýšlivé atmosféře na plné obrátky a někde vzadu mi tichý hlas našeptává, že právě za ony klidné pasáže bude tuhle kapitolu spousta lidí nenávidět. Krvavá setkání s legendami opředeným nepřítelem nemají trochu překvapivě tolik prostoru, kolik slibovala trailerová kampaň, čímž si vysvětluji nepochopitelné odchody diváků ze sálu ještě dlouho před pravým začátkem nekompromisního střetnutí. Protože celou mytologii xenomorfů dlouhodobě obdivuji a Promethea jsem si tehdy před pěti lety střihl s radostí hned dvakrát, zůstávám spokojen. Přesto mě mrzí, že k nejvyššímu hodnocení chybělo tak málo, jmenovitě pak trochu smolná nutnost dramatického oblouku, která musí Covenant zavřít v samostatné kapitole. Nechal bych dějové i náladové nůžky rozevřené klidně ještě víc, ty střihačovy bych pak odložil úplně, protože dvě hodiny jsou na dokonalé nasátí vážně málo. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Dvě hvězdičky jsou podhodnocení, ale jsou zcela oprávněné podhodnocení. Ridley Scott natočil film, který vypadá, jako by nadšený debutant vykrádal Vetřelce (předně na úrovni kopírování ikonických scén), přitom se ale odmítl odvázat a užít si hororovou zábavu, ale rozhodl se to prokládat polopatickými existenciálními otázkami. Kdyby to opravdu bylo dílo začátečníka, budu snad smířlivý, ale vůči tomuhle? Že postavy jsou ještě o řád hloupější než v Prométheovi, je nakonec ten menší problém. Jeden Marťan holt jaro nedělá. ()

Asia_Power 

všechny recenze uživatele

V kině jsem vytuhla asi po dvaceti minutách, takže jsem nehodnotila a rozhodla se dát film ještě jednou a při vědomí. Napodruhý se povedlo (buddhožel) a já tak mohu směle prohlásit, že Vetřelec : Covenant je tupá, nezáživná, nudná, neatmosférická píčovina kolosálních rozměrů, kterou už si nikd v životě nepustím. Když si vzpomenu na prvního Vetřelce, to byl filmek - napínavej, děsivej, atmosférickej...pokračování bylo mnohem akčnější, ale neztratilo kouzlo prvního dílu, byly tam postavy kterým se dalo fandit, dobrej děj atd atd. Další díly už nebyly tak super, ale pořád pohodovka. Prometheus začal kolosální průser a tohle je ještě horší. Prostě všechno krásný z prvních dílů je nenávratně v prdeli a místo toho nám Scott servíruje nesympatický postavy u kterých je rákosce u análního otvoru jestli zařvou, totální nudu ( 3/4 filmu se jenom kecá a ne zrovna záživně) a ke konci v poslední půlhodině přijde na řadu akce, kterou už má znuděnej divák absolutně v pitchi nemluvě o tom, že napínavý to je asi jako závod šneků do kopce...Jestli jsem měla napětím nedutat když se ty dva (on a ona) honili s vetřelcem po lodi a navigoval je robot, tak smůla. Prozívala jsem to a nostalgicky vzpomínala na jedničku, kdy při scéně v šachtě jsem se málem posrala. Nevím co se se Scottem stalo, asi změnil dodavatele kouzelnýho prášku každopádně jeho režisérskej um je fuč a kdyby to točil Hulmiho Ukolen, nepoznala bych rozdíl. Jinak film nám servíruje vznik vetřelce. Paráda. Jsem fakt nadšená, že vim jak vzniknul, nicméně radši bych byla nadšená z filmu. Někde jsem zaslechla, že se Scott nechal slyšet, že tahle kokotina je první díl nové trilogie o vetřelcích. Je tu teda solidní šance, že v budoucnu hodím kultovnímu emzákovi odpad a kopancem do prdele ho pošlu do hlubin zkurvenýho vesmíru. ()

Galerie (117)

Zajímavosti (45)

  • Těsně předtím, než android David (Michael Fassbender) cituje sonet „Ozymandias“ od Percyho Shelleyho, vidíme skalní útvar s řadou vysokých útlých stromů. Jde o vyobrazení díla od švýcarského malíře Arnolda Böcklina "Ostrov mrtvých". Autoři filmu použili tento obraz nejspíš jako poctu H. R. Gigerovi, který namaloval vlastní verzi. (Bobybaby)
  • Když na začátku filmu Walter (Michael Fassbender) kontroluje ztráty u zmražených embryí, nalezne v kryošuplíku jedno mrtvé. Když ho vyjímá z formy, je tam vidět krev. Hned v dalším záběru, když dává embryo do dózy a kryošuplík zavírá, už tam krev není. (SsgtJira)

Související novinky

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

05.03.2022

Zatímco plánovaný vetřelčí seriál pro kanál FX je stále v přípravách a jeho natáčení by mělo začít v roce 2023, kolem vzniku nových celovečerních filmů této franšízy panuje složitá situace. Stále se… (více)

RoboCop přišel o režiséra

RoboCop přišel o režiséra

16.08.2019

Režisér filmů Elysium a především chváleného District 9 Neill Blomkamp se té smůly nezbaví. Jeho pokračování Vetřelce se Sigourney Weaver bylo zaříznuto poté, co se Ridley Scott rozhodl pokračovat ve… (více)

Chystá Ridley Scott dalšího Vetřelce?

Chystá Ridley Scott dalšího Vetřelce?

01.06.2019

Vetřelec minulý týden oslavil 40. výročí a v rámci oslav došlo i na rozhovor se samotným tvůrcem ikonického hororu Ridley Scottem (Černý jestřáb sestřelen, Konzultant). V něm pak Scott mimo jiné… (více)

O čem by byl další Vetřelec?

O čem by byl další Vetřelec?

15.11.2018

Pokud jste viděli poslední filmy z vetřelčí série od režiséra Ridleyho Scotta (Marťan, Gladiátor), pak je vám nejspíš jasné, že měl slavný tvůrce pro svoji temnou sci-fi ságu ještě velké plány. V… (více)

Reklama

Reklama